Pressede apoteker med bøn: Vis hensyn og stop hamstring
Der er medicin nok, lyder det fra flere østjyske apoteker, som beder om respekt fra kunderne.
Mange brancher oplever, at alt står stille lige nu, imens andre har usædvanligt travlt. Sidstnævnte gør sig gældende for apotekerne, der har svært ved at følge med. Derfor kommer flere af de østjyske nu med et opråb til kunderne.
Mange forsøger nemlig at skaffe medicin til halve og hele år, og andre hamstrer håndsprit og ansigtsmasker.
- Vi har ufatteligt travlt og er under et enormt pres. Min største bekymring er mit personale, som er stresset lige nu. Flere bryder sammen, men det går ikke, for de er uundværlige, siger apoteker i Hadsten og Hinnerup, Lars Persson, til TV2 ØSTJYLLAND.
- Min bøn til kunderne er, at de skal have ekstra tålmodighed og tage hensyn til mine ansatte. Vi gør det alle så godt, vi overhovedet kan, fortsætter han.
'Der skal være til alle'
De seneste dage har langt hovedparten heldigvis haft forståelse for de særlige udfordringer, apotekerne står overfor.
Men de få, der ikke tager hensyn, presser medarbejderne.
- Vi skal have respekt for hinanden. Det hjælper ikke, at man hamstrer håndsprit i store mængder, for så er der ikke til alle. At vi skal lave kontrol og reguleringer tager tid fra vigtigere opgaver, siger Lars Persson.
Samme tendens går igen på Grenaa Apotek, hvor apoteker Lars Nørgaard i et opslag på Facebook beder om forståelse og hjælp fra kunderne.
Plexiglas beskytter de ansatte
Både i Grenaa, Hinnerup og Hadsten er ekspedienter kommet bag glas for at mindske smitterisiko.
- Når du kommer på Grenaa Apotek i dag, vil du opleve, at vi har fået opsat plexiglasskærme ved vores kasseterminaler. Det er ikke, fordi vi ikke kan lide dig. Det er et af mange tiltag, vi har gjort for at mindske smitterisikoen, skriver Grenaa Apotek på Facebook.
Smitterisikoen kombineret med den store efterspørgsel på medicin og andre apoteksvarer har ligeledes betydet, at en af landets største webapoteker har travlt som aldrig før.
- Mange vælger at handle online, og det udfordrer os. Vi er gået over til døgnbemanding, men må forlænge vores normale leveringstider. Vi kan simpelthen ikke følge med, siger indehaver af webapoteket, Trine Persson, til TV2 ØSTJYLLAND.
Tager tid fra vigtigere opgaver
Den ordinerede medicin og lægemidler kommer derfor i første række, og så forsøger webshoppen ellers derudover at servicere så mange så hurtigt som muligt.
- Det er dog urealistisk, at vi kan dække hele Danmarks behov. Det er vigtigt, at folk ikke går i panik og kun handler det, som de har brug for, siger Trine Persson.
Webapoteket har sat begrænsninger på køb af udvalgte varer som håndsprit, og man annullerer ordrer fra kunder, der forsøger at snyde sig til flere antal end det tilladte.
Det arbejde er ekstra belastende lige nu.
- For at holde øje med det må vi bruge ressourcer og tid fra andre opgaver, som er langt vigtigere, forklarer Trine Persson til TV2 ØSTJYLLAND.
I de travleste perioder får webapoteket fire recepter i minuttet.