Pushere har kastet sig over Snapchat – så let er det at skaffe stoffer

Det er ifølge en række pushere, som TV2 ØSTJYLLAND har været i kontakt med, nu nemmere end nogensinde før at købe og sælge stoffer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: I en dokumentar viser TV2 ØSTJYLLAND, hvor nemt det er at skaffe stoffer via det sociale medie Snapchat.

Med et simpelt søgeord på det sociale medie Snapchat finder vores journalist Milan Ganesan hurtigt frem til adskillige pushere rundt om i Østjylland.

Han har sat sig for at undersøge, hvor let det egentlig er i dag – med medier som Snapchat – at skaffe stoffer.

Jeg har to venner, som har gjort det her uafbrudt de seneste tre-fire år, og de har aldrig nogensinde haft besøg af politiet.
Pusher

Ved at søge på bestemte ord i mediet finder han frem til pushere, og flere af dem fortæller, hvorfor de bruger netop Snapchat som salgskanal.

- Jeg gjorde det, fordi det var nemt at oprette en bruger. Og jeg følte, det var meget sikkert. Beskederne bliver jo slettet bagefter, fortæller en af dealerne til TV2 ØSTJYLLAND.

Du kan se hele dokumentaren her.

Sådan gjorde vi

- Gennem en bekendt fik vores journalist Milan Ganesan kendskab til Snapchat som platform for salg af stoffer. 


- Han søgte derfor efter brugere med hjælp fra kodeord for stoffer og fandt på én time frem til omkring 30 pushere. 


- Milan Ganesan skrev med flere af dem på Snapchat. Fem af dem var klar på at stille anonymt op til interviews. 


- Han fik lov til at følge én af dem på 'job', hvor han kørte rundt og solgte stoffer og fortalte om fremgangsmåden med salg gennem Snapchat.

Frygter ikke politiet

Ifølge en anden af de pushere, TV2 ØSTJYLLAND kommer i kontakt med, kan politiet ikke følge med, da han efter eget udsagn hele tiden er 10 skridt foran.

- Jeg har to venner, som har gjort det her uafbrudt de seneste tre-fire år, og de har aldrig nogensinde haft besøg af politiet, lyder det fra ham.

Flere af de pushere, vi skriver med på Snapchat, stiller gerne op til interview – hvis de må være anonyme. De ønsker ikke, at deres familier og politiet får kendskab til deres "bijob".

En af dem kalder vi 'Lars'. Han er studerende og tjener hver måned 5.000 kroner på at sælge stoffer via Snapchat.

Er tryg på Snapchat

Han kan slet ikke forestille sig at køre sin forretning uden det sociale medie.

- Jeg føler mig tryg ved at bruge Snapchat. Det er hurtigt, nemt og simpelt. 

- Det er sikkert, fordi beskederne bliver slettet, og jeg kan se, hvis de gemmer dem, forklarer han.

Snapchat har ikke ønsket at stille op til et længere interview om deres ansvar for problemerne med salg af stoffer via mediet. Men Snapchat er kommet med en skriftlig kommentar.

Reklamerer for stoffer

På Snapchat er han og andre dealere med til at lægge deciderede reklamer ud for deres produkter. Med hjælp fra de rette søgeord og venner på mediet kan interesserede købere så se, hvad der er på lager.

Ifølge flere eksperter når tilbud om stoffer dermed ud til et større antal unge, og det er nyt, at dealerne er blevet proaktive i deres markedsføring.

Det er uheldigt. Jo mere der bliver skubbet på i den retning og jo mere tilgængelige de her rusmidler er, jo flere vil måske blive fristet til at prøve det.
Søren Holm, rusmiddelbehandler, Aarhus Kommune

- Jeg kommer rundt til alle dele af samfundet, men det er for det meste ikke den lavere del af samfundet. Det er det ikke. Det er helt normale folk, fortæller en pusher.

Langt de fleste brugere af Snapchat er mellem 15 og 25 år. Men der er også tilfælde hvor børn helt ned til 10-årsalderen har fået fuld adgang til Snapchat.

'Kan friste flere'

Og det bekymrer en rusmiddelbehandler, at helt unge bliver eksponeret for stoffer gennem Snapchat og mødes med en aggressiv markedsføring.

- Det er uheldigt. Jo mere der bliver skubbet på i den retning, og jo mere tilgængelige de her rusmidler er, jo flere vil måske blive fristet til at prøve det, siger rusmiddelbehandler i Aarhus Kommune Søren Holm til TV2 ØSTJYLLAND.

Han har selv en datter på 16 år, som én gang er blevet kontaktet af nogen, som ville sælge hende stoffer på Snapchat.

- Som forælder bliver man da nervøs. Man føler en form for afmagt i forhold til, at det ikke er noget, vi har kontrol over som forælder. Det næste skridt er, at man tænker, der er nogle, som burde gøre noget ved det her, siger Søren Holm.

Sådan ser en reklame for stoffer ud på en af pushernes Snapchat-konto. Den bliver lagt ud i hans såkaldte 'story'.

Politiet kender til problemet

Helt naturligt ligger opgaven at gøre noget ved problemet hos Østjyllands Politi.

Herfra lyder det, at man skam er bekendt med det, der foregår på Snapchat.

Vi går efter bagmændene til de her ting. Der føler vi, at vi kan ramme mest muligt.
Lennart Glerup, vicepolitiinspektør, Østjyllands Politi

- Vi prøver at gøre noget ved det, og vi bruger de muligheder, vi har, for at få fat i dem, der sælger, siger vicepolitiinspektør hos Østjyllands Politi Lennart Glerup til TV2 ØSTJYLLAND.

Politiet er til stede på mediet og holder øje med sælgerne, men vicepolitiinspektøren ønsker ikke at gå i detaljer i forhold til indsatsen over for pusherne.

Går efter bagmændene

Fokusset er dog oftest rettet mod de større fisk end de pushere, som sælger via Snapchat.

- Vi går efter bagmændene til de her ting. Der føler vi, at vi kan ramme mest muligt, forklarer Lennart Glerup.

Han opfordrer dog folk til at henvende sig hos politiet, hvis de oplever brugere på mediet, som forsøger at sælge stoffer.

Redaktionel note

Vi har i forbindelse med afdækningen af dette emne haft med i vores overvejelser, om vi ville få flere til at købe stoffer på Snapchat ved at vise, hvor let det er.


Vi er nået frem til, at det er vigtigt at skildre virkeligheden. Hvis politiet og andre myndigheder skal få øjnene op for, hvor stort problemet er, mener vi, at det er vigtigt at vise.


Det har også været vigtigt at belyse problemet for at oplyse forældre om, hvad der sker på de sociale medier, som deres børn bruger.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google