Stadig chokolade på hylderne: Salling Group vil have svar om "Ukraines sorte liste"

Ukraine vurderer, at slikproducenten bag Marabou og Daim hjælper Ruslands krigskasse. Salling vil have afklaring om salg.

Kunderne i Bilka, Føtex og Netto kan stadig finde Marabou-chokolade på hylderne. Foto: Jørgen Jessen/NF/Ritzau Scanpix
Af Ritzau
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Dagligvaregiganten Salling Group med hovedsæde i Aarhus har henvendt sig til fødevareminister Jacob Jensen (V) for at få afklaret, hvordan koncernen skal forholde sig til salg af varer fra producenter på den ukrainske antikorruptionsmyndigheds sorte liste.

Det fortæller Henrik Vinther Olesen, som er kommunikations- og CSR-direktør i Salling Group, der blandt andet ejer Føtex, Bilka og Netto.

- Vi venter på en politisk beslutning for at agere rigtigt og korrekt, og som regeringen gerne vil have, at vi forholder os, siger han til Ritzau.

På listen finder man blandt andre slikgiganten Mondelez, som står bag mærkerne Marabou, Daim og Oreo.

Vi venter på en politisk beslutning for at agere rigtigt og korrekt
Henrik Vinther Olesen, kommunikations- og CSR-direktør i Salling Group

Ukraine vurderer, at Mondelez ved at fortsætte sine forretninger i Rusland bidrager til Ruslands krigskasse og dermed er med til at finansiere invasionen af Ukraine.

- Sagen er større end bare Marabou og Oreo. For at sikre, at vi forholder os til det rigtigt, har vi spurgt fødevareministeren, hvad vi skal forholde os til.

- Om det er antikorruptionslisten fra Ukraine eller er det EU's sanktionsliste, eller hvad er det? Det håber vi på en dialog med ministeren om.

Dagligvaregiganten Salling Group med hovedsæde i Aarhus ejer blandt andet Føtex, Bilka og Netto. / Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SAS har stoppet salget

Coop Norge har gjort det samme i håb om at få et møde med den norske fødevareminister. Flere norske virksomheder har valgt at stoppe salget af produkter fra slikkoncernen.

SAS har stoppet salget af mærkerne Marabou, Daim og Oreo på sine fly.

I starten af juni valgte DBU at sætte alle aktive kampagner med Marabou og kvindelandsholdet på digitale platforme og sociale medier på pause

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv vil ikke anbefale sine medlemmer at boykotte producenter, før der kommer en politisk udmelding.

- Linjen fra os er, at vi gør det, som politikerne fortæller os, vi skal.

- Virksomhederne må selv vurdere, om der rejser sig et forbrugerpres for ikke at sælge de her produkter. Men det er op til den enkelte virksomhed ud fra den situation, de står i, siger Lasse Hamilton Heidemann, som er EU- og International Chef i Dansk Erhverv.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her