Vedligehold af skinner kan give støjgener
Banedanmark iværksætter i foråret vedligeholdelsesarbejde på banestrækningen mellem Aarhus og Fredericia. Det kan give banens naboer støj- og lysgener om natten.
Hvin fra skinner og tuden fra toge er hverdagskost, hvis man er bosat tæt på togskinner. Alligevel kan man i løbet af februar og marts opleve anderledes lyde, hvis man bor langs banestrækningen mellem Aarhus og Fredericia.
Lydene skyldes vedligeholdelsesarbejde hos Banedanmark, der årligt fræser skinnerne for at fjerne revner, inden de når at blive alvorlige. Det reducerer risikoen for skinnebrud, der især kan skabe problemer i vinterkulden.
Kører om natten
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt, oplyser Banedanmark. Men det kan altså i stedet genere nattesøvnen for skinnernes naboer.
- Arbejdet udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup, der er vedligeholdelsesleder i Banedanmark, i en pressemeddelelse.
Arbejdet begynder natten til den 14. februar på strækningen mellem Aarhus og Hørning.
Se hvornår fræsetoget kommer til de øvrige dele af strækningen i faktaboksen herunder.
Fræsetoget kører efter følgende plan
• 13.-14. februar: Aarhus-Hørning
• 14.-15. februar: Aarhus-Hørning
• 15.-16. februar: Aarhus-Hørning
• 16.-17. februar: Aarhus-Skanderborg
• 17.-18. februar: Aarhus-Horsens
• 18.-19. februar: Skanderborg-Horsens
• 19.-20. februar: Hørning-Horsens
• 20.-21. februar: Skanderborg-Horsens
• 21.-22. februar: Horsens-Hedensted
• 22.-23. februar: Horsens-Hedensted
• 23.-24. februar: Skanderborg-Hedensted
• 24.-25. februar: Skanderborg-Hedensted
• 25.-26. februar: Skanderborg-Hedensted
• 26.-27. februar: Vejle-Børkop
• 27.-28. februar: Vejle-Fredericia
• 28. februar-1. marts: Børkop-Fredericia
• 1.-2. marts: Skanderborg-Horsens
• 2.-3 marts: Skanderborg-Horsens
• 10.-11. marts: Børkop-Fredericia
• 11.-12. marts: Taulov-Middelfart
• 12.-13. marts: Vejle-Hedensted
• 13.-14. marts: Vejle-Hedensted
• 14.-15. marts: Vejle-Hedensted
• 15.-16. marts: Vejle-Hedensted
Fræsetoget lejes af internationale jernbaneentreprenører og betjenes af specialuddannet personale samt en lods fra Banedanmark.
Fræsesarbejdet er afgørende for at forlænge skinnernes levetid og undgå større vedligeholdelsesudgifter i fremtiden, lyder det fra Banedanmark.
- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, siger Pernille Skovrup.
Når fræsearbejdet er overstået, kan togkørslen lyde mere syngende i en kort periode.