Vedligehold af skinner kan give støjgener

Banedanmark iværksætter i foråret vedligeholdelsesarbejde på banestrækningen mellem Aarhus og Fredericia. Det kan give banens naboer støj- og lysgener om natten.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Fræsearbejdet foregår om natten for at genere den almindelige togdrift mindst muligt. Foto: Peter Elmholt

Hvin fra skinner og tuden fra toge er hverdagskost, hvis man er bosat tæt på togskinner. Alligevel kan man i løbet af februar og marts opleve anderledes lyde, hvis man bor langs banestrækningen mellem Aarhus og Fredericia. 

Lydene skyldes vedligeholdelsesarbejde hos Banedanmark, der årligt fræser skinnerne for at fjerne revner, inden de når at blive alvorlige. Det reducerer risikoen for skinnebrud, der især kan skabe problemer i vinterkulden.

Fræsetoget kan fræse op til tre ton jern på en nat. Derefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet. / Foto: Peter Elmholt

Kører om natten

Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt, oplyser Banedanmark. Men det kan altså i stedet genere nattesøvnen for skinnernes naboer.

- Arbejdet udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup, der er vedligeholdelsesleder i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

Arbejdet begynder natten til den 14. februar på strækningen mellem Aarhus og Hørning. 

Se hvornår fræsetoget kommer til de øvrige dele af strækningen i faktaboksen herunder.

Fræsetoget kører efter følgende plan

• 13.-14. februar:           Aarhus-Hørning

• 14.-15. februar:           Aarhus-Hørning

• 15.-16. februar:           Aarhus-Hørning

• 16.-17. februar:           Aarhus-Skanderborg

• 17.-18. februar:           Aarhus-Horsens

• 18.-19. februar:           Skanderborg-Horsens

• 19.-20. februar:           Hørning-Horsens

• 20.-21. februar:           Skanderborg-Horsens

• 21.-22. februar:           Horsens-Hedensted

• 22.-23. februar:           Horsens-Hedensted

• 23.-24. februar:           Skanderborg-Hedensted

• 24.-25. februar:           Skanderborg-Hedensted

• 25.-26. februar:           Skanderborg-Hedensted

• 26.-27. februar:           Vejle-Børkop

• 27.-28. februar:           Vejle-Fredericia

• 28. februar-1. marts:   Børkop-Fredericia

• 1.-2. marts:                Skanderborg-Horsens

• 2.-3 marts:                 Skanderborg-Horsens

• 10.-11. marts:            Børkop-Fredericia

• 11.-12. marts:            Taulov-Middelfart

• 12.-13. marts:            Vejle-Hedensted

• 13.-14. marts:            Vejle-Hedensted

• 14.-15. marts:            Vejle-Hedensted

• 15.-16. marts:            Vejle-Hedensted

Fræsetoget lejes af internationale jernbaneentreprenører og betjenes af specialuddannet personale samt en lods fra Banedanmark. 

Fræsesarbejdet er afgørende for at forlænge skinnernes levetid og undgå større vedligeholdelsesudgifter i fremtiden, lyder det fra Banedanmark.

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, siger Pernille Skovrup.

Når fræsearbejdet er overstået, kan togkørslen lyde mere syngende i en kort periode.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her