DSB: Hackerangreb var skyld i teknisk nedbrud

Et hackerangreb var skyld i, at DSB's systemer søndag aften brød sammen. Det oplyser DSB's pressevagt

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det er igen muligt at købe biletter til DSB efter et hackerangreb lagde systemerne ned søndag. Foto: Colourbox

Det var et hackerangreb - et såkaldt DDoS-angreb - der søndag aften var skyld i, at DSB's systemer brød sammen.

Det oplyser DSB's pressevagt tidligt mandag morgen klokken 05.25.

Nedbruddet betød, at togpassagerer i Østjylland og resten af landet søndag aften havde problemer med at købe billet til deres rejse med DSB.

Tidligt mandag morgen er systemerne oppe at køre igen, hvorfor det atter er muligt at købe billetter, oplyser DSB.

Ingen billetter

Søndag aften kunne der ikke købes billet via selskabets app, på hjemmesiden, i billetautomater og i 7-Eleven-kiosker på stationerne. Det var dog stadig muligt at rejse med rejsekortet.

Passagerer uden rejsekort kunne købe billetter i de tog med togpersonale, der kontrollerer billetter.

- De har sat alle eksperter på sagen, og de knokler for at få systemet i gang igen. Vi håber selvfølgelig, at det er oppe at køre i morgen tidlig, men vi kan ikke give nogen garantier, sagde underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen sent søndag aften.

De interne mail- og telefonsystemer, der bruges blandt medarbejderne i DSB, var også ramt af nedbruddet.

Der har en gang tidligere det seneste år været et lignende, omfattende udfald. Dengang skyldtes det et strømnedbrud.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her