Ekspert: Nethandlen er gammeldags og på retur

Det er ikke længere moderne at handle på nettet, mener ekspert i dansk detailhandel. Bruno Christensen forudser bedre tider for de fysiske butikker

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Tast www, klik, put i kurv, betal og vent ved postkassen.

De seneste år har mantraet lydt, at nethandel både er moderne og fremtiden. Sådan er det ikke længere, mener Bruno Christensen, der er direktør i Detailhandels Promotion.

Han går så langt som til at kalde nethandel for gammeldags.

- Vi gider ikke. Vi bliver trætte af det. Vi har oplevet en periode, hvor alt det nye digitale er kommet til. Alt er nyt og spændende. Nethandlen bliver talt  op som om, det er det eneste afgørende, men den periode – og vi kan se det andre steder i verden – har man forladt. Det er gammeldags at handle på nettet, siger Bruno Christensen til TV 2 I ØSTJYLLAND.

Bjarne Nielsen kan som formand for Auning Handelsstandsforening nikke genkendende til, hvordan nethandlen fylder og er en benhård konkurrent.

- Vi har hørt vores forretningsdrivende sige, at de nærmest kan spotte de kunder, der bare kommer ind og lige skal prøve nogle størrelse: Nå, det var ikke lige det, jeg skulle have, siger Bjarne Nielsen og fortæller, hvordan en del af kunderne formentlig så går hjem og bestiller på nettet.

Bruno Christensens spådom om nethandlens nedtur får Bjarne Nielsen til at vejre morgenluft.

- Jamen, det er jo super godt, at man lige pludselig kan se et scenarie, der rent faktisk bringer kunderne tilbage til den fysiske handel ude i småbyerne, siger Bjarne Nielsen.

Når Bruno Christensen kigger få år frem, ser han et tæt samarbejde mellem nethandelsudbydere og detailhandlen.

- Det er den udvikling, jeg kan se komme fra USA til Europa, hvor store nethandelsudbydere som for eksempel Amazon, der er verdens største, vælger at samarbejde med detailkæder, der så bliver sælgere af Amazons produkter. Amazon leverer, og de to har så en aftale om, hvor stor en del af avancen, butikken skal have for at sælge produktet, siger han.

Øverst i artiklen giver Bruno Christensen sit bud på fremtidens nethandel. Nedenfor giver fremtidsforsker Jesper Bo Jensen sit bud.

 

 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google