Søn fik endelig diagnose - nu ringer Bonnie forgæves til sagsbehandler
Frustrationen er til at føle på hos en gruppe forældre til børn med handicap. De kan nemlig næsten ikke få fat i kommunen, der da også erkender fejl.
I Randers Kommune oplever en gruppe mødre til børn med handicap, at de ikke kan komme igennem til kommunen og dens sagsbehandlere.
- Det er bare enormt frustrerende at stå i. At man intet hører, lyder det fra Bonnie Hyldahl.
For to år siden fik Bonnie Hyldahls søn, Toke, diagnosen atypisk autisme, og den var faktisk en lettelse.
- Vi tænkte, at vi nu vidste, hvad der var galt, og nu fik vi den hjælp, vi har brug for. Og det er jo det, vi har forsøgt de senere år - at få den hjælp - og vi oplever det som en kæmpe udfordring bare at få kontakten, siger Bonnie Hyldahl.
Læs også:
Intet svar
I to uger er det eksempelvis ikke lykkedes Bonnie Hyldahl at få kontakt til sin søns sagsbehandler. Hverken emails, beskeder på telefonsvarer eller opkald til en afdelingsleder hjælper, beretter hun.
Det går både ud over Toke, der har bedre af en nærværende mor, og Bonnie Hyldahl selv.
- Det stresser mig enormt meget. Jeg skal holde styr på rigtig mange ender hele tiden, og jeg burde egentlig bare kunne ringe op og aflevere den opgave, siger hun.
I Randers Kommune erkender socialchef Runa Steenfeldt, at der er et problem, og hun forstår godt forældrenes frustration.
Ifølge socialchefen bunder problemet i personalemangel, fordi lige knap halvdelen af de 18 sagsbehandlere er sygemeldt.
Stort pres
- Afdelingen har igennem en længere periode været under et stort opgavemæssigt pres. Og når en afdeling er det, så får det betydning for den stabile kontakt, som familierne har behov for at have til os, siger Runa Steenfeldt.
Som følge af forældrenes klager vil man fra politisk hold undersøge, om der skal tages nye midler i brug. Det fortæller formand for socialudvalget, Rosa Lykke Yde (SF), i et skriftligt svar til TV2 ØSTJYLLAND.
'Vi har i en årrække forgæves forsøgt at rette op på en afdeling, som var alt for presset. Blandt andet ved at ansætte yderligere fire medarbejdere.'
'Desværre må vi nok sande, at de håndtag, vi har trukket i, ikke har været store nok. Derfor skal der nu sættes markant ind,' skriver Rosa Lykke Yde.
Bonnie Hyldahl håber på, at der snart sker forandringer.
- Jeg vil ønske, at når man ringer ind til afdelingen, så kan man rent faktisk komme igennem, siger hun.
I dag skal socialudvalget i kommunen drøfte, hvilke konkrete tiltag der skal til for at forbedre personalesituationen.