Endnu flere må vente længere tid på ambulancen
Sidste år lovede Region Midtjylland, at man ville gøre noget ved responstiderne i de områder, hvor den var for lang. Nye tal viser, at det ikke er sket.
Nye tal for responstider i Region Midtjylland viser, at der stadig er store problemer med at overholde servicemålene, som regionen selv har sat op, på de såkaldte A-kørsler, som er akutte livstruende kørsler.
Målet er, at på 75 procent af kørslerne skal en ambulance være fremme senest efter 10 minutter. I 2021 lå det tal på 74 procent.
Og kigger man på postnummer-niveau, står det klart, hvem der må vente længere tid på en potentielt livsreddende ambulance end andre. I 49 ud af 76 østjyske postnumre holdt målet nemlig ikke.
Det vil altså sige, at bor man "det forkerte sted" i regionen, kan man risikere at komme til at vente længere tid på en ambulance.
Er det godt nok?
Sidste år lød det fra den daværende formand i Hospitalsudvalget, Henrik Gottlieb Hansen (S), at man ville have nedsat responstiderne i de områder, hvor den er for lang. Dengang gjaldt det for 42 ud af de 76 postnumre.
- Det er stadig et stort problem (responstiderne red.) Vi har set en betydelig stigning i antallet af henvendelser på 112 i 2021, fortæller direktør for præhospitalet i Region Midtjylland Henning Voss.
- Vi forsøger at indsætte andre ressourcer end ambulancer, for eksempel liggende sygetransportenheder. Vi har desuden iværksat en forsøgsordning med præshospital visitationsenhed, forklarer han.
Klarer kun 1,4 procent til tiden
De nye tal på postnummer-niveau, som gælder for 2021, viser, at man en hel del steder ikke skal forvente, at man kan få en ambulance inden for 10 minutter.
Værst ser det ud i 8970 Havndal. Her lykkes det blot at komme frem til den ønskede tid i 1,4 procent af A-kørslerne. Det samlede antal kørsler i perioden var her 69.
På Regionsrådsmødet 30. marts i år blev rådets medlemmer orienteret om servicemålene - og den manglende evne til at overholde dem.
Her står følgende: "Antallet af kørsler med ambulancer og liggende/hvilende patienttransport er steget med 5,3 procent i 2021 sammenlignet med 2020. Grundet den høje aktivitet var det ikke muligt at overholde alle servicemål fuldt ud i 2021.
Men er det godt nok?
Det spørgsmål har TV2 ØSTJYLLAND stillet Else Søjmark (S), formand for Udvalg for nære sundhedstilbud i Region Midtjylland.
- Vi arbejder hele tiden på at overholde responstiderne. Når det så ikke er sket, må vi se på, hvad vi så kan gøre, siger hun.