Henrik kan ikke få hjælp til diskusprolaps: - Jeg føler mig svigtet
Retten til behandling på et privathospital for patienter, der rammes af lange ventetider, er intet værd for Henrik Andreasen.
Henrik Andreasen sover 16 timer i døgnet og må hver dag sluge bunker af piller.
Den 5. juni får han en diskusprolaps. En scanning bekræfter det, og den 13. juli får han tid til en forundersøgelse på Aarhus Universitetshospital d. 22. august.
På grund af den lange ventetid har han ret til behandling på et privathospital, der ingen ventetid har.
Sagen er bare, at han først skal gennem regionens patientkontor. Og de kan også først kontakte ham om fire uger - cirka samme tidspunkt som han kunne komme til forundersøgelse i det offentlige.
- Det er frustrerende, at der er nogen, der står klar til at hjælpe en, men man kan ikke blive henvist dertil, siger Henrik Andreasen.
Sygner hen
Henrik Andreasen havde før sit diskusprolaps en aktiv hverdag som tømrer.
Men nu er arbejdet med værktøjet skiftet ud med at ligge på sofaen.
- Det er frustrerende, fordi man ved, at der er mange ting, der skal laves. Jeg er vant til at gå forrest, når der skal laves noget, fortæller han.
Og det er ikke kun Henrik Andreasen, der er hårdt ramt. Også hans kone er påvirket af den lange ventetid.
- Det er dybt frustrerende at se det menneske, man holder allermest af, ligge på sofaen og simpelthen sygne hen, siger Karin Andreasen.
Kan ikke bruge forklaring
Formanden for hospitalsudvalget i Region Midtjylland, Purnima Erichsen (K), har ikke haft mulighed for at stille op til et interview.
Hun fortæller i et skriftligt svar, at hun forstår kritikken.
- Jeg kan godt forstå, hvis nogle borgere undrer sig og bliver trætte af ventetiden på svar fra Patientkontoret - og lige nu er der ekstra ventetid på grund af sommerferie, skriver formanden.
Hun skriver videre, at hospitaludvalget vil kigge på Patientkontorets ventetider.
- Vi kommer politisk til at følge op på det igen. Vi har tidligere oplevet udfordringer, og politisk har vi bevilliget ekstra ressourcer til Patientkontoret i 2022 og 2023. Men det er klart, at vi er nødt til at evaluere ordningen igen, skriver Purnima Erichsen.
Den forklaring føler Henrik Andreasen dog ikke, at han kan bruge til meget.
- Jeg føler mig svigtet. Jeg føler mig som ingenting. Hvad er det, at jeg har betalt skat til alle de år?, siger han.
Han frygter, hvilke konsekvenser den lange ventetid, hvor han ikke har kunnet arbejde, vil have
- Vi har en firmabil, der holder ude på gårdspladsen, der ikke er ude at køre, som gerne skulle have tjent penge hjem. Det gør den ikke, men udgifterne er der stadigvæk.
- Jeg håber på, at der er nogen, der tager teten, så det kan hjælpe andre, siger Henrik Andreasen.