Svensk og tysk kystvagt hjælper med overvågning af 'mystisk skib' i Kattegat
Mystikken er fortsat intakt i forhold til det kinesiske fragtskib, der i nogle dage har ligget for anker i havet ud for Grenaa. Det mistænkes for at være involveret i sabotage med ødelagte datakabler.
Der sker ét eller andet i havet ud for Grenaa i de her dage.
Nu har den svenske kystvagt sluttet sig til det danske forsvars overvågning af det kinesiske fragtskib Yi Peng 3, der kædes sammen med brud på datakabler i Østersøen, skriver det svenske netmedie Expressen.
Også et fartøj fra den tyske kystvagt har placeret sig nær det kinesiske skib, kan man se på sider som Marinetraffic.com, der overvåger skibstrafikken i hele verden.
Det drejer sig om patruljefartøjet Bad Duben, som har ligget der siden fredag ved 20.00-tiden.
På den anden side af Yi Peng 3 ligger det danske, militære inspektionsskib F360 Hvidbjørnen, og så har svenskerne sendt KBV 001 Poseidon fra kystvagten afsted. Det lå lørdag formiddag godt 30 kilometer øst for Yi Peng 3.
Det kinesiske skib har i nogle dage ligget stillet ud for Grenaa, og der spekuleres altså i, hvorvidt det har noget at gøre med formodet sabotage mod de omtalte datakabler, som løber langs havbunden mellem henholdsvis Sverige og Litauen og Finland og Tyskland.
Placeringen er afgørende
Til TV2 forklarer Kristina Siig, der er professor i søret ved Syddansk Universitet, at skibet har kastet anker, så det ligger præcist på grænsen mellem dansk økonomisk zone og dansk territorialfarvand.
Det betyder, at det er uklart, hvilke muligheder Danmark juridisk har til at gribe ind og eksempelvis boarde skibet og stille spørgsmål til besætningen.
- På den her hårde grænse mellem to stykker vand, er der fuldstændigt forskellige regler, der gælder, og de giver vidt forskellige muligheder for, hvad myndighederne må og ikke må, siger Kristina Siig.
Dansk territorialfarvand gælder inden for 12 sømil eller 22 kilometer af den danske kyst, mens dansk økonomisk zone gælder udenfor.
I dansk territorialfarvand gælder de samme regler som et hvilket som helst andet sted i Danmark.
- Det kunne lige så godt være midt på den jyske hede, siger Kristina Siig.
Skibe, der sejler under udenlandsk flag, har normalt ret til at passere gennem territorialfarvand, så længe det sejler og ikke er til skade for Danmark.
Men - når skibet, som det er tilfældet med Yi Peng 3, kaster anker og ligger stille, så ophører den ret.
Hvis det kinesiske skib befinder sig i den danske økonomiske zone, som det ser ud til at være tilfældet, er virkeligheden en helt anden.
- Så kunne det kinesiske skib lige så godt befinde sig i internationalt farvand, siger Kristina Siig.
Selv om den del af havet i daglig tale omtales som dansk farvand, har Danmark kun ansvar for miljøbeskyttelse og naturressourcer, og så er der ikke meget, Danmark kan gøre, selvom skibet mistænkes for at have medvirket til sabotage, forklarer sørets-professoren.
Kristina Siig siger videre til TV2, at hun - uanset hvilken zone skibet befinder sig i - vil råde de danske myndigheder til at kontakte Kina, hvis man ønsker at gå om bord på Yi Peng 3. Det er den sikreste måde at sørge for, at Danmark holder sig på den rigtige side af international havret.
TV 2 har spurgt Forsvaret, hvor det kinesiske fartøj nøjagtigt befinder sig, men det har Forsvaret ikke ønsket at oplyse.
De danske myndigheder har indtil videre blot fulgt skibet og vist, at de er til stede. En slags "skyggemanøvre". Nu altså i samarbejde med tyske og svenske kolleger.
Torsten Schack Pedersen (V), der er minister for samfundssikkerhed og beredskab, siger, at han vil samle de relevante myndigheder for at afklare, om der er behov for at iværksætte tiltag i forbindelse med de beskadigede kabler i Østersøen.
Kina har afvist alle former for kendskab til skader på kablerne.