Regionsrådsformand går i rette med kommune: Meningsløst at kritisere regionen

Den nye fordeling af billetindtægter fra den kollektive trafik mellem region og kommune er ret og rimelig, siger regionsrådsformand Anders Kühnau.

Udgivet Opdateret

Det giver ikke mening at kritisere regionen for at flere busruter er i fare for at lukke i Silkeborg. Sådan lyder meldingen fra regionsrådsformand Anders Kühnau (S), efter at Silkeborg Kommune har været ude med hård kritik af Region Midtjylland. 

Kommunen mener, at regionen er skyld i, at flere busruter står til at blive nedlagt i Silkeborg, fordi der indføres en ny model for fordeling af billetindtægterne, som det kommunalt- og regionsejede trafikselskab Midttrafik får ind.

Med den nye fordeling af indtægterne får Silkeborg Kommune omkring fire millioner kroner mindre i kommunekassen fra Midttrafik om året.

Silkeborg Kommune har som medejer af Midttrafik dog selv været med til at indføre den nye fordelingsmodel, og blandt andet derfor er kritikken forfejlet, lyder det fra regionsrådsformand Anders Kühnau:

- Det giver ikke mening at kritisere regionen for det. Vi indgår i Midttrafik på lige fod med kommunerne, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

To forskellige processer

Han gør opmærksom på, at der i øjeblikket kører to processer sideløbende med hinanden. Den ene handler om, at Midttrafik har sendt en ny køreplan for den kollektive trafik i høring, som region og kommuner behandler politisk i den kommende tid.

Den anden handler om, at Midttrafiks bestyrelse har besluttet at indføre en ny model for fordeling af indtægterne.

Kühnau: Der var opbakning til en mere retvisende model

Ifølge regionsrådsformanden var der bred opbakning til at indføre den nye fordeling af indtægterne i Midttrafik, fordi den er mere retvisende:

- I praksis drejer det sig om, at billetindtægterne er blevet fordelt på en ikke-retvisende måde. Midttrafik har derfor udarbejdet en ny model, som er mere retvisende for, hvordan indtægterne skal fordeles.

Ifølge regionsrådsformand Anders Kühnau får seks kommuner og Region Midtjylland flere penge ud af den nye fordeling af indtægterne i Midttrafik. 11 kommuner - heriblandt Silkeborg Kommune - får færre penge fremover.

- Det drejer sig dybest set om, at billetindtægterne går til den myndighed, der har kørt bussen, siger Anders Kühnau.

Regionsrådsformandens synspunkt er, at fordelingen af indtægterne ikke har noget med den politiske prioritering af busruter at gøre:

- Der er ikke nogen, der kommer og siger, at Silkeborg skal køre med færre busser, siger Anders Kühnau.

Seks kommuner og regionen vinder på ny model

Regionsrådsformanden uddyber, at Midttrafik har et godt overblik over, hvor passagererne bruger busserne. Derfor er den nye og mere nøjagtige fordelingsmodel blevet til:

- Der, hvor der er mange passagerer, der betaler, skal man også have den del af indtægterne, der tilfalder én. Det er kun ret og rimeligt, siger Anders Kühnau.

Kan du forstå, at det er vanskeligt for de kommuner, der nu mister penge på den nye ordning?

- Ja, det kan jeg godt forstå. Men realiteten er, at de i en årrække har fået for mange penge. 

- Region Midtjylland kræver ikke pengene tilbage for de år, hvor vi har fået for lidt, siger Anders Kühnau. 

Kühnau: Kommuner må prioritere

I forhold til om den nye fordeling af indtægterne vil gå ud over steder, hvor der kun er få passagerer til den kollektive trafik, siger regionsrådsformanden:

- Hvis man vælger at opretholde en rute, hvor der er få passagerer, så må man politisk prioritere.

Ifølge regionsrådsformanden får seks kommuner og regionen flere penge ud af den nye fordeling af indtægterne. 11 kommuner - heriblandt Silkeborg Kommune - får færre penge fremover.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her