Øboere protesterede i rødt - kunne ses fra luften
Gruppen 'En ø er en ø' vil værne om Samsø og protesterer derfor mod, at en bro til Sjælland skal gå over øen.
En større flok klædt i rødt var lørdag mødt op ved Sælvigbugten på Samsø. Her skulle de dog hverken bade eller sole.
I stedet lagde de sig ned i en stor hjerteformation, der kunne ses på lang afstand.
Flokken bestod af folk fra kunstgruppen 'En ø er en ø', og de kalder den fredelige protest "Et bankende hjerte for Samsø". Budskabet var, at man ønsker at beholde Samsø som en ø - og altså ikke en fremtidig bropille mellem Sjælland og Jylland.
Det fortæller Grethe Michaelsen, billedkunstner og medlem af kunstgruppen, til TV2 ØSTJYLLAND.
- Budskabet er, at vi er mennesker, der bor her på Samsø og værner om værdierne på øen. Nu har vi fået en timeout, og så kan vi lige overveje, hvordan vi kæmper videre. For vi vil beholde vores ø som en ø, siger hun.
Med en timeout refererer billedkunstneren til udmeldingen om, at broprojektet er sat i bero, som transportminister Trine Bramsen (S) kom med tirsdag.
Hjertet sprang flere slag over
Flere af de røde T-shirts var påtryk "Nej tak! Til bro over Kattegat" på ryggen. Og selv om Grethe Michaelsens hjerte sprang et par slag over, da hun læste nyheden om broprojektet, så bliver bluserne på.
Det stod nemlig også klart i tirsdagens pressemeddelelse fra ministeren, at projektet ikke er lagt i graven.
- Vi har fået en timeout, som vi kan bruge til at overveje yderlige, hvordan vi kæmper for vores sag. Der er brug for åndehuller som Samsø. Derfor fortsætter vi kampen, sagde Grethe Michaelsen til de fremmødte.
Over Samsø og i land ved Hou
Tidligere på året anbefalede man på baggrund af de seneste undersøgelser, at en Kattegat-forbindelse skal gå nord for Hou ved Dyngby og over den sydlige ende af Samsø.
Den nye melding om, at man ikke vil begynde anlægsarbejdet, kom efter færdiggørelsen af en forundersøgelse. Undersøgelsen skulle have været færdig inden udgangen af 2021, men blev udskudt til foråret 2022.
Det var tilbage i 2018, at den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti blev enige om at afsætte 60 millioner kroner til at gennemføre forundersøgelsen, der er udført af Vejdirektoratet, det offentlige selskab Sund & Bælt samt Trafikstyrelsen.
Forundersøgelsen kiggede både på muligheden for en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Ifølge Kattegat.dk, som er projektets hjemmeside, estimeres en vejforbindelse at koste 62 milliarder kroner. En kombineret vej- og jernbaneforbindelse vil koste 136 milliarder kroner.