Ledningsarbejde gik galt: Elektriske apparater futtede af på stribe
En varslet strømafbrydelse endte med et knald og røglugt, da strømmen kom igen. Noget var gået galt i ledningsarbejdet, så ovne og opvaskemaskiner brændte sammen på flere veje i Kjellerup.
Vaskemaskiner, el-kedler, ovne, kogeplader, akvarielys og en brødrister.
Listen er lang over elektriske husholdningsapparater, der for et par uger siden kollektivt blev sat ud af spillet på flere veje i Kjellerup.
Det skete, da strømmen efter en planlagt strømafbrydelse onsdag den 23. marts kom igen. Noget var gået galt i det elektrikerarbejde, der var foregået i gaderne. For da strømmen kom, stod de mange apparater af.
Blandt andre hos Louise, der ikke ønsker sit efternavn offentliggjort. Hun bor på Hyldevangen i Kjellerup.
Egentlig skulle strømmen være afbrudt mellem klokken 8 og 16 var beboerne varslet, men klokken 12.15 var der allerede hul igennem igen.
- Og så lød der høje smæld fra flere ting, og der lugtede brændt i hele mit hus, fortæller Louise, der var ved at rense akvarium.
- Heldigvis havde jeg taget pumpen op, så fiskene ikke gik til.
Det gjorde mange af husets elektriske apparater til gengæld. En ovn er stået helt af, spottene i loftet er brændt af, gulvvarmen satte ud, og det samme gjorde opvaskemaskinen i følgeskab med højtalerne i sønnens PC.
200 kroner tilbage til en ny ovn
Efter en konfrontation med elektrikerne på gaden fandt Louise, at hendes opvaskemaskine blinkede med fejlkoden E15.
- Vi har fundet ud af, at det betyder, maskinen har været udsat for overspænding. De har sendt 400 volt gennem ledningerne, siger Louise, der langt fra er den eneste, der fik sat el-apparater ud af spil.
Nogle huse gik rent faktisk fri, men det gjorde Knud Mogensen fra Almtoftvej ikke. Ganske vist slap han lettere end Louise med en udbrændt ovn, en død brødrister og en ristet clockradio.
Knud Mogensen kontaktede derfor ledningsejeren N1 for at få erstatning, men de henviste ham til hans forsikringsselskab og indboforsikringen, som ganske rigtigt også bekræftede, at det var efter bogen, at de skulle dække den slags hændelser.
Der er bare et aber dabei, mener Knud Mogensen og flere andre i Kjellerup. Da Knud Mogensens ovn ikke var ny, trækker forsikringsselskabet 80 procent fra nyprisen, når de skal beregne erstatningen. Her er det blevet vurderet, at han kan få en tilsvarende for 1200.
Når selvrisikoen på 1000 kroner så er fratrukket, står Knud Mogensen i det konkrete tilfælde tilbage med 200 kroner til en ny indbygningsovn.
Derfor er han og flere andre i dialog med N1 om, hvorvidt ledningsejeren vil dække den del af tabet, som ejernes egne forsikringer ikke æder.
Ikke flere penge at hente
Hos N1 bekræfter man hændelsesforløbet og forklarer, som de berørte borgerne også har fået at vide, at det er folks egen forsikring, der skal dække.
- Vi synes selvfølgelig, det er meget beklageligt, når der sker fejl, siger Tobias Duelund, N1's manager for specialtilslutninger.
Men selvom selskabet påtager sig et ansvar, kan det ikke gå ind og give folk en højere erstatning end den, de er berettiget til, lyder det.
- Vi har et ansvar for at sikre, at tingene kører efter bogen, og det betyder, at det er en sag for forsikringsselskabet. Vi kan ikke gå ind og udskrive checks på deres vegne, siger Tobias Duelund.
Læs også:
Ifølge ham er der sket en menneskelig fejl hos den underleverandør, som er hyret til opgaven.
- Der er formentlig tale om nogle kabler, som er blevet byttet. Det rammer vores faglige stolthed, så vi kommer til at tage en drøftelse med den pågældende leverandør. Vi er kede af hele denne her situation, siger N1-manageren.
Det er dermed ikke muligt at blive kompenseret yderligere, men N1 opfordrer borgerne til at henvende sig, hvis der er brug for hjælp til at formidle kontakten med skadevolders forsikringsselskab, fortæller han.