Østjyske busruter i fare: - Hvorfor er det altid os, der skal forklare, at servicen bliver dårligere?
En ny fordelingsmodel for billetindtægter i busserne giver markant færre penge til Silkeborg kommune. Kommunen kritiserer ordningen og forudser, at det får konsekvenser for både kommunale og regionale busruter i byen.
RETTELSE: Vi har præciseret underrubrikken, så det står tydeligere, at en eventuel nedlæggelse af busruter er kommunens beslutning i samarbejde med Midttrafik.
- Jeg er ikke bare utilfreds. Jeg er fortørnet, siger formand for Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune Hans Okholm (SF).
Reaktionen kommer ovenpå, at det er blevet besluttet, at flere af billetindtægterne fra busserne i Østjylland i fremtiden skal gå til Region Midtjylland frem for kommunerne.
Midttrafik, der driver de østjyske busser, er ejet i fællesskab af Region Midtjylland og regionens kommuner, men den nye indtægtsfordeling betyder, at kommuner, som eksempelvis Silkeborg, i fremtiden må aflevere flere millioner kroner til regionen, og det skaber stridigheder.
- Der er jo kun tre store områder, hvorpå man kan hente den (pengene red.). Det er børn og skoler, ældreområdet, og så er det socialområdet, og det vil vi ikke, siger Hans Okholm (SF) til TV2 ØSTJYLLAND.
Det bekymrer byens borgere
For silkeborgenserne er det, som det ser ud nu, de regionale ruter til universitetsbyerne Aarhus og Aalborg, som de i den nærmeste fremtid må undvære. Og det falder ikke i god jord hos byens borgere.
- Det er da ikke så smart, for så er der nogle, som ikke kan komme med bussen, lyder det fra Freja Kristensen.
- Jeg tænker, det kommer til at gå udover de folk, der bor i udkanten af Silkeborg - især skoleelever, siger Maria Knudsen.
- Det kan jo betyde fraflytning fra blandt andet de mindre byer, siger Sarah Lindberg Pedersen.
Silkeborgs borgmester mangler en forklaring
Og hverken silkeborgenserne eller Hans Okholm står alene.
Også et enigt byråd i Silkeborg Kommune med borgmester Steen Vindum (V) i spidsen savner, at Region Midtjylland tager mere ansvar for den kollektive trafik.
- Jeg synes bare, at regionen burde stille sig frem og forklare hvorfor. Hvorfor er det altid os ude i kommunerne, der skal forklare vores borgere, at servicen nu bliver dårligere? Siger Steen Vindum (V), borgmester i Silkeborg Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
Beslutningen er jo truffet i Midttrafiks bestyrelse, hvor I selv sidder repræsenteret. Hvorfor skyder du så skylden på regionen nu?
- Det er fordi, at alle busser i hele regionen, de er sådan en fælles kommunal opgave, hvor regionen er den helt store spiller, forklarer borgmesteren.
Og Hans Okholm (SF), der foruden at være formand i Plan- og Vejudvalget i Silkeborg også er næstformand i Midttrafiks bestyrelse, mener, at hele konceptet omkring regional busdrift har spillet fallit.
- Jeg synes ikke, de har interessen for at den kollektive trafik skal udvikles i virkeligheden. I planerne ser det fint ud, men når driften nærmer sig, så går det galt, siger han.
Region Midtjylland er uforstående overfor kritikken
Det er Midttrafik, der har udviklet den nye indtægtsfordeling, der gør, at Silkeborg Kommune nu får færre penge. I Region Midtjylland er de derfor uforstående overfor den kritik, som Silkeborg Kommune rejser.
- Det er en direkte tilretning af billetindtægterne, så det er en retfærdig fordeling i forhold til, hvem der har udgifterne, og hvem der har indtægterne, siger Jørgen Nørby, der er formand for udvalget for Regional Udvikling i Region Midtjylland, til TV2 ØSTJYLLAND.
Han kan dog godt forstå, at kommunen ikke hopper af begejstring over den nye indtægtsfordeling.
- Hvis jeg sad i Silkeborgs byråd og skulle finde pengene, så ville jeg selvfølgelig også synes, at det her er ærgerligt. Det er aldrig rart, når man skal ud og finde penge, men det er virkeligheden, hvad enten man sidder i en kommune eller i en region. Hvis det er sådan, at virkeligheden ikke passer til det budget, som man har lagt, så må man tilpasse budgettet til virkeligheden, siger han.