Tobias skal lokke turister til Silkeborg
- Vi vil gerne have, at flere bruger naturen og byen og lægger penge, når de er her. Så vi har et godt forretningsliv og glade restauratører, siger turistchef om Silkeborgs nye slogan
Naturen bliver ofte brugt som trækplaster, når kommuner skal lokke turister til.
Således også i Silkeborg, der har udnævnt sig selv om Danmarks nye Outdoor Hovedstad.
En af dem, der ofte bruger naturen, er silkeborgenseren Tobias Bach Larsen. Blandt andet til at komme en tur ud i kajakken.
- Der er mange fordele. Jeg kan tage ud at ro, når jeg har lyst, siger Tobias Bach Larsen.
For ham er omgivelserne i Silkeborg noget helt specielt.
- Naturen er rigtig flot. Der er mange mennesker, der går ture i skoven, og der sker altid noget, siger Tobias Bach Larsen.
Turistchef, Liselotte Nis-Hanssen vil gerne have, at endnu flere får øjnene op for Silkeborgs natur.
- Vi vil gerne have, at flere bruger naturen og byen og lægger penge, når de er her. Så vi har et godt forretningsliv og glade restauratører, siger Liselotte Nis-Hanssen.
Færre overnatninger
Siden 2011 er antallet af overnatninger faldet. Håbet er, at den nye strategi vil vende bølgen.
Ifølge turistchefen afhænger meget dog af borgerne.
- Silkeborgenserne skal være med til at gøre fortællingen stærk. De skal fortælle udenfor Silkeborgs grænser, at her bør man måske tage på weekendophold, siger Liselotte Nis-Hansen.
Her er rigtig flot
Tobias Bach Larsen reklamerer gerne for sin by.
- Jeg er i hvert fald ikke bange for at sige, at jeg bor i Silkeborg. Jeg synes, at her er rigtig flot, siger Tobias Bach Larsen.
Ifølge Friluftsrådet har 73 ud af 98 kommuner en strategi for, hvordan naturen kan lokke turister til.
Øverst kan du se hele indslaget om Silkeborg, der har udnævnt sig selv til at være Danmarks nye Outdoor Hovedstad.