Borgmester ville ikke have den motorvej, han har fået
Silkeborgenserne var i intern splid om byggeriet af ny motorvej. Men i dag vil de færreste være foruden.
- Jeg lægger mig fladt ned og erkender. Jeg var oprindeligt stærkt imod den rute, som den nye Silkeborgmotorvej har fået. Det indrømmer Silkeborgs borgmester, Steen Vindum (V)
Men når han søndag skal se kronprinsen klippe snoren til det, der efter mange års tilløb endelig lukker et sort hul i motorvejstrækningen mellem Aarhus og Herning, så er han alligevel glad.
- Den rute, vi er endt med at få, er langt den bedste rute af de muligheder, der gennem tiden har været i spil, siger Vindum.
For Silkeborg har det stor betydning, at vejforholdene til byen er hurtige og i orden. For hver tredje af kommunens borgere pendler hver dag ud af kommunen til arbejde andre steder.
- Det er afgørende for en by som vores, at vi kan blive ved at vokse. Vores styrke er, at når man bor i Silkeborg, når man 800.000 arbejdspladser indenfor en times kørsel. Men det kræver jo ordentlige vejforhold, siger borgmesteren.
Vil ikke kigge tilbage
I forbindelse med det nye motorvejsbyggeri, der som landets første nogensinde er ført direkte igennem en by, har kommunen anlagt en ny erhvervskorridor til vidensvirksomheder tæt op ad den nye motorvej. Den er der store forventninger til.
- Om 30 år, når alle gamle diskussioner er glemt, vil vi kikke tilbage på indvielsen af den nye motorvej og sige, at det her for alvor flyttede Silkeborg.
- Det betyder derfor meget for vores identitet, at vi nu også hægtes på motorvejsnettet, siger Vindum.
Af samme grund tog Silkeborg også slagsmålet med Herning up front for nogle år siden, da uldjyderne mente, at den nye vej fra Aarhus til Herning skulle bære Hernings navn hele vejen.
- Jeg vil sgu ikke køre på Herningmotorvejen gennem Silkeborg, siger Steen Vindum.
Derfor hedder Danmarks nye motorvej Herningmotorvejen ved Aarhus og ved Herning, men Silkeborgmotorvejen lige i midten.
Danmarks dyreste motorvej
* Silkeborgmotorvejen er 29 kilometer lang. Den lukker endeligt motorvejshullet mellem Aarhus og Herning.
* 12 kilometer er tidligere indviet. De sidste 17 kilometer mellem Funder og Hårup indvies under stor festivitas i weekenden.
* Det ventes, at der på sigt vil køre op imod 30.000 biler i døgnet på vejen. Til sammenligning kører der cirka 65.000 biler i døgnet på E45 ved Aarhus og over 100.000 på Motorring 3 ved København.
* Silkeborgmotorvejen vil give en tidsbesparelse på minimum 12 minutter mellem Funder og Låsby. Mere i myldretiden.
* Der er bygget 35 broer på hele strækningen: Det gælder blandt andet broen over Gudenåen på cirka 350 meter og broen i Nordskoven på 500 meter. Længst er dog den 30 meter høje og 740 meter lange dalbro ved Hørbylunde vest for Silkeborg.
Kilde: Vejdirektoratet