Bettina søgte om kørestol: Efter 10 måneder fik hun svar

Bettina Jensen er førtidspensionist og gangbesværet. For 10 måneder siden ansøgte hun kommunen om en kørestol, og nu har hun fået svar.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det skulle tage 10 måneder for Skanderborg Kommune at behandle Bettina Jensens ansøgning om en kørestol.

For 10 måneder siden ansøgte Bettina Jensen Skanderborg Kommune om en ordentlig kørestol, som passer til hendes størrelse og kan klare hendes vægt.

Hun ville gerne tage på ture med familien i stedet for at sidde alene tilbage derhjemme, da hun kun kan gå omkring 100 meter.

Nu har hun fået svar fra Skanderborg Kommune.

- Jeg har fået afslag. Det tog 10 måneder om noget, de må være 16 uger om, siger Bettina Jensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Tilbage i 2015 gik Bettina Jensen fra at være en almindelig mor og kone til at være handicappet og skulle have hjælp til næsten alt. 

VIDEO: Bettina Jensen har kæmpet en lang kamp med Skanderborg Kommune, hver gang hun har ansøgt om et hjælpemiddel. Nu har hun fået afslag på en kørestol.

Bettina Jensen vågnede en dag og var lammet af smerter. Hun havde tre diskusdegenereringer – slidgigt og klemte nervebaner i ryggen.

- Jeg får så mange smerter. Det gør ondt, og det trætter. Hver gang jeg tager et skridt, så får jeg en kniv ind i ryggen, fortæller Bettina Jensen, som i dag er førtidspensionist.

Hun har flere gange måtte kæmpe med kommunen for at få tildelt hjælpemidler. Nu har hun fået afslag på en kørestol.

- Det betyder, at jeg stadig ikke kan komme med på de her ture. Og at jeg må sidde hjemme, siger hun.

Kommunen: Kørestol vil ikke lette hverdagen og du er for stor

Skanderborg Kommune skriver i afslaget, at kommunen ikke mener, at en kørestol i væsentlig grad vil lette den daglige tilværelse i hjemmet og ikke i væsentlig grad vil afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne.

Derudover vurderer de, at en manuel kørestol ikke er et egnet hjælpemiddel for Bettina Jensen til ture i naturen.

"Det vil være vanskeligt for din familie at skubbe dig, det vil give dem en samlet vægt på ca. 141 kg at skubbe foran sig", skriver Skanderborg Kommune i afslaget.

- Det er langt ude. Jeg har set rigtig mange i kørestol, og de er ikke alle sammen supertynde. Jeg ved godt, jeg er stor, men det er jo ikke dødvægt, de skal skubbe. Det er vægt på hjul. Det er noget andet, siger Bettina Jensen. 

Jeg ved godt, jeg er stor, men det er jo ikke dødvægt, de skal skubbe.
Bettina Jensen, førtidspensionist

Overholder ikke egne sagsbehandlingstider

Skanderborg Kommune vil ikke svare på spørgsmål i den konkrete sag og kun svare på mail. Her skriver souschef for Ældre og Handicap i Skanderborg Kommune Niels Diedrichsen følgende:

- Vi vurderer, om borgeren har det, vi i fagsprog kalder en gangfunktion, og hvor god denne er. Vi vurderer også, hvor meget den nedsatte gangfunktion belaster borgeren i forhold til dagligdagsaktiviteter. 

- Samtidig laver vi en vurdering på, om der kunne være muligheder for evt. optræning af gangfunktionen, således at borgere kan forbedre sin livskvalitet ved at blive mere selvhjulpen, skriver han i en mail.

Vi arbejder forsat på at komme i mål og overholde sagsbehandlingstiden.
Niels Diedrichsen, souschef, Ældre og Handicap, Skanderborg Kommune

I forhold til den lange sagsbehandlingstid skriver souschefen, at man ikke er i mål med at opfylde de gældende tidsfrister.

- Nej, det er vi desværre ikke endnu, men vi arbejder forsat på at komme i mål og overholde sagsbehandlingstiden. P.t. er en terapeut trukket ud af den daglige drift og laver udelukkende sagsbehandling på ventesager, skriver Niels Diedrichsen i en mail.

Den 1. maj ansættes midlertidigt en ekstra terapeut til udelukkende at tage sig af ventelistesager, fortæller souschef i Ældre og Handicap Niels Diedrichsen fra Skanderborg Kommune.
Vi oplever, at det er lidt et postnummerlotteri, om man får den hjælp, man har behov for. Det kan være fra kommune til kommune, men også fra sagsbehandler til sagsbehandler.
Thorkild Olesen, formand, Danske Handicaporganisationer

Store forskelle kommunerne imellem

Formand for Danske Handicaporganisationer Thorkild Olesen har tidligere fortalt til TV2 ØSTJYLLAND, hvordan det er et lotteri, hvem der får tildelt for eksempel en kørestol, og hvor længe sagsbehandlingstiden er.

- Vi oplever, at det er lidt et postnummerlotteri, om man får den hjælp, man har behov for. Det kan være fra kommune til kommune, men også fra sagsbehandler til sagsbehandler, har Thorkild Olesen tidligere fortalt.

Det er stadig tilfældet i dag, fortæller han onsdag til TV2 ØSTJYLLAND. 

-  Det her er noget, som vi oplever generelt, og det er noget, som vores medlemsorganisationers rådgivere hører en del til. Og vi kan jo også se, at der findes statistik på området. I forhold til sådan et område som handicapbiler, der er der en forskel på sagsbehandlingstiden på mellem 17 uger og 105 uger, afhængigt af hvilken kommune, man bor i, så det er et problem, som findes rundt omkring, siger han. 

Kommunerne fejler

Når borgere vælger at klage over kommunale afgørelser i handicapsager, så bliver kommunens afgørelse i flere og flere tilfælde omgjort af Ankestyrelsen.

Faktisk i tæt på hver anden sag, fejler kommunerne, når det blandt andet gælder personlig assistance og tilskud på voksenhandicapområdet.

TV2 ØSTJYLLAND spurgte i december 2020 de østjyske kommuner, hvor lang en sagsbehandlingstid man kan forvente, når man som handicappet borger ansøger om en kørestol. Maksimalt 16 uger - oftest langt hurtigere, lyder svarene.

Tilsyneladende også i Skanderborg, hvor man skriver, at ansøgninger om udlånshjælpemidler, som eksempelvis kørestole, behandles indenfor 4-16.

I Bettina Jensens tilfælde tog det 10 måneder, selvom kommunen skriver på deres hjemmeside, at det kan tage op til tre måneder.

-  Jeg synes, det er helt udenfor rimelighed at skulle vente så lang tid på en afgørelse. Der er ingen grund til, at man lader sådan noget vente så længe, og der er behov for, at vi af hensyn til tilliden mellem borgere og kommuner får nogle hurtigere afgørelser. Det her er simpelthen alt for længe, siger Thorkild Olesen og fortsætter: 

- En af de ting, som skal gøres, det er, at for eksempel så skulle Bettina have haft mulighed for at gå til en borgerrådgiver, som kunne have været med til at skubbe på sagen internt i Skanderborg Kommune. Og noget andet er, at kommunen simpelthen skal have nogle sagsbehandlingstider, som de skal overholde, siger han. 

Fra kommunen lyder svaret: 

- Vi vurderer alle indkomne sager og ser på, hvilke sager som skønnes at have et større behov. Der bliver i vurderingen omkring kørestole set på, om der er andre hjælpemidler, som umiddelbart vil kunne løse behovet, f.eks. en rollator som ikke kræver en længerevarende sagsbehandling, skriver souschef Niels Diedrichsen.

Bettina Jensen har valgt at klage over kommunens afgørelse.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her