Bryghus skal være med til at sætte verdensrekord efter udfordrende år

Skanderborg Bryghus er med, når op mod 60.000 skal samles til virtuel ølsmagning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Anders Laursen har siden efteråret 2019 været direktør i Skanderborg Bryghus. Foto: Per Bille / Skanderborg Bryghus

Skanderborg Bryghus har en øl med, når op mod 60.000 personer forsøges samlet, til hvad der kan blive verdens største virtuelle ølsmagning - og dermed måske sikre en officiel plads i Guinness Rekordbog.

- Vi er stolte af at være udvalgt og glade for, at et ekspertpanel har peget på os til at være med, siger Anders Laursen, direktør, Skanderborg Bryghus.

Sammen med elleve andre danske mikrobryggerier leverer Skanderborg Bryghus en øl til den store smagning. Endnu er det en hemmelighed præcis hvilken øl, der er tale om:

- Men jeg kan godt love, at det er en god, kraftig specialøl, siger Anders Laursen, der under selve rekordforsøget lader brygmesteren stå for at fortælle mere om øllen til de mange virtuelle gæster.

- Det er et rigtig godt udstillingsvindue, at så mange skal smage vores øl, siger han.

Det er Royal Unibrews brewpub Anarkist og webshoppen Craft Makers Collective, der med assistance fra de 12 mikrobryggerier, vil sætte verdensrekorden for den største virtuelle ølsmagning i et officielt Guinness World Record-forsøg lørdag den 8. maj 2021.

Skanderborg Bryghus har en gruppe af fastansatte medarbejdere, og herudover drives det af en stor gruppe frivillige. Foto: Per Bille / Skanderborg Bryghus

Ølsmagningen sendes live fra Tivoli i København og vises på TV 2 Play, mens folk på forhånd kan købe en smagskasse med øl.

Corona satte skub i webshoppen

Anders Laursen fortæller, at det seneste år med restriktioner og nedlukning har været 'hårdt og udfordrende' for Skanderborg Bryghus.

- Vi har i løbet af nedlukningen lavet flere virtuelle ølsmagninger. En del af vores setup som bryghus er jo netop at holde ølsmagninger, hvor folk kommer og får smagt god øl, får en bid smørrebrød og en rundtur. Det savner vi virkelig, siger Anders Laursen.

Han fortæller, at nedlukningen fik fremskyndet processen med at åbne en webshop, som bryghuset på mindre end en uge fik stablet på benene.

- Der har været et fornuftigt salg via den. Men det er fortsat ikke helt nationalt, da øllene skal hentes her hos os, men vi kigger ind i at skal kunne sende øl ud i hele landet, siger han.

VIDEO: Tilbage i 2018 udvidede Skanderborg Bryghus - det kan du se mere om i videoen her, der er fra maj 2018.

Faktisk har Skanderborg Bryghus solgt mere, end det plejer, under corona-pandemien. Men på trods af det er direktøren ikke tilfreds.

- Vi er en vækstvirksomhed, der har store ambitioner. Sammenligner man med tidligere år, har vi solgt mere, men vi har ikke solgt nok i forhold til vores budgetter og planer, siger Anders Laursen og fortsætter:

- I Østjylland har vi oplevet en stor opbakning til bryghuset både fra lokale supermarkeder og via vores webshop. Mens barer og andet har været lukket ned, er det gået godt for detailsalget.

Til gengæld har det været mere trægt med salg via restaurationsbranchen.

- Vi har mange samarbejdspartnere og sælger til barer og restauranter, så her har corona ramt os hårdt. Her er man generelt meget afventende og bange for at sætte gang i noget nyt, siger Anders Laursen.

Åbnede bar under pandemi

Afventende har Skanderborg Bryghus ikke selv været. Faktisk har det tilbage i efteråret selv åbnet en bar i byen - Bar 8660.

- Vi nåede at have åbent i halvanden til to måneder, og selv med de restriktioner, der var dengang, var det helt fantastisk, siger han.

Og selvom Bar 8660 og resten af restaurationsbranchen nu kan skimte en genåbning - og at mange nok hungrer efter lidt socialt samvær væk fra computerskærmene - mener Anders Laursen ikke, at timingen med den store virtuelle ølsmagning den 8. maj er dårlig.

- Nej, det kan måske være med til at skabe nogle arrangementer og fællesskaber på barer og rundt omkring, så det er super godt.

Overblik: Hvad åbner hvornår?

6. april

Elever i 5.-8. klasse, elever på ungdoms- og voksenuddannelser og afgangsstuderende på videregående uddannelser med mange praksiselementer kan vende tilbage med 50 procent fysisk fremmøde. Det vil sige hver anden uge.

Alle øvrige studerende på de videregående uddannelser kan vende tilbage med 20 procent fysisk fremmøde. Uddannelsesinstitutionerne forudsættes i den forbindelse særligt at prioritere de studerende på første år.

Liberale serviceerhverv kan genåbne.

13. april

Almindelig handel i indkøbscentre, stormagasiner og arkader med et areal på 15.000 kvadratmeter eller derunder kan genåbne, med undtagelse af kommuner med særligt højt incidenstal.

21. april

De store indkøbscentre og stormagasiner på over 15.000 kvadratmeter for almindelig handel kan åbne.

Med coronapas åbnes udendørsservering på restauranter og cafeer, museer, kunsthaller samt biblioteker.

Uden coronapas åbnes for indendørs idræt i organiseret regi for børn og unge under 18 år. Hvilke sportsgrene, der er omfattet, og de nærmere omstændigheder forhandles fortsat.

6. maj

Med coronapas åbnes for indendørs servering på restauranter og cafeer, konferencer, spillesteder, teatre, og biografer og lignende øvrige lokaler med kulturaktiviteter.

Med coronapas åbnes der for indendørs idræt for voksne over 18 år. Hvilke sportsgrene, der er omfattet, og de nærmere omstændigheder forhandles fortsat.

21. maj

I sidste omgang åbnes med coronapas resterende idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter, som ikke er åbnet i forrige faser.

Desuden åbnes indendørsfaciliteter i forlystelsesparker, zoo, legelande, daghøjskoler og aftenskoler.

Når vaccinationen af de ældste og sårbare borgere samt borgere over 50 år, der ønsker det, er gennemført, er det udgangspunktet, at skoler og uddannelser kan genåbne fuldt ud.

VIDEO: Alenlang kø for at få 3 liter øl til 20 kroner - pengene doneres til hjemløse. Videoen fra Peter Gift i Aarhus er fra den 3. april sidste år.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google