Chef har fået nok af ubehagelige kunder: Måtte forlade rund fødselsdag

De helt unge medarbejdere ved kassen i supermarkedet oplever ofte at blive mødt af en ubehagelig tone fra kunderne. Nu har butikschef fået nok og kommer med et opråb.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Butikschefen i 365discount i Hørning er vant til ubehagelige kunder, men i lørdags var første gang, hun måtte smide en kunde ud. Arkivfoto. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

At blive talt ned til, skældt ud og talt grimt til. 

Det er alt sammen noget, medarbejderne i 365discount i Hørning ved Skanderborg oplever jævnligt.

Lørdag havde de en meget ubehagelig oplevelse med en kunde i butikken. Oplevelsen blev dråben, der fik bægeret til at flyde over for butikschef Anne Vilhelmsen.

Aldrig været så slemt før

I lørdags måtte hun tage fra en 50-års fødselsdag med sin mand, som hun driver butikken med, for at komme sin medarbejder til undsætning. Hun var blevet ringet op, da der var problemer med en kunde. 

- Kunden beskyldte en af mine medarbejdere for at stjæle og snakkede virkelig grimt, siger hun.  

Anne Vilhelmsen fortæller, at kunden skulle betale kontant og lagde 4600 kroner i en automat, men så opstod der problemer med automaten.

Medarbejderen tog pengene i hånden og ville lægge dem i automaten igen, men det fik kunden til at komme med de grove beskyldninger om tyveri.

- Det sker rigtig tit, at kunder er ubehagelige, men ikke i så slem en kaliber som i lørdags. For første gang måtte jeg smide en kunde ud af butikken, siger Anne Vilhelmsen.

Kunden har ikke altid ret

Oplevelsen fik Anne Vilhelmsen til at lave et opslag på LinkedIn for at råbe op om problemet. 

For det er langt fra første gang, medarbejderne har oplevet at blive talt grimt til af kunder. 

I butikken er det ansatte under 18 år, der sidder ved kassen, og som de hårde kommentarer oftest går ud over. 

Netop fordi de ansatte er så unge, så er det for de fleste første møde med arbejdsmarkedet.

- Så kan man ikke forvente, at de er sat ind i alle varer i avisen og har styr på alle små detaljer.

Anne Vilhelmsen opfordrer til, at man som kunde, selvom man er presset og har travlt, husker at holde den gode tone over for dem på den anden side af kassen.

- Jeg kunne godt tænke mig, at man trak vejret som kunde og tænkte ' hvad hvis det var mit barn, der sad der?' For så ville tonen nok være en anden, siger hun.  

- Jeg har været i branchen i mange år og har udviklet brede skuldre. Det har de unge mennesker jo ikke, så jeg beskytter dem med liv og sjæl, siger hun. 

Men har kunden ikke altid ret i servicebranchen?

Kunden har ikke altid ret. Det er med måde, for vi skal tale ordentligt til hinanden.

Noget har ændret sig

Det er ikke kun i 365discount, ungarbejderne oplever problemer med en grov tone fra kunderne. Det er også et problem i Coop. 

I Coops magasin Samvirke beskriver Ungeminister i Coop Danmark Tobias Simonsen problematikken tilbage i 2023. 

- Jeg kan ikke sætte en finger på, hvornår der præcist er sket en ændring, men noget har ændret sig de senere år i måden, vi taler til hinanden på. Det mærker særligt vores yngre ansatte i butikkerne, som dagligt oplever at blive konfronteret på en uhensigtsmæssig måde, siger han i magasinet Samvirke.

Anne Vilhelmsen fra 365discount i Hørning frygter konsekvenserne ved den hårde tone.

- Jeg frygter, at det fjerner deres mod på at have et fritidsarbejde, når de bliver høvlet ned, og at de får dårligt selvværd, siger hun. 

 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her