Seks banker ville slukke Matthias' store drøm
24-årige Matthias Kachouri har altid drømt om at blive pilot. Men uddannelsen er dyr, og det har været en kamp at finde en bank, der ville bakke op om drømmen.
- Er du nu sikker på, at det er det, du skal?
Spørgsmålet kommer fra den skeptiske bankmand, mens han måler 24-årige Matthias Kachouri med øjnene. Den unge mand har netop fremlagt sin store drøm om at blive pilot.
Bag ham ligger afslag fra fem andre banker, og det er nu sjette sted, han sidder skoleret.
For mens de fleste andre unge blot søger ind på en uddannelse uden at spørge banken om lov, er det ikke helt så let for Matthias fra Ry. Pilotuddannelsen er nemlig selvbetalt, og med en pris på omkring 800.000 kroner er den samtidig en af Danmarks dyreste.
Derfor sidder Matthias med svedige håndflader og forsikrer bankmanden om, at han altså er sikker.
Alligevel træder han kort efter frustreret ud af banken. Man turde ikke satse på, at han færdiggjorde uddannelsen og kunne betale pengene tilbage, lød beskeden.
Men Matthias ser det ganske enkelt ikke som en mulighed at lægge pilotdrømmen i graven og i stedet finde en statsfinansieret uddannelse. Han har ikke tænkt sig at give op.
Fløj første gang få måneder gammel
For Matthias er drømmen om et job bag roret i en flyver ikke blot en flygtig tanke. Faktisk slog den allerede rødder, da han som fireårig trådte ind i Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris, der er en af Europas største.
Familien, en dansk mor, en marokkansk far og Matthias, boede dengang i den franske hovedstad, og han havde på det tidspunkt allerede fløjet mere end de fleste voksne. Første gang da han var få måneder gammel og skulle besøge bedsteforældrene i Danmark.
Da han var fire, fik hans mor job i den store lufthavn. Det åbnede for alvor den lille drengs øjne for de store maskiner.
- Jeg kom med på arbejde, og omme bagved kunne jeg komme ud, så jeg havde et godt udsyn til landingsbanen. Der kunne jeg stå flere timer og se på flyene, fortæller Matthias.
Det var ikke kun på morens arbejde, Matthias så på fly. Familiens hjem lå også i det nordlige Paris tæt på lufthavnen. Og hver aften var himlen fyldt med blinkende fly.
En stor omvæltning i familiens liv fik dog flyene til at glide lidt i baggrunden.
Fra Paris til Ry
Da Matthias blev 11 sluttede tilværelsen i millionbyen Paris og en ny begyndte for ham, hans mor og nytilkomne lillesøster i den østjyske by Ry.
Han fløj fortsat ofte ned for at besøge sin far, men den bevingede drøm gik de næste år i dvale. Indtil han begyndte på en rejse- og sproglinje på handelsgymnasiet. Her kom de på syv rejser, og Matthias færdedes hjemmevant i de hektiske lufthavne.
Klassekammeraterne opdagede hurtigt, at han uden tøven kunne fortælle dem præcis, hvilket fly de var gået ombord på. Og samtidig mærkede han selv den gamle drøm bryde ud i lys lue.
- Vi fik fløjet en del, og så kom det op til overfladen, at det var det, jeg gerne ville. Det sad dybt i mig, kunne jeg mærke. Jeg skulle ikke sidde på et kontor bag en skærm, siger han.
Sådan bliver man pilot
For at blive optaget på en uddannelse til pilot skal du:
- Have gode skolekundskaber i dansk, engelsk og matematik
- Gennemføre en helbredsundersøgelse (Medical Class 1) hos en flyvelæge
- Have finansieringen af uddannelsen på plads
Derudover har de enkelte flyveskoler ofte flere krav. De kan kræve en bestået optagelsesprøve, en ren straffeattest og have krav til din alder.
Optagelsesprøven kan variere fra skole til skole, men kan bestå af:
- En personlighedstest
- En intelligenstest
- En skriftlig matematikprøve
- En skriftlig prøve i engelsk
- En prøve i almen instrumentforståelse i flysimulator
- En personlig samtale, hvor skolen vurderer dine muligheder for at gennemføre uddannelsen
Kilde: ug.dk
Derfra vidste han godt, at det nu handlede om at spare penge sammen til den dyre uddannelse.
Matthias arbejdede i den lokale Kvickly og som lærervikar. Og selvom han også brugte sine sabbatår på at rejse, lagde han 150.000 til side. Derfor var han gået optimistisk ind i banken.
Syvende gang var lykkens gang
Den optimisme falmede lidt for hvert af de seks afslag, men Matthias mistede aldrig modet helt.
- Det var svært, men jeg vidste, at det var det, jeg ville. Og det var der ikke nogen eller noget, der kunne ændre, siger han.
Syvende gang viste sig at være lykkens gang. En mindre bank i Billund, der også huser andre piloter, sagde ja til at låne ham de mange penge.
Det store lån skræmte ham heller ikke. For som han siger, så kommer vi alle sammen i gæld på et tidspunkt.
Til de andre banker har Matthias da også kun at sige, at de har mistet en god kunde.
Han er glad for at have modbevist dem og vist, at man ikke skal komme fra en velhavende familie for at følge sin drøm.
Matthias blev færdig i maj, men vil først fejre det, når han har fået et job og samtidig en vished om, hvornår han igen kan komme på vingerne. Håbet er, at han kan vende tilbage til den lufthavn, hvor det hele begyndte.
- Lufthavnen i Paris har en særlig betydning - den frembringer minder. Jeg gad godt vende tilbage som voksen, siger han.
TV2 ØSTJYLLAND har fulgt tre andre pilotaspiranter, der ligesom Mattias drømmer om himlen som arbejdsplads. Se, hvordan det går, når de skal i luften for første gang: