Frost stoppede letbanen i flere timer: Nu forklarer de hvorfor

Fredag stod letbanen stille i flere timer. Ifølge underleverandøren skyldes det, at de to maskiner, der skulle sikre letbanens kørsel i frostgrader, begge blev ramt af tekniske fejl.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Aarsleff Rail, der stod for opgaven, arbejder også med letbanetog i Norge, Sverige og Tyskland. Foto: Ernst van Norde/Ritzau Scanpix

Fredag stod letbanen stille i flere timer på strækningen mellem Mørke og Hornslet på grund af frost på køreledningerne. Det var naturligvis til stor frustration for letbanens passagerer, men også for firmaets direktør.

Allerede mandag havde de nemlig bestilt Aarsleff Rail, som er underleverandør, til at køre glycerin ud på køreledningerne med nyindkøbte maskiner, der netop skal sikre, at letbanen også kan køre i frostvejr.

- Jeg synes det er dybt skuffende. Vi bestiller en opgave i god tid hos Aarsleff, der sågar selv har bygget banen og vedligeholdt den i mange år, og så er det simpelthen for dårligt, at de ikke får det gjort og testet efter som aftalt, sagde direktør for Aarhus Letbane Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND i går, fredag.

I dag, lørdag, svarer Aarsleff Rail så på kritikken – og det hele drejer sig tilsyneladende om en stor portion uheld.

- Vi kører derud som aftalt torsdag nat med de her to maskiner, som er lidt forskellige i opsætning. De har så begge en teknisk fejl, som vi ikke kan udbedre om natten, forklarer administrerende direktør i Aarsleff Rail Thomas Mollerup til TV2 ØSTJYLLAND

- Meget uheldigt

Som nævnt er maskinerne ellers udviklet til netop disse situationer, men de blev altså begge ramt af uheld – endda forskellige af slagsen. Ved den ene maskine drejede problemet sig om hydraulikken, mens den anden fejlmelding vedrørte betjeningen, forklarer Thomas Mollerup.

- Det er beklageligt. Vi kører ud som planlagt, men vi kan simpelthen ikke få dem til at virke. Det er hamrende uheldigt, at to maskiner ikke fungerer samtidig, siger Thomas Mollerup.

Da de natten til fredag konstaterede, at de ikke fik maskinerne til at virke, meldte de det ind til Aarhus Letbanes kommandocentral. Sidenhen lykkedes de med at få maskinerne tilbage på sporet, så de natten til lørdag blev brugt på strækningen mod Odder.

Den ene af de to maskiner har letbanen selv leveret, og så har Aarsleff Rail udviklet udstyr til den, så den kan bruges til at køre glycerin ud på strækningerne. Den anden maskine er købt fra ny til formålet. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Ifølge Thomas Mollerup har fokus været på at få maskinerne til at virke, og derfor kender man endnu ikke årsagen til fejlene.

- Sammen med Letbane-selskabet skal vi kigge ind i, hvad der er gået galt, og hvordan vi kan sikre, at det ikke sker igen, siger Thomas Mollerup.

Opgaven er ellers ikke ny for Aarsleff Rail. Firmaet beskriver sig selv som nordens største letbaneentreprenør, og løser dagligt en lignende opgave i Norrköping i Sverige i vinterhalvåret.   

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her