Farten er hævet – nu kan du komme hurtigere frem med Letbanen
Letbanens hastighed mellem Grenaa og Ryomgård er nu hævet fra 75 km/t til 100 km/t.
Hvis man skal med et letbanetog mellem Ryomgård og Grenaa, kan man nu forvente, at det kommer til at gå noget hurtigere.
Aarhus Letbane har nemlig hævet farten fra mandag den 2. november, så letbanen på denne strækning nu kører 100 km/t fremfor 75 km/t, som den har gjort indtil nu.
- Brugerne af Letbanen kommer til at kunne mærke, at toget kører hurtigere, men også at rettidigheden på Grenåbanen bliver forbedret. Nu kan vi i højere grad følge køreplanen og indhente forsinkelser, siger Michael Borre, direktør hos Aarhus Letbane.
Med hævelsen af farten vil der fremover være to afgang i timen på strækningen i den østlige del på Djursland.
Skal gøre op med forsinkelser
Køreplanen på Grenåbanen har siden den 9. august været planlagt ud fra, at toget kørte 100 km/t.
Det betyder, at der i tre måneder har været en del forsinkelser, men det skulle altså være slut nu, lyder det fra Letbaneselskabet.
For at kunne køre 100 km/t på strækningen har det været nødvendigt for Banedanmark at opgradere på strækningen. Blandt andet ved at sikre, at alle overkørsler over letbaneskinnerne er sikrede med lyd og lys:
- Der er ikke længere usikrede overkørsler på strækningen. De er alle sikrede med lyd, lys og bomme på Djursland nu. Så hastigheden for togene er blevet højere, men sikkerheden er mindst ligeså høj, lyder det fra Michael Borre, direktør ved Aarhus Letbane.
Det næste projekt for Aarhus Letbane er, at etablere et såkaldt krydsningsspor på Trustrup Station, så togene fremover kan køre omkring hinanden. Det forventes at stå klar i den første del af 2022.
Den nylige hastighedsopgradering fra 75 km/t til 100 km/t er en forudsætning for, at togene kan nå forbi hinanden ved krydsningssporet, når det står færdigt, og at der på den måde kan indsættes to tog i timen mellem Ryomgård og Grenå.
Vinterberedskab skal sikre driften
De seneste år har Aarhus Letbane haft problemer ved løvfald, kolde nætter og fugtigt vejr.
Letbanen har blandt andet haft udfordringer med nedfaldene blade, som gør skinnerne glatte. Derfor har de igen i år nedsat et løvfaldsberedskab, som består af en rensemaskine, der fjerner nedfaldne blade fra skinnerne og påsmøring af Alleviate, en geléblanding der giver bedre adhæsion mellem toghjul og skinner.
Letbanen har også haft en del udfordringer med is på køreledningerne. Når der er for meget is på køreledningerne, kan letbanetogene ikke trække tilstrækkeligt meget strøm fra køreledningen, og hvis det sker, kan letbanetoget ikke køre.
For at undgå det har Letbanen i september smurt glycerin på køreledningerne, som forventes at kunne forebygge isdannelse. Der er desuden nedsat et is-beredskab, som overvåger temperaturen, så der kan smøres mere glycerin på køreledningerne, hvis det bliver nødvendigt.