Jørgen er blind: Skal man gå hjem igen eller tage chancen?
Det står slemt til med handicapvenligheden på de østjyske stationer og perroner, viser analyse fra Danske Handicaporganisationer
Jørgen Bang fra Hornslet har kun en procent af sit syn tilbage.
Han har tidligere taget toget fra Hornslet til Aarhus et par gange om ugen, men nu er togdriften midlertidigt indstillet, da der gøres klar til den nye letbane.
Oplevelsen med at skulle tage toget har dog ikke altid været lige rar.
- Den største udfordring er, hvis man kommer herop og fornemmer, at man er alene her. Der er ikke nogen at spørge, hvis man skal vide om toget holder på spor et eller spor to. Så står man lidt og vakler, skal man gå hjem igen, eller skal man tage chancen, fortæller Jørgen Bang til TV2 ØSTJYLLAND.
Og det er ikke kun Jørgen Bang, der oplever, at handicaptilgængeligheden er dårlig på stationer og perroner i det østjyske.
En undersøgelse fra Danske Handicaporganisationer viser, at på hele 85 pct. af de østjyske stationer kan man opleve, at perronhøjden umuliggør niveaufri indstigning til togene. Det betyder, at fx folk i kørestol og med rollator kan have besvær med selv at stige på toget. Ser man på hele landet, så er tallet 54 pct.
For blinde og svagtseende som eksempelvis Jørgen Bang er ledelinjer en stor hjælp. Ledelinjer er belægning, der i højde og struktur adskiller sig fra det øvrige underlag, men også dem er der mangel på. 88 pct. af de østjyske stationer mangler disse, mens landsgennemsnittet er 79 pct.
Et problem over hele landet
Banedanmark har ansvaret for mere end 300 stationer landet over. De erkender, at handicaptilgængeligheden kan blive bedre.
- Jeg tror ikke, at østjyderne skal føle sig forfordelt eller på nogen måde begunstiget. Det er desværre et scenarie, vi kan se over hele landet, siger Mads Thostrup, områdechef for teknik og drift fra Banedanmark.
Banedanmark oplyser endvidere, at de hele tiden er i tæt dialog med Danske Handicaporganisationer. Når perroner skal renoveres, så anlægger man eksempelvis i dag også ledelinjer, når man alligevel er i gang med at arbejde på en perron.
Jørgen Bang håber, at det i fremtiden bliver lettere for ham at rejse på egen hånd. For det at være uafhængig af andre betyder meget i hans situation.
- Det er en ret vigtig følelse, at man er lidt selvhjulpen. Det er en stor tilfredsstillelse, når nu man har et fysisk handicap og behov for hjælp til mange ting i forvejen, at man så kan klare sig selv på sådan en station, det betyder rigtig meget, siger Jørgen Bang.
Handicappede involveres
Et sted, hvor der er tænkt meget på handicaptilgængeligheden, er i forbindelse med den nye letbane i Aarhus.
Her har flere handicappede ageret rådgivere undervejs. En af dem er Jørgen Bak fra Aarhus, der lige som Jørgen Bang fra Hornslet, er blind.
- Ledelinjer er en stor tryghed, og de er meget vigtige. Perroner er et af de steder, hvor ledelinjer er allermest vigtige, siger Jørgen Bak.
Han har selv prøvet at falde ned på skinnerne. Men det kommer forhåbentligt ikke til at ske på de nybyggede perroner til Letbanen.
- Der er ledelinjer på alle perroner og ned til de områder, hvor man skal henover vejene. Der kommer også ledelinjer ude på de ydre baner langs perronen, så man ved, hvor man skal være, og de steder der indikerer, at her kan man stå, forklarer Claus Rehfeld Moshøj, direktør for Aarhus Letbane.
Jørgen Bak var under besigtigelsen af togene godt tilfreds, men det bliver altså først fra d. 23. september 2017, at den fulde oplevelse kan vurderes.
- Jeg tror, at resultatet er blevet godt. Det bliver jo dejligt at prøve at komme ud at køre i dem, fortæller Jørgen Bak.
Du kan se hele indslaget fra Hornslet Station øverst i artiklen.