Tanja råbte vagt i gevær, og så kom der millioner og mere tid
Der er kommet mere tid i hjemmeplejen, efter at social- og sundhedshjælper Tanja Fogh Jensen sidste sommer kritiserede arbejdsforholdene i hjemmeplejen i Syddjurs Kommune. Men det hører til sjældenhederne, at medarbejdere tør stå frem med kritik, siger ekspert i kommunalpolitik.
- Jeg glæder mig rigtig meget til, at jeg skal på arbejde hver dag i forhold til i sommer.
Sådan lyder det fra Tanja Fogh Jensen, efter at hun igen har tid til at nå sine opgaver som social- og sundhedshjælper i Hornslet.
Det var langt fra tilfældet sidste sommer, hvor hun offentligt kritiserede forholdene i hjemmeplejen i Syddjurs Kommune.
I et opslag på Facebook skrev hun blandt andet, at hun ikke kunne gøre sit 'job ordentligt og anstændigt længere'. Opslaget er delt 1500 gange på det sociale medie.
Hendes opråb kom i kølvandet på en besparelse, der betød, at hun fik mindre tid til at løse sine opgaver. Hun havde ikke tid til at holde sine pauser og frygtede, at travlheden ville gå ud over de ældre.
- Jeg er frustreret, og jeg og mine kollegaer deler samme mening om, at det er for meget nu. Det er for meget for borgerne, der sidder i saksen, sagde Tanja Fogh Jensen til TV2 ØSTJYLLAND i august 2020.
Færre fejl
Hun havde efter eget udsagn forsøgt at gøre opmærksom på, at tiden var alt for presset.
- Næsten ligegyldigt hvem jeg gik til, så kunne de ikke rigtigt hjælpe mig. Så vidste jeg faktisk ikke rigtigt, hvad jeg skulle gøre, siger Tanja Fogh Jensen.
Men det ændrede sig hurtigt efter hendes offentlige opråb.
- De lyttede rigtig meget. Det overraskede mig, hvor hurtigt tingene blev forsøgt ændret, siger hun.
Hun fik igen den tid, der var nødvendig for at løse sine opgaver. Det betyder, at Tanja Fogh Jensen ikke længere bliver stresset, og at hun igen har tid til at udføre en pleje, hun mener er acceptabel.
- Der sker færre fejl. For når man har travlt, får man måske ikke lige tjekket op på alle de ting, man skal have tjekket op på. Det betyder, at borgerne er mere tilfredse, og vi er mere tilfredse, siger hun.
Et økonomisk løft
De ekstra minutter skyldes blandt andet, at ældreområdet i Syddjurs Kommune fik et løft i efteråret 2020, der indebar, at hjemmeplejen fik tilført 3 millioner kroner yderligere årligt.
Det blev muligt, fordi kommunen fik tilført flere penge fra staten. Men ifølge formand for Udvalget for sundhed-, ældre- og socialområdet i Syddjurs Kommune, Jan Fischer (S), skyldes det også Tanja Fogh Jensens kritik.
Derfor er han glad for, at hun turde råbe op om forholdene i hjemmeplejen.
- Det er det, vi politikere har brug for. Hvis der er nogle, der ved noget om det, er det hjemmehjælperne, siger Jan Fischer til TV2 ØSTJYLLAND.
Men hvorfor er det nødvendigt med et offentligt opråb fra en medarbejder, før der bliver lyttet?
- Vi kunne ikke forudse det på det tidspunkt. Vi var blevet pålagt at spare og troede, det var den rigtige beslutning. Men jeg er mand nok til at erkende, at det gik dårligt i første omgang, siger han.
Hvordan vil du undgå, at det bliver nødvendigt en anden gang?
- Vi skal blive bedre til at lytte til vores medarbejdere og tænke os godt om, før vi sætter noget i gang.
En sjælden historie
Det er gavnligt, når medarbejdere som Tanja Fogh Jensen tør stå frem i medierne og offentligheden med kritik af deres arbejdsforhold, mener Roger Buch, der kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
- Man skal se medarbejderne som en enorm ressource, som ved en masse om, hvad der foregår. Hvis man vil lave god politik, skal man lytte, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Tanja Fogh Jensens historie fra Syddjurs Kommune hører dog til sjældenhederne, fortæller han.
- Der har været en klar tendens til at prøve at undgå, at medarbejdere udtaler sig til medierne i løbet af de seneste 10-15 år. Så siger man måske til medarbejdere, at de skal tænke sig godt om, før de udtaler sig.
Det sker ifølge Roger Buch for at passe på kommunens image. Men det er en farlig vej at gå, siger han.
- Hvis personalet ikke har modet til at gå imod, når en politiker kommer med en ide, får man ikke fakta frem. Og det giver dårlige beslutninger. Derfor skal man ikke prøve at lukke medarbejderne ned.
Samtidig må kommunerne godt stille sig kritiske over for medarbejdernes input, men det er vigtigt med en åben proces for at træffe de bedste politiske beslutninger, mener Roger Buch.
- Jeg synes, en nysgerrig indgangsvinkel fra de ledende politikere er den gode måde. Nogle gange skal medarbejdere tvinges, men det skal være i åben dialog mellem politikere og ledende medarbejdere på den ene side og menige medarbejdere på den anden side, hvor man lytter og er villige til at blive klogere, siger han.