Blå partier revser forslag om at sænke hastighedsgrænsen

Enhedslisten, SF og Radikale vil sænke hastighedsgrænsen til 110 kilometer i timen på motorvejene for at komme stigende oliepriser til livs.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Radikale Venstre, Enhedslisten og SF vil sænke hastighedsbegrænsningen på motorveje for at spare olie. Arkivfoto. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Af Jeppe Tholstrup Bach - I samarbejde med

Flere partier i blå blok ser kritisk på forslaget om, at hastighedsgrænsen på de danske motorveje skal sænkes fra 130 kilometer i timen til 110.

Det skal spare på olien, der stiger massivt i pris blandt andet som konsekvens af den russiske invasion af Ukraine.

Men hverken Venstre, Nye Borgerlige, Liberal Alliance eller Dansk Folkeparti synes, at en lavere hastighedsgrænse er den rette måde at tackle mindre olieforsyninger og rekordhøje oliepriser.

Marie Bjerre, der er klimaordfører i Venstre, mener, at forslaget ikke er proportionelt med, hvor meget man sparer, i forhold til hvor hårdt den enkelte dansker bliver ramt.

- Priserne er allerede så høje, så jeg tror, at der er rigtig mange, der tænker over deres kørselsmønster.

Folk ved godt, at der er høje brændstofpriser lige nu.
Mette Thiesen, transportordfører for Nye Borgerlige

- Men der er ikke noget behov for centralt at fastsætte, at nu skal alle køre langsommere for at spare på energien. Det har alt for mange negative konsekvenser, fordi det sænker vores mobilitet i samfundet, siger hun til TV 2.

LA: Nytteløs symbolpolitik

Omkring en fjerdedel af den olie, der bliver brugt i EU, importeres fra Rusland.

Men ifølge Liberal Alliances transportordfører, Ole Birk Olesen, udgør det danske forbrug kun "en lille brøkdel af det samlede internationale forbrug".

Han kalder forslaget for "nytteløs symbolpolitik" og spørger, hvorfor de tre røde partier ikke går et skridt længere og foreslår en fartgrænse på 80 kilometer i timen.

- Det betyder, at et lille mindreforbrug af benzin og diesel fra at sænke farten på motorvejene i Danmark vil betyde cirka ingenting for verdens samlede forbrug, og derfor vil det også betyde cirka ingenting for brændstofpriserne, siger han i en skriftlig kommentar.

Jeg har tillid til, at folk selv kan afgøre, om de vil køre 110, hvor man må køre 130.
Alex Ahrendtsen, transportordfører for Dansk Folkeparti

- LA er imod både at sænke hastighedsgrænsen på motorveje til 110 kilometer i timen og 80 kilometer i timen. Det er et poppet forslag, som vi kun hører om, fordi nogle partier gerne vil i fjernsynet.

Nye Borgerliges Mette Thiesen mener, at danskerne selv kan finde ud af at sænke farten, hvis man vil spare på benzinen. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Forslag følger plan fra energiagentur

Forslaget følger en plan, som Det Internationale Energiagentur kom med i sidste uge. Her kom agenturet med ti anbefalinger til, hvordan man kan skære ned på verdens olieforbrug.

Her var et af forslagene netop, at man kan reducere hastighedsgrænsen på motorveje med mindst ti kilometer i timen, hvilket skal spare 430.000 tønder olie.

Anbefalinger fra Det Internationale Energiagentur

  1. Reducer hastighedsgrænserne på motorveje med mindst 10 km/t (430.000 tønder olie)

  2. Arbejd hjemme op til tre dage om ugen (Én hjemmearbejdsdag om ugen sparer 170.000 tønder, mens tre sparer 500.000)

  3. Bilfri søndage i byer (380.000 tønder olie)

  4. Gør brugen af offentlig transport billigere - og få flere til at gå og cykle (30.000 tønder om dagen)

  5. Alternativ privatbiladgang til veje i store byer (210.000 tønder om dagen)

  6. Mere brug af delebiler (470.000 tønder per dagen)

  7. Mere effektiv kørsel for godsvogne og levering af varer (320.000 tønder dagligt)

  8. Brug af højhastigheds- og nattog i stedet for fly, hvor det kan lade sig gøre (Cirka 40.000 tønder olie dagligt)

  9. Undgå forretningsrejser med fly, hvor der findes alternative muligheder (Sparer omkring 260.000 tønder dagligt)

  10. Styrk overgangen til elektriske og mere effektive køretøjer (100.000 tønder olie dagligt)

Trods den anbefaling mener Nye Borgerlige, at danskerne selv kan finde ud af at sænke farten, hvis man vil spare på benzinen.

- Vi synes, det lyder utroligt fjollet, formynderisk og som en dårlig idé. Folk ved godt, at der er høje brændstofpriser lige nu. Så folk sætter automatisk farten ned og kører fornuftigt ud fra det. Det skal vi ikke diktere fra politisk hold, siger partiets transportordfører, Mette Thiesen, til TV 2.

Hvad ser I så som løsningen på at klare os uden den russiske olie og gas?

- Generelt skal vi have sænket afgifterne på el og brændstof, så danskerne slipper billigere igennem energikrisen. Det er usandsynligt at tro på, at vi kan klare det ved at forcere den grønne udvikling. Der skal vi se på kernekraft som alternativ.

- Et politisk flertal uden Nye Borgerlige vil også stoppe for al olie- og gasproduktion i Nordsøen. Der er flere ting, der ikke giver mening, når vi vil være mere uafhængige af Rusland.

Venstre: Fokus skal være på den grønne omstilling

Hos Venstre ønsker man at se mere overordnet på, hvordan man bliver uafhængig af russisk olie og gas i Europa.

- Hvordan får vi planlagt at blive selvforsynende i Europa med vedvarende energi, hvordan får vi flere danskere over i el-biler, hvordan får vi opsat flere ladestandere? Det er sådan nogle tiltag, vi bør lave i stedet for at regulere danskernes mobilitet, siger Marie Bjerre.

Dansk Folkepartis transportordfører Alex Ahrendtsen mener heller ikke, at politikerne skal diktere fartgrænserne for at spare danskernes benzin.

- Jeg har tillid til, at folk selv kan afgøre, om de vil køre 110, hvor man må køre 130, siger han i en skriftlig kommentar til TV 2.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google