Dine likes og indkøb på nettet er guld værd for politikerne

Politiske partier køber i stor stil data om borgerne i bestemte områder under valgkampen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Et like til et politisk parti, dine positive tilkendegivelser for særlige bilmærker eller din holdning til eksempelvis økologi kan være guld værd for partierne under valget. Med geo mapping i hånden kan politikerne finde ud af, hvad vælgerne i bestemte områder interesserer sig for, hvor meget de tjener, eller hvor mange børn, de i gennemsnitligt har.

Et like til et politisk parti på Facebook eller din holdning til økologi.

Sådanne oplysninger kan være guld værd for politiske partier under valgkampen, hvor alle kneb gælder, når politikerne kæmper om danskernes stemmer.

Når vi besøger bestemte hjemmesider, liker noget på sociale medier eller på en anden måde efterlader digitale aftryk, bliver de lagret og solgt for millioner af kroner. Køberne er blandt andet private virksomheder, offentlige myndigheder og nu altså også politiske partier.

Redskabet hedder ’geo-mapping’ og bliver brugt til at finde nye potentielle vælgere.

Folketingskandidat Birte M. Andersen benytter sig af geo-mapping, og tirsdag var hun ude på villavejene for at stemme dørklokker.

Folketingskandidat for Venstre, Birte M. Andersen, er én af de politikere, som har taget geo-mapping i brug under valgkampen. På den måde kan hun ud fra data kan finde ud af, hvor hun skal ud og stemme dørklokker.

- Det er spændende, at der udvikles nye metoder i valgkampen, hvor det jo handler om at komme ud og snakke med vælgerne. Men det handler også om at komme ud i de områder, hvor man ved, at der er et potentiale, siger Birte M. Andersen, folketingskandidat for Venstre, til TV2 ØSTJYLLAND.

Ikke eneste parti

Geo-mapping er lovligt og partierne bruger det som et dialogredskab. Det er blandt andet virksomheden Geomatic, der er med til at udstede data til forskellige partier.

- Partierne bruger det som et redskab for at kunne planlægge deres valgkampsaktivitet. Det kan variere lidt fra parti til parti, men eksempelvis prioriterer man dør-til-dør-aktiviteter eller pamflet-uddeling, siger Jeanette Mayland Olsen, der er Head Of Marketing & Communications advisor i Geomatic, til TV2 ØSTJYLLAND.

Dataene skal give partierne en større forståelse for vælgerne.

Det kan være et hjælpemiddel, når man som kandidat skal indkredse sine områder. Hvor skal man sætte sine kræfter ind i forhold til materiale, og hvor er der størst chance for, at man kan komme i kontakt med potentielle vælgere?
Birte M. Andersen, folketingskandidat, Venstre

På den måde kan partierne finde ud af, hvor det bedst kan betale sig at uddele valgfoldere, og hvad de skal fremhæve af mærkesager for at ramme en specifik vælgergruppe.

Venstre er langt fra det eneste politiske parti, der benytter sig af det.

Ifølge Politiken bruger flere af landets største partier nemlig geo-mapping.

Ligesom mange virksomheder køber sig til information om vores forbrug, kan partierne købe sig til et digitalt overblik i forskellige områder.

Birte M. Andersen deler valgfoldere ud til borgere, som er nøje udvalgt. 

- Det kan være et hjælpemiddel, når man som kandidat skal indkredse sine områder. Hvor skal man sætte sine kræfter ind i forhold til materiale, og hvor er der størst chance for, at man kan komme i kontakt med potentielle vælgere, siger Birte M. Andersen.

En hjælp i valgkampen

Fordelen for et politisk parti kan derfor være at danne sig et overblik over, hvad folk tjener eller hvor mange børn, der gennemsnitligt bor på en vej.

Partierne har derved nemmere ved at målrette sine politiske budskaber ned til den enkelte.

Selvom Birte M. Andersen er glad for at kunne bruge geo-mapping til at målrette sin valgkamp, så ser hun det mere som en vejledende hjælp under valgkampen end noget, hun stoler hundrede procent på.

- Jeg er nok også så gammeldags, at hvis der er uoverensstemmelse mellem kort og terræn, så følger jeg til en hver tid terrænet, siger hun.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google