Kulturhovedstad gav kæmpe omsætning og skabte jobs

Den endelige rapport for Kulturhovedstad 2017 viser, at det kunne betale sig

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Sådan så det ud, da Aarhus i januar sidste år blev Europæisk Kulturhovedstad 2017. Dronning Margrethe satte det store optog gennem byen i gang. / Video: Brian Rasmussen

Kulturhovedstaden har i dén grad været et af sidste års største højdepunkter. Regionen emmede af kulturarrangementer, og Aarhus og hele regionen blev for alvor sat på det europæiske verdenskort.

Nu viser en ny rapport fra rådgivningsvirksomheden Cowi, at det har kunnet betale sig i sidste ende.

Knap 2000 fuldtidsstillinger er blevet skabt, hvoraf 1400 af disse jobs blev skabt i den private sektor i regionen.

I vores branche har der været flere besøgende i Aarhus og i regionen, så det er positivt. Der har været flere internationale besøgende, så hovedstaden har trukket udenlandske gæster til.
Jakob Beck Wätjen, Horesta

Kulturhovedstaden 2017 skabte også en omsætning i den private sektor på knap 1,1 milliard kroner, og det er sket med offentlige investeringer på 392 millioner kroner.

Og hos Horesta, brancheforeningen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, har man også kunnet mærke Kulturhovedstaden positivt i branchen.

- I vores branche har der været flere besøgende i Aarhus og i regionen, så det er positivt. Der har været flere internationale besøgende, så hovedstaden har trukket udenlandske gæster til, siger Jakob Beck Wätjen, der er formand for Horesta Region Midtjylland.

For dem har det især været den stigende andel af udenlandske gæster i regionen, de har kunnet mærke i branchen.

- Det har jo en langtidseffekt, når de udenlandske gæster har besøgt os, og derefter har været hjemme hos deres venner og bekendte og fortalt dem om Aarhus og om regionen. Det er en effekt, der fortsætter de kommende år, men det er der også brug for, siger han og tilføjer:

- Vi kan jo se, at investeringslysten fortsætter. Det er dejligt, at der er en tiltro til, at byen stadig vækster, siger han.

Rapporten viser også, at for hver krone, kommunerne har brugt, er der kommet 1,4 krone tilbage i kommunekassen.

Klokken 11.00 blev rapporten fremlagt på et pressemøde i Turbinehallen i Aarhus. Se med i videoen, hvor TV2 ØSTJYLLAND sendte live.

Stolthed, fællesskab og identitet

Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), glæder sig også over den store succes med Kulturhovedstaden 2017, som den nye rapport nu viser.

Projektet har mest af alt kunne skabe stolthed og identitet, og det har været med til at samle en by og en region om et fælles projekt.
Jacob Bundsgaard (S), borgmester, Aarhus Kommune

- Det har bragt byen et nyt sted hen. Noget af det er sket i kraft af en enorm stor dygtighed, og noget andet er decideret svineheld, hvor vi har ramt et tidspunkt i byen og regionens udvikling, hvor vi lige præcis havde brug for det her projekt, siger Jacob Bundsgaard på mandagens pressemøde.

Her er det også nøgleord som stolthed, fællesskab og identitet, der fremhæves af Jacob Bundsgaard.

- Vi har oplevet en meget stor tilvækst i antallet af turister. Det har været en rigtig god forretning i kroner og øre, men projektet har mest af alt kunne skabe stolthed og identitet, og det har været med til at samle en by og en region om et fælles projekt, siger han.

Derudover uddyber Jacob Bundsgaard, at meget af det arbejde, der ligger foran dem nu, handler om at fastholde den gode udvikling og sikre, at de gode arbejdspladser fortsætter.

Tema:

Det er umagen værd

Pia Lange Christensen, der er kontorchef inden for Regional Udvikling i Region Midtjylland, var også tilstede ved dagens pressemøde. Hun kalder det en satsning i kulturen og i regional udvikling. En satsning, der er forløbet med stor succes, og som også begejstrer i regionen.

Det har vist, at det er umagen værd, og at det kan betale sig at arbejde sammen.
Pia L. Christensen, Region Midtjylland

- Vi gjorde det sammen. Vi nåede fantastiske resultater. Det har vist, at det er umagen værd, og at det kan betale sig at arbejde sammen, siger hun på pressemødet og tilføjer:

- Det giver mening, det giver branding og bedre resultater. Og det giver højere kvalitet, når vi arbejder sammen på tværs, siger hun.

Bent Sørensen, kommunikationschef hos Aarhus 2017, og Rebecca Matthews, direktør hos Aarhus 2017, var også tilstede på pressemødet. Hun fremlagde blandt andet hovedpointerne fra rapporten.

SÅDAN HAR AARHUS 2017 FORDELT MILLIONBUDGETTET

Kulturhovedstadsåret har budt på alt fra teater, koncerter, udstillinger (fra små, smalle arrangementer til store, folkelige events). Det har været et år, som har budt på mange oplevelser, OG også har kostet en del millioner kroner.

Aarhus 2017 har fordelt et millionbudget således:
 

  • Cirka 325 millioner er gået til events
 
  • Cirka 62 millioner er brugt på markedsføring
 
  • Cirka 71 millioner kroner er gået til administration
 
  • Ud af et samlet budget på 459 millioner er udgifterne løbet op i cirka 457 millioner kroner.
     
For det beløb har østjyderne - og andre interesserede - fået 450 unikke events. Flere af dem er blevet vist flere gange, hvilket betyder, at der samlet set har været cirka 10.000 arrangementer.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google