97-årig lå hjælpeløs på gulvet i timevis: I dag træder ny ordning i kraft
Aarhus Kommune åbner tirsdag en ny nødkaldsordning, der er kommet til verden, efter den gamle blev vejet og fundet for let.
Aarhus Kommune åbner tirsdag sin helt egen alarmcentral forbeholdt borgere, der er bevilget et såkaldt nødkald.
De kan tilkalde hjælp ved at trykke på en knap, hvis de for eksempel falder i hjemmet.
Selve ordningen har eksisteret længe, men indtil i dag gik alarmopkaldene til det udekørende personale i hjemmeplejen. Nu går kaldene i stedet ind til en central i Aarhus, hvor personalet sidder klar til at tage imod dem.
- Det er jo helt fantastisk, at der rent faktisk er blevet gjort noget ved det, og det er blevet taget alvorligt, siger Sofie Dreyer, der er barnebarn til Tove Dreyer, der kom til at spille en tragisk hovedrolle i sagen om den gamle nødkaldsordning.
97-årig lå hjælpeløs i timevis
Debatten om behovet for en ny ordning brød ud i lys lue tilbage i begyndelsen af 2023. Her kunne TV2 Østjylland fortælle om 97-årige Tove Dreyer, der lå og ventede på hjælp i syv timer, på trods af at hun havde trykket seks gange på sit nødkald.
Tove Dreyer blev kørt på hospitalet, efter hun blev fundet, men døde tre uger senere.
- Jeg kan næsten ikke være i mig selv, når jeg tænker på det. Hun har været så hjælpeløs og opgivende, udtalte Sofie Dreyer dengang til TV2 Østjylland.
- Hun fortalte mig også, at hun havde trykket så mange gange, at hun til sidst gav op og tænkte; jeg dør af det her, der kommer ingen for at hjælpe mig, sagde barnebarnet.
Sofie Dreyer klagede efter sin mormors død til Styrelsen for Patientklager, og styrelsen gav i januar i år familien medhold i, at der ikke blev reageret tilstrækkeligt på Tove Dreyers kald efter hjælp.
- Vi er enormt kede af det. Vi levede ikke op til de standarder, som vi gerne vil leve op til og de normer, der er for det her område, sagde Jens Bejer Damgaard, der er forvaltningschef i Pleje- og rehabilitering i Aarhus Kommune, dengang og tilføjede:
- Jeg vil da gerne gentage den undskyldning over for familien, som de tidligere har fået, og sige; vi gjorde det ikke godt nok, og vi skal lære af det.
Konsekvensen af sagen er nu, at det ikke længere er det travle plejepersonale, der skal håndtere opkaldene. De håndteres i stedet centralt, og så sendes der hjælp til den enkelte borger, hvis der er behov for det.
Rådmand: Klart bedre
Beslutningen om en ny ordning blev taget ved budgetforhandlingerne i september 2023.
'Ved at etablere en central enhed i Sundhed og Omsorg til besvarelse af nødkald vil borgerne opleve, at de udekørende medarbejdere i den kommunale hjemmepleje kan yde en bedre omsorg, være mere nærværende og levere en mere borgersikker indsats end ved den nuværende nødkaldsorganisering,' står der i aftalen.
- Jeg har sagt, at jeg grundlæggende var tryg ved den gamle ordning, og det var jeg også. Men den ordning, vi får nu, er klart bedre - den er klart at foretrække, sagde rådmand for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, Christian Budde (V), tilbage i september 2023, da politikerne fandt penge til den nye ordning.
Aarhus Kommune ændrer nu systemet, selvom de tidligere har sagt, at der var tale om menneskelige fejl i Tove Dreyers sag. Derfor tror Sofie Dreyer heller ikke, at det nye system er så sikkert, at lignende sager aldrig kommer til at ske igen.
- Men jeg håber i hvert fald, at det mindsker chancen for at det nogensinde kommer til at ske igen, siger Sofie Dreyer.
I opstartsfasen vil Østjyllands Brandvæsen håndtere alarmopkaldene. På sigt er det dog planen, at nødkaldscentralen skal have til huse i Aarhus Kommunes bygninger på Grøndalsvej i Viby.
Der er i første omgang afsat tre millioner kroner til den nye ordning.