Børn med problemer ringer forgæves: Nu åbner BørneTelefonen i Aarhus

Børns Vilkår vil åbne BørneTelefonen i Aarhus, som skal hjælpe endnu flere børn, som døjer med problemer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Børns Vilkår vil åbne BørneTelefonen i Aarhus, hvor der fra efteråret vil sidde op mod 200 frivillige for at hjælpe børn med problemer. Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

Børn der har brug for voksne, der lytter, vil nu få større mulighed for at få hjælp.

Børns Vilkår har indgået et partnerskab med Trygfonden og det åbner op for, at flere frivillige kan give rådgivning, trøst eller bare lytte på BørneTelefonen i Aarhus.

- Vi kan jo se, at behovet tilsyneladende vokser hurtigere, end vi kan dække det. Mange børn er ensomme. De mangler nogle at snakke med, fortæller direktør i Børns Vilkår Rasmus Kjeldahl til TV2 ØSTJYLLAND.

Rasmus Kjeldahl, direktør hos Børns Vilkår. / Foto: Linda Kastrup - Ritzau Scanpix

I 2017 ringede børn 119.389 gange forgæves til BørneTelefonen, og derfor er der brug for, at flere kan sidde klar og tage imod opkald fra børn, der har noget på hjerte.

- Vi føler, at vi har en forpligtigelse til at løse det problem, så børn har en mulighed for at komme igennem, fortæller Rasmus Kjeldahl.

Hver dag hele året sidder frivillige klar ved telefonen for at lytte og rådgive børn, der ringer ind med problemer – de 500 frivillige har siddet i København.

Vi føler, at vi har en forpligtigelse til at løse det problem, så børn har en mulighed for at komme igennem.
Rasmus Kjeldahl, direktør, Børns Vilkår

I Aarhus har der midlertidigt siddet to – men nu starter man op med BørneTelefonen, hvor planen er, at 200 frivillige skal hjælpe med at tage imod opkald.

- Der er en stor interesse for at blive frivillig, og vi har fået mange spontane henvendelser fra folk, der gerne vil hjælpe i Aarhus-området, fortæller direktøren for Børns Vilkår.

Vision: Ingen børn skal stå uden hjælp

- Der er en øget tendens til, at børn synes, det er værd at søge hjælp, hvis man har det svært, fortæller Rasmus Kjeldahl.

Visionen for samarbejdet mellem TrygFonden og Børns Vilkår er, at ingen børn skal stå uden hjælp til at indgå i positive fællesskaber i 2030.

- Partnerskabet med Børns Vilkår styrker vores arbejde for at flere børn og unge får adgang til rådgivning og støtte, der øger deres mulighed for at deltage i positive fællesskaber. Samarbejdet giver desuden mulighed for at være tilstede i børnenes hverdag i hele landet og samtidig indsamle viden om livet i Danmark set fra et børneperspektiv, siger direktør i TrygFonden Gurli Martinussen i en pressemeddelelse.

Det skal afdelingen i Aarhus også hjælpe med på sigt. Udover at ringe til BørneTelefonen kan man også sende en sms, chatte eller sende et godt gammeldags brev.

I København er der i dag 500 frivillige, der passer BørneTelefonen. Planen er, at der fra efteråret også skal være 200 i Aarhus. / Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

Telefonen har vokset sig stor og stærk

Samarbejdet mellem TrygFonden og Børns Vilkår går 10 år tilbage. Det har blandt andet resulteret i, at BørneTelefonen har vokset sig større og stærkere – ligesom den har kunne hjælpe på flere platforme.

Vi begynder at rekruttere frivillige i løbet af foråret, så vi kan åbne til september.
Rasmus Kjeldahl, direktør, Børns Vilkår

Der er lavet en uddannelsesafdeling, som styrker fællesskabet og bekæmper mobning på skoler og i hele landet.

- Vi begynder at rekruttere frivillige i løbet af foråret, så vi kan åbne til september. Vi øger også antallet af uddannelsesfrivillige, som tager ud på skoler og holder oplæg for forældre og børn, om for eksempel unges digitale liv, børnerettigheder og retten til ikke at blive slået og omsorgssvigt, siger Rasmus Kjeldahl.

Tidligere drev nogle kommuner også deres egen børnetelefon. Her er det en rådgiver i Aarhus i 1990. / Foto: Erik Jepsen - Ritzau Scanpix

Det nye partnerskab med målet om, at ingen børn skal stå uden hjælp løber fra 2019-2021 og får et årligt beløb på 10 millioner kroner.

I dag har BørneTelefonen åbent fra 11 til 02 om natten, men målet er, at telefonerne skal være åbne døgnet rundt.

- Der er ikke mange børn, der ringer om natten, men dem der gør, har kæmpestore problemer, og der kan det være livsvigtigt, at Børnetelefonen er der for at hjælpe, fortæller Rasmus Kjeldahl.

Børns Vilkår vil også undersøge mulighederne for at hjælpe de unge på de medier, hvor de opholder sig mest – som for eksempel Snapchat og Messenger, fortæller direktør Rasmus Kjeldahl.

- Vi kigger også på løsninger via kunstig intelligens, som kan hjælpe rådgiveren, så man hurtigt kan finde hjælp og bruge ressourcerne bedst muligt.

Stor interesse for at passe telefonen

Børns Vilkår har fået en del spontane henvendelser fra folk fra Aarhus, som gerne vil hjælpe frivilligt med BørneTelefonen, men det er ikke alle, der kan passe BørneTelefonen.

- Vi stiller nogle faglige krav til vores frivillige. BørneTelefonen er en højkvalitets rådgivning, derfor skal de frivillige have en relation, teoretisk viden og praktisk erfaring med børn, siger Rasmus Kjeldahl.

I 2018 havde BørneTelefonen hos Børns Vilkår 30 års fødselsdag. / Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

Man skal også igennem et uddannelsesforløb, og ofte er det pædagoger, lærere, psykologer eller studerende, der er frivillige hos BørneTelefonen – og dem er der en del af i Aarhus.

- Der er mange af den type frivillige, som vi har brug for. Det vil føre til at vi kan hjælpe flere børn bedre, siger Rasmus Kjeldahl.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her