Bundsgaard jubler over ny trafikaftale: - Vi har stort set fået fuld plade

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) er yderst tilfreds med den nye infrastrukturaftale, som sikrer flere store projekter især i og omkring Aarhus.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
- Det er en virkelig god dag, siger Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus Kommune. Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

Julen falder et halvt år før tid. I hvert fald hvis man ser på den snestorm af gaver, der faldt over Aarhus i den nye, store infrastrukturaftale, regeringen har indgået med et bredt flertal i Folketinget.

- Det her er et historisk stort løft af infrastrukturen i Aarhus og Østjylland, siger Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.

Aftalen sikrer nemlig flere opgraderinger i infrastrukturen i og omkring byen de kommende år.

- Det her betyder, at vi kommer til at sidde mindre i kø. Vi får bedre muligheder for at lave en grøn omstilling af vores transport, og vi kommer til at sikre, at der er høj fremkommelighed, også når det handler om den kollektive trafik, siger han.

Jacob Bundsgaard fortæller, at aftalen betyder, at Aarhus Kommune får midler til at kunne lave mere letbane og BRT-løsninger. BRT kan bedst beskrives som tog på hjul. 

Blandt aftalens projekter er den omdiskuterede tunnel Marselistunnel fra havnen til motorvejen, en udvidelse af motorvejen fra Aarhus S til N og en togforbindelse direkte mellem Aarhus og Silkeborg via Galten.

Fuld plade

Ifølge borgmesteren er der næsten ikke en finger at sætte på den nye aftale for Aarhus Kommune. 

- Det her er helt afgørende for, at virksomhederne kan skabe vækst og arbejdspladser og dermed grundlaget for den velfærd, vi gerne vil investere i Aarhus, siger Jacob Bundsgaard.

Kunne du have forestillet dig, at det kunne blive meget bedre for Aarhus Kommune, end det er blevet?

- Nej, jeg må næsten sige, at vi stort set har fået fuld plade, siger han.

Borgmesteren er især utrolig glad for, at aftalen indeholder en etablering af en to kilometer lang tunnel under Marselis Boulevard, der vil skabe direkte adgangsvej mellem E45 og Aarhus Havn, der er Danmarks største erhvervshavn.

- I virkeligheden har vi jo arbejdet på en model, hvor vi selv kunne finansiere næsten hele investeringen. Nu kommer staten med mere end to milliarder kroner, og vi skal selv levere omkring 600 millioner kroner. Det betyder, at vi nu kan gennemføre projektet og ovenikøbet gøre det med en model, som er langt mere attraktiv end den, vi har arbejdet på tidligere, siger han.

Tunnelprojektet forventes at kunne medføre en ”væsentlig reduktion af miljø- og støjgener i Aarhus by” og er budgetteret til 2,7 milliarder kroner. 

Her er alle projekterne i og omkring Aarhus

Opgradering af Rute 26 til motortrafikvej mellem E45 og Søbyvad syd om Lading Sø

Der opleves i dag fremkommelighedsproblemer på den ca. 23 km lange strækning af Rute 26 mellem Aarhus og Søbyvad. Der er i 2012 gennemført en VVM-undersøgelse af et projekt bestående af en deletape med motorvej frem til Hammel og derefter motortrafikvej. Favrskov Kommune har foreslået, at der i stedet etableres motortrafikvej på hele strækningen for bl.a. at billiggøre anlægget.  

Med projektet gennemføres der en VVM-undersøgelse af det projekt, som Favrskov Kommune har foreslået. Projektet har en skønnet anlægsudgift på 1.390 mio. kr.

Udvidelse af E45 Østjyske Motorvej mellem Aarhus S og Aarhus N  

Med projektet udvides den 16 km lange strækning mellem Aarhus S og Aarhus N fra 4 til 6 spor.  

Som et led i projektet er der planlagt opsætning af ca. 5 km støj- skærm og anlæg af 3,5 km støjvolde flere steder på strækningen, hvor der er mange nærtliggende boliger.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.112 mio. kr. Projektet har en positiv forrentning på 7,1 pct. beregnet med en CO2-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO2-pris på 1.500 kr. pr. ton er forrentningen på 7,0 pct.

Ombygning af tilslutningsanlæg på E45 Nordjyske Motorvej mellem Aarhus N og Randers N  

Projektet indebærer ombygning af tilslutningsanlæggene TSA 40 ved Randers C, TSA 39 ved Randers N samt TSA 43 ved Sdr. Borup. 

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 231 mio. kr.  

Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 18,8 pct. beregnet med en CO2-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO2- pris på 1.500 kr. pr. ton. er forrentningen på 18,8 pct.

Anlæg af tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus  

Projektet indebærer, at der etableres statsvej mellem motorvejsnettet og Aarhus Havn, der er Danmarks største erhvervshavn. Med projektet etableres konkret en ca. 2 km lang tunnel under Marselis Boulevard, der vil skabe direkte adgangsvej mellem E45 og Aarhus Havn.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.702 mio. kr.  

En tunnel under Marselis Boulevard vil som følge af de mange tunge køretøjer, der i dag benytter Marselis Boulevard, medføre en væsentlig reduktion af miljø- og støjgener i Aarhus by.  

Der skal som led i realiseringen af projektet gennemføres en fornyet VVM-undersøgelse af projektet. 

Fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård  

Der gennemføres en fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård, som omfatter en forlængelse af perroner og øget kapacitet vest for stationen. Dette vil sikre, at Aarhus Hovedbanegård har den nødvendige kapacitet til at afvikle den fremtidige togtrafik, herunder gøre stationen klar til at modtage DSB’s nye elektriske tog. Hertil kommer anlæg af et nyt perronspor 8, som skaber kapacitet til en udvi- delse af togdriften på længere sigt, og som reducerer generne for togdriften i byggeperioden.  

Projektet har en anlægsudgift på 317 mio. kr.

Station ved Brabrand  

Der anlægges en station ved Brabrand, som kan styrke den kollektiv transport ved Aarhus og på sigt muliggøre etableringen af et nyt knudepunkt.  

Der afsættes 8 mio. kr. til en undersøgelse på VVM-ni- veau og 100 mio. kr. til anlægsfasen.

Ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg  

Der gennemføres anlæg af en ny enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg, som muliggør en hurtig togforbindelse mellem Herning, Silkeborg og Aarhus. Stationerne Al- ken, Ry og Laven mellem Skanderborg og Silkeborg bliver fortsat betjent.  

Projektet har en årlig forrentning på 3,6 pct. for CO2-pris på både 300 kr. pr. og 1.500 kr. pr. ton.  

Projektet har en skønnet anlægsudgift på 2.197 mio. kr. baseret på en forundersøgelse fra Trafikstyrelsen fra 2016.

 

Kilde: Trafikministeriet

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google