Buschauffører frygter fyreseddel: Vi tør ikke melde os syge
Ansatte i Busselskabet Aarhus Sporveje frygter for deres job, hvis de melder sig syge. Arbejdsmiljøet er uværdigt, lyder det fra tillidsmand
Chauffører, der bliver kaldt til samtale, hvis de bruger tid på at fjerne is eller dug fra bussens ruder.
Chauffører, der bliver kaldt til samtale, hvis de ikke svarer på sms’er, som ingen har dokumentation for er blevet sendt.
Fyringsvarsler samtidig med, at man ansatte nye medarbejdere.
På papiret er Aarhus Sporveje en succes, der sender overskud tilbage til medejerne Midttrafik og Aarhus Kommune. Men nu står to chauffører frem for at fortælle om en anden virkelighed i organisationen.
Frygt og trusler
En ledelsesstil baseret på frygt og trusler om at blive fyret.
De er to, men taler på vegne af flere lyder det fra Fagforeningen 3F, der sammen med Aarhus Sporvejes tillidsrepræsentanter ønsker at råbe politikere og ledelse op i håb om at få en respektfuld syge- og fraværspolitik.
En af dem er Peter Gudmundsen, der de seneste ni år har været chauffør i selskabet.
Han blev i 2016 opereret for navlebrok. Det betyder, at han har en stomipose om maven, som han tømmer hver gang, han har pause.
Han var sygemeldt i 64 dage. Siden har han ikke meldt sig syg.
Læger har rådet ham til at få opereret sin stomi tilbage inden for det første halve år. Nu er der gået et år.
Men chaufføren tør ikke melde sig syg, fordi han frygter ledelsens reaktion.
En operation koster nemlig yderligere sygedage. Og det er Peter Gudmundsens opfattelse, at flere sygedage vil medføre en fyreseddel.
- Man har hele tiden den der utryghed. Man ved ikke, om man har jobbet i næste måned, siger Peter Gudmundsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Efter sin sygeperiode bliver han indkaldt til samtale med ledelsen.
Et notat fra samtalen afslører, at det kan få ’arbejdsmæssige konsekvenser’ for Peter Gudmundsen, hvis fraværet fortsætter.
- Her får jeg at vide, at hvis jeg skal opereres, skal jeg ikke regne med, at jeg har et arbejde, siger han.
Frygter at stomiposen lækker
Siden har Peter Gudmundsen passet sit job i frygt for at miste sit arbejde, fordi en operation koster sygedage.
Nu er der gået et år. Og stomien er endnu ikke opereret på plads.
- Det, jeg frygter, når jeg sætter mig ind i bussen, er, at stomiposen lækker. Så sidder jeg med afføring nedad kroppen, siger buschaufføren.
TV2 ØSTJYLLAND har talt med flere chauffører, som fortæller, at frygten for fyring lurer hver dag.
Helle Bruun har siddet bag rattet i busserne i ni år, og hun er en af dem, som frygter fremtiden.
Hun blev opereret i tarmen og sygemeldt i fire måneder i 2016.
Hun er blevet truet med fyring flere gange.
Første gang er i et brev fra januar i år. Her varslede Busselskabet Aarhus Sporveje en fyring af Helle Bruun og yderligere 29 andre chauffører.
Det blev dog stoppet af fagforeningen i en indgået aftale mellem medarbejdere, fagforening og ledelse.
Men fire måneder senere i maj måned bliver Helle Bruun igen indkaldt til samtale, hvor det ligeledes af et notat står: "Hvis det høje fraværsmønster fortsætter kan det få ansættelsesretslige konsekvenser for Helle". Det er på trods af, at hun siden sin første trussel om fyring har arbejdet hver dag.
- Jeg var skuffet over at blive behandlet på den måde, siger Helle Bruun og fortsætter:
- Hvorfor behandler de folk så dårligt?, siger hun spørgende.
Tillidsmanden for chaufførerne forklarer, at de nu har fået nok af den truende tone og vil have ændret den omgående.
Han har flere gange oplevet, at medarbejdere føler sig truet af ledelsen.
- Det er ikke værdigt, at man i 2017 bruger en pisk i stedet for en gulerod, når man skal have noget igennem. Sådan gør de ved personlige samtaler ansigt til ansigt og over telefon. Det er et stort problem, fordi folk bliver utrygge, siger Teddy Thomsen.
Fagforening ind i sagen
Alene i år har 74 ansatte enten sagt op eller blevet bedt om at finde et andet arbejde.
Det skyldes dårligt arbejdsklima, mener 3F, der nu på vegne af chaufførerne er gået ind i sagen for at få en ordentlig tone mellem ledelse og medarbejdere tilbage igen.
- Nu mener jeg, at der skal handling til. Vi skal have skabt tryghed for chaufførerne. Vi skal skabe opbakning til dem, der er syge i stedet for, at folk frygter at blive syge, siger Knud Aage Rasmussen, der er næstformand 3F Transport, Logistik og Byg.
Buschaufførerne rejste problematikken på et møde den 5. september mellem repræsentanter fra ledelsen og medarbejdere.
I et endnu ikke afsluttet referat fra mødet står: "Man oplever, at ledelsen ikke følger hverken hensigten i personalepolitikken eller måden man håndterer samtalerne på."
Der står ydermere, "at flere chauffører mener, at de er blevet straffet for deres ærlighed omkring deres sygeforløb. Konsekvensen af ærligheden er, at samtalerne slutter med en besked om, at det kan få konsekvenser for ansættelsesforholdet".
- Vi vil ikke finde os i, at det kan få ansættelsesretslige konsekvenser såfremt, at du ikke får rettet op dit sygefravær. Det jo ikke opbakning. Det sådan set bare at skabe frygt. Og det vil vi ikke finde os i, siger Knud Aage Rasmussen fra 3F.
I juni i år beklagede busselskabet begge sagers forløb.
I Helle Bruuns tilfælde afslører et notat fra 22. juni, at hun ikke længere skal frygte for "hendes ansættelsesretslige konsekvenser".
Men den udmelding beroliger ikke Helle Bruun.
- Det føler jeg ikke. Den hænger alligevel over hovedet på mig, siger Helle Bruun.
Peter Gudmundsen accepterer, at han nu med støtte fra sin arbejdsgiver har fået grønt lys til at få opereret sin stomi på plads.
Men ærgrer sig over forløbet.
- Operationen skulle jeg have haft gjort for langt tid siden. I øjeblikket går jeg til undersøgelser for at finde ud af, om det kan lade sig gøre, nu hvor der er gået så lang tid, siger Peter Gudmundsen.
Ledelse overvejer fremtiden
TV2 ØSTJYLLAND har forsøgt at få en kommentar fra direktør i Aarhus Sporveje, Finn Mikkelsen.
I referatet fra mødet den 5. september står han citeret for, at samtalerne kan være vanskelige, og han afviser ikke, at nogle samtaler burde have været håndteret anderledes.
Finn Mikkelsen slår, ifølge referatet, også fast, at det overordnede mål med samtalerne er fastholdelse, men at der forekommer tilfælde, hvor det ikke kan lade sig gøre.
Finn Mikkelsen har ikke ønsket at blive interviewet i sagen, men henviser i stedet til HR- og Kvalitetschefen i Busselskabet Aarhus Sporveje, Bjarne Larsen.
I videoen øverst i artiklen kan du se meget mere om sagen.