Der skal flere pisk og mindre gulerod, mener ekspert om ny trafikplan
Trafikekspert Svend Tøfting vurderer, at det kan blive svært for Aarhus Kommune at nå målet om at reducere flere hundrede tons CO2 med ny trafikplan.
- Jeg kan godt tvivle på, at de kan komme i mål med det.
Sådan lyder dommen fra Svend Tøfting, trafikekspert hos Ingeniørforeningen IDA, om den nye mobilitetsplan, der onsdag aften blev offentliggjort, efter et bredt flertal i Aarhus Byråd blev enige om aftalen.
Svend Tøfting synes som udgangspunkt, at det er en ambitiøs aftale med mange elementer.
Problemet er bare, at han har svært ved at se den blive ført helt ud i livet.
Ting tager tid
Aftalen, der særligt skal lokke de aarhusianske bilister over i andre transportformer, skal bidrage med en besparelse på 270.000 tons CO2 årligt frem mod 2030.
Det vil man gøre ved særligt at forbedre den kollektive trafik, så bilisterne har et alternativ til at køre afsted i bilen.
- Når man ved, hvor besværligt det er at få gennemført forskellige trafikforanstaltninger med planlægning, borgerinddragelse og så videre, så får de virkelig travlt i Aarhus Kommune, hvis de skal nå at reducere CO2, siger Svend Tøfting.
For eksempel er der lagt op til massive investeringer i busnettet, så køreplaner bliver overflødige på de mest benyttede strækninger, fordi frekvensen af busserne bliver tilpas høj.
Pisken er vigtig
Trafikeksperten betvivler, om de tiltag i planen, der skal gøre det mere besværligt at køre bil, er tilstrækkelige.
- Det er ikke cyklister og fodgængere, der skal over at bruge den kollektive trafik. Det er bilisterne, siger Svend Tøfting.
- Når du står med valget om morgenen, skal det være en billigere løsning at lade bilen stå derhjemme.
I aftalen bliver der blandt andet lagt op til trafikøer, hvor biler uden ærinde ikke må køre igennem og nulemissionszoner, hvor diesel- og benzinbiler slet ikke må køre fra 2027. Er det ikke nok?
- Nej, det vil begrænse det, men man er nødt til at gøre det endnu mere besværligt at tage bilen, siger Svend Tøfting.
- Alt erfaring viser, at du ikke kan nedbringe trafikken bare ved at give bedre kollektiv trafik. Du kan ikke blot bruge guleroden, du er også nødt til at bruge pisken.
Politikerne sidder på hænderne
I aftalen vil man også indføre roadpricing, som er betalingsveje, hvor man bliver beskattet alt efter, hvornår på dagen man kører.
For eksempel vil være dyrere at køre i myldretiden end på andre tidspunkter af dagen.
Hvis det skal indføres, kræver det dog, at politikerne på Christiansborg vedtager ny lovgivning på området, da det på nuværende tidspunkt ikke er lovligt.
Det er noget eksperten har svært ved at se blive til virkelighed i Aarhus, og han kalder det fugle på taget.
- Det er voldsomt langsommeligt at få noget vedtaget i Folketinget. Politikerne sidder på deres hænder, fordi de ved, at bilisterne vil brokke sig, når de skal betale for det her, siger han.
Nicolaj Bang, Rådmand, Teknik og Miljø, K, ser roadpricing som en vigtig del af den nye aftale.
- Vi har en forventning om, at roadpricing kommer. Så hvis vi ikke havde det med i en aftale, ville vi alligevel skulle lave det om, siger han.
I satser på, at omkring halvdelen af CO2-reduktionen skal komme fra roadpricing, som I endnu ikke ved om bliver en mulighed. Er det klogt?
- Ja, det synes jeg. Hvis ikke vi gør det, så skal CO2-reduktionen findes et andet sted.