Flere bekymrede børn og voksne har brug for hjælp efter Tivoli-dødsulykke
Børns Vilkår oplyser, at de har modtaget en del henvendelser siden den fatale ulykke i Tivoli Friheden i Aarhus torsdag.
Tivoli Friheden bliver normalt forbundet med børnegrin og sjove oplevelser, men torsdag var det en helt anden historie.
Her gik det fra hvin til skrig, da et stykke af rutstjebanen Cobraen rev sig løs og var årsag til, at en 14-årig pige fra København mistede livet, mens en 13-årig fik skader på sin hånd.
Den uhyggelige tragedie har printet sig ind i flere børn, unge og voksnes tanker, og det mærker de blandt andet hos Børns Vilkår, der driver BørneTelefonen og ForældreTelefonen.
Her har de modtaget flere henvendelser fra bekymrede borgere, der har brug for at tale om torsdagens ulykke.
- Der har både været henvendelser i løbet af aftenen og natten, hvor børn har ligget vågne med de her tanker og behov for at snakke om det, siger Signe Lund Juhler, der er afdelingschef for Børns Vilkår i Aarhus.
Opkaldene kommer både fra børn og forældre, der var til stede i Friheden, mens der også er borgere imellem, der ikke selv var i forlystelsesparken, men som alligevel er påvirket af episoden.
- Det er klart, at børn, der hører om det her, kan blive rigtig bekymret for deres sikkerhed, ligesom forældrene kan, siger hun.
- Jeg har da også selv haft tanken, om jeg nu skal tage i forlystelsesparker igen.
Det er en helt naturlig reaktion fortæller hun, men det er samtidig vigtigt at huske på, at der er virkelig mange mennesker, der er i forlystelsesparker og har det rigtig sjovt og dejligt året rundt. Det er meget sjældent, at de her ulykker sker, lyder det fra hende.
- Det er rigtig vigtigt at lytte til de bekymringer og tanker, der er.
- Børns fantasi kan næsten være værre end virkeligheden.
Derfor har organisationen også været ude med fem råd til, hvordan man netop kan hjælpe ens børn.
Afdelingschefen fortæller desuden, at dødsulykken helt klart vil være et af de temaer, der vil være oppe i den kommende tid hos BørneTelefonen.
- Vi tager telefonen døgnet rundt og året rundt.
Børns Vilkår har ikke haft mulighed for at registre det fulde antal opkald.