Godt tilbud: Arbejd fire dage i ugen til fuld løn
Mangel på arbejdskraft har nu fået en vognmand i Aarhus til at tage alternative midler i brug ved at tilbyde sine medarbejdere en firedages arbejdsuge.
Der er mangel på arbejdskraft herhjemme, og transportbranchen er ingen undtagelse. Derfor har en aarhusiansk vognmand nu taget alternative metoder i brug for at tiltrække flere chauffører.
Han tilbyder en firedages arbejdsuge for at øge arbejdsglæden og gøre jobbet mere attraktivt. Tidligere kunne der nemlig være problemer med at få privatlivet til at passe med arbejdslivet.
- De skal have familielivet til at fungere også. Sådan er det i branchen her, for du kan aldrig sige, ”jeg er færdig klokken 15”, siger Arne Jensen.
Arne Jensen er 70 år, lastbilchauffør og har siddet bag rattet, siden han var 20 år gammel. Men chauffører som Arne Jensen kan være svære at få fingrene i.
Nyt tiltag
Og netop problemet med manglende arbejdskraft mærker de hos Leif Hansen Transport.
- Vi har haft svært ved at rekruttere medarbejdere i transportbranchen, og så spurgte jeg selvfølgelig mig selv, ”hvad er det, der gør det?”, siger Lasse Hansen, der er direktør hos Leif Hansen Transport.
Derfor tilbyder han nu sine vognmænd at holde en fridag midt på ugen.
- Det er et tilbud til nyansatte og et håb om, at det bliver attraktivt for andre, siger Lasse Hansen.
Intet er dog gratis. De 37 timers arbejde fordeles på denne måde blot ud på fire dage frem for fem. Men den ugentlige fridag vil give større arbejdsglæde, mener direktøren.
- Det vil i hvert fald fjerne den stressfaktor af at nå hjem til aftaler, hvis man har fri den dag, siger Lasse Hansen.
Behovet har længe været der
Hos Fagforeningen 3F bakker man op om den aarhusianske transportvirksomheds tiltag.
- Det er et tiltag, man har haft behov for i branchen i mange år, men det er først nu, at branchen kan se, at det er ved at være nødvendigt. Vi har en hel del unge og ældre mennesker, der har brug for noget stabilitet i deres hverdag, siger Ole Thorup, næstformand for 3F Transport, Logistik & Byg.
Spørger man dog chauffør Arne Jensen, der har arbejdet i transportbranchen i 50 år, ville tiltaget ikke have gjort den store forskel for arbejdsglæden.
- Ikke for mit vedkommende. Det var en helt anden mentalitet dengang, siger Arne Jensen.
Han medgiver dog, at tiltaget kan gøre det mere attraktivt for unge at sætte sig bag rattet i lastbilerne.
- Hvis du har 10-12 timer hverdag fem dage i ugen. Du kan altså ikke noget som helst. Der er det rart, vil jeg mene, for mange af de mennesker og sige, jeg har fri en dag om ugen, så kan vi ordne alt det der, siger Arne Jensen.