By vågnede op til brændt elektronik: Helene er skuffet og frustreret

En overspænding ødelagde og brændte elektronik for mange tusinde kroner hos borgere i Sorring. En måned efter er flere ting stadig ødelagte, og håndteringen vækker kritik.

Køleskabe, ovne, computere, solceller, varmepumper og elbiler blev ødelagt natten til 9. oktober i byen Sorring nær Silkeborg.

- Jeg fik travlt. Mange skulle have nye reservedele til hårde hvidevarer, varmepumper og især internet var i stykker, fortæller Jens Bjørn Hansen, den lokale elektriker hos Gjern EL.

/4

En af dem er dagplejemor Helene Jensen. Hun fik ødelagt køleskab, belysning, og børnenes spilkonsoller var brændt af.

- Vi fik ikke noget at vide. Vi stod bare og vidste ingenting. Vi ved stadig ikke, hvorfor det skete, fortæller hun.

Hun måtte som dagplejemor ty til køletasker og alternative løsninger, indtil de ødelagte ting blev repareret. Lyset på første sal virker stadig ikke her en måned efter.

Hun har indtil videre betalt 30.000 kroner og har stadig ikke fået alle regninger. Penge, hun ikke ved, hvor mange af, der kommer igen.

- Der er jo mange huse herude, som ikke regner med at få noget dækket, fordi deres ødelagte ting er gamle, men de virkede jo stadig før fejlen, siger Helene Jensen.

Jeg synes, det er uhyggeligt, at der har været ild i noget, men vi kan jo ikke hive strømmen ud af tingene hver gang vi er væk
Helene Jensen, Sorring

Nu ved de lokale, at det var en fejl på elnettet, der gav en overspænding, som blev sendt ud i en række huse og ødelagde ting, der var tilkoblet.

Kristian Schmidt Larsen fik ødelagt fryser, port, lys og elektronik.

- Jeg synes, det er mega træls. Jeg har 10.000 kroner i selvrisiko, hvor jeg afventer forsikringen, fortæller han.

Hos Søren Murmann Clausen gik det blandt andet ud over varmepumpen, så de levede 14 dage uden varme i huset. De mangler fortsat at få fixet deres varmegenvindingsanlæg.

- Den suger fugt ud af huset, så lige nu er det som at trække vejret ned i en plastikpose. Det er noget frygteligt bøvl, siger han.

Kritik af elselskabs tavshed

TV2 Østjylland har talt med ti lokale, der alle kritiserer den manglende information fra elselskabet, DINEL.

- Jeg er frustreret og helt vildt skuffet over, at de ikke sender en mail ud til os, siger Helene Jensen.

Hos Sorring Autotrim blev Mogens Kaspersen vækket af brandalarmen om natten, men da han efterfølgende var i kontakt med elselskabet, manglede de svar.

Vi står altid ved vores ansvar. Men det er ikke ensbetydende med, at det er vores skyld
Claus Blem Jensen, Kommunikationschef, DINEL

- Det er irriterende, at de ikke dengang ville stå ved det, siger han.

Det var først, da episoden blev beskrevet på den lokale Facebook-gruppe, at det gik op for flere beboere, hvad der var sket.

- Folk må slås med deres forsikring, mens de ikke kan få et svar på, hvorfor det kunne ske, siger elektriker Jens Bjørn Hansen, der også kan fortælle om en kunde, der stadig må betale leje for en elbil, da deres egen bil blev ødelagt.

Frygt for gentagelse 

Oplevelsen har været det helt store samtaleemne i den lille by, og den manglende viden om årsagen har skabt usikkerhed og frygt.

- Jeg synes, det er uhyggeligt, at der har været ild i noget, men vi kan jo ikke hive strømmen ud af tingene, hver gang vi er væk, siger Helene Jensen.

Flere lokale har overfor TV2 Østjylland også fortalt, at de er utrygge om natten og frygter, at de stadig ikke kender de fulde konsekvenser af overspændingen på elnettet 9. oktober.

I den lokale facebookgruppe delte borgere i Sorring deres oplevelser af ødelagt elektronik.

Elselskab: Ukendt årsag og vores ansvar

DINEL fortæller til TV2 Østjylland, at der jævnligt sker fejl på elnettet, men en hændelse som den ved Sorring har de ikke prøvet i mange år.

- Vi står altid ved vores ansvar. Det har vi også påtaget os her. Men det er ikke ensbetydende med, at det er vores skyld, eller at vi har lavet fejl. Det er en vigtig pointe, skriver Claus Blem Jensen, der er kommunikationschef i DINEL.

Ifølge elselskabet har 24 kunder anmeldt skader, som selskabets forsikring nu er i gang med at behandle for at se, om de skal dække skaden og i hvilket omfang.

Men årsagen er de ikke kommet nærmere.

- Vi har efter grundig efterforskning ikke kunnet finde en årsag til hændelsen, siger han.

Har I været gode nok til at informere borgerne om, hvad der er sket?

- Ja, det vil vi mene. Så snart vi konstaterede udfordringen, lagde vi info på vores hjemmeside, skriver Claus Blem Jensen.

Kan du forstå, hvorfor nogle borgere nu går rundt i frygt og uvished om, at det her kan ske igen?

- Det er naturligvis aldrig rart, når man oplever noget sådan, så derfor kan jeg godt forstå, hvis man bliver bekymret for, at det vil ske igen. Men som sagt er det uhyre sjældent, at vi oplever overspænding på det her niveau, så vi kan ikke se, hvorfor det skulle ske igen, slutter kommunikationschefen.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her