IKEA's onlinesalg er tidoblet: Holder hjulene i gang og sikrer jobs
IKEA Aarhus oplever et drastisk fald i deres omsætning – men en tidobling i antallet af onlineordrer sikrer butikkens overlevelse og de ansattes jobs.
IKEA's varehus på 31.000 kvadratmeter i Skejby er øde for kunder, efter det måtte lukke for fysiske kundebesøg som følge af myndighedernes tiltag for at inddæmme spredningen af COVID-19.
Det er dog ikke ensbetydende med, at de 550 medarbejdere er blevet sendt hjem uden noget at lave – tværtimod.
- Vi har en tidobling i antallet af ordrer online, og det giver os en femdobling i onlineomsætning. Det er super godt, at vi også har den salgskanal. Det er virkelig med til at holde hjulene i gang for os – og vores primære fokus lige nu er at komme bedst muligt igennem det her, siger varehuschef i IKEA Aarhus, John Kristian Sørensen, til TV2 ØSTJYLLAND.
IKEA Aarhus har oplevet et drastisk fald i den totale omsætning, siden de måtte lukke varehuset, men den store stigning i nethandel sørger for, at de kan holde hovedet oven vande og beholde alle medarbejdere.
Omstillingsparate medarbejdere med rigeligt at se til
Dét, at salget er rykket online, betyder også, at nogle af medarbejderne i IKEA Aarhus har måttet påtage sig nye jobfunktioner midlertidigt. Nu skal stort set alle pakke vogne med bestillinger.
- Jeg er super stolt af alle medarbejderne, som har været virkelig omstillingsparate. Mange medarbejdere har midlertidigt fået andre jobfunktioner, for at vi kan håndtere det øgede pres online. Alle medarbejdere har været med til at sikre, at vi kan holde det hele i gang i den nye virkelighed, vi nu befinder os i, siger varehuschefen.
Medarbejderne i IKEA Aarhus har da også rigeligt at se til, selvom der ikke kommer nogen kunder ind i varehuset.
Kasper Nielsen, som er ansat i IKEA Aarhus, havde i dag ni sider fyldt med bestillinger, som skulle pakkes – og det er altså rigtig mange.
- Vi bruger rigtig lang tid på at samle onlineordrer i forhold til tidligere. Jeg arbejder 8 til 16 i dag, og jeg bruger hele dagen på klik og hent. Førhen brugte vi højst to timer på det på en vagt, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Køen foregår i bilen
Varehuset er normalt fyldt med flere tusinde kunder hver eneste dag. Til trods for lukningen af varehuset får IKEA i Skejby stadig mange kunder på besøg – nu bliver de bare i deres biler.
- Kunden bestiller online via 'klik og hent', og når de ankommer til varehuset, så bliver de guidet til en parkeringsplads. Her skal kunden blive i sin bil, og så kommer vi ud med varerne til kunden, som sidder i sin bil i tryg afstand fra os andre, siger varehuschefen.
- Vi skal holde varehuset sikkert for både vores medarbejdere og kunder. Vi er super glade for, at vi har en onlinekanal, som er velfungerende, der gør det muligt.
IKEA har valgt at gøre det gratis for kunder at benytte sig af deres 'klik og hent'-service i denne periode, og det har betydet, at mange flere kunder vælger denne mulighed – både til små og store køb.
- Dét, at det nu er gratis, gør det mere tilgængeligt for alle vores kunder, og derfor er der nu også en del småindkøb den vej igennem, siger John Kristian Sørensen.
Én af dem, der har valgt at benytte sig af IKEA's – nu gratis – 'klik og hent'-service og dermed vente i kø i sin bil, er Maria Holmgaard Wendel fra Brabrand.
- Jeg har haft god tid derhjemme, så jeg er gået i gang med at gøre vores altan forårsklar, og der manglede jeg et lille stativ, som jeg lige har været ude og hente, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.
- Jeg synes, det er fint, at vi stadigvæk kan leve lidt normalt, og at vi kan få de ting, vi har brug for. Jeg er rigtig glad for, at jeg kan komme lidt videre med mit projekt nu ved at kunne hente det på denne her måde – selvom det er meget anderledes.