Ny plan skal hindre biler i Aarhus

Der kan være store ændringer på vej i Aarhus, hvis punkterne i en ny plan bliver til virkelighed.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Vesterbro Torv skal forvandles, er det tidligere blevet besluttet. Foto: LYTT Architecture (visualisering)

Aarhus kan komme til at ændre sig markant.

Sådan må konklusionen nødvendigvis lyde, efter at en mobilitetsplan fredag er blevet præsenteret for politikerne i Aarhus Byråd.

Planen indeholder en række tiltag, som skal være med til at fjerne CO2-udledning fra bilerne i kommune.

Et af tiltagene er at inddele Aarhus i såkaldte mobilitetszoner. Byen skal deles op i zoner, hvor det ikke er muligt at skyde genvej i bil. Men inde i zonen er det muligt at komme rundt som beboer, eller hvis man har et ærinde, står der i oplægget.

Det skal gøre, at bilisterne kører på de store veje, mens “lokalsamfund fredeliggøres”.

I forvejen er der blevet indført ensretninger på Vesterbro Torv. 

Roadpricing

I oplægget fremgår det også, at Banegårdspladsen kan blive lukket for trafik. Først skal man gennemføre en arkitektkonkurrence om nyt pladsdesign, hvorefter pladsen kan omdannes.

Derudover vil man blandt andet lukke Kystvejen for biler og gøre Latinerkvarteret til en elbilzone.

En indsats kan ifølge oplægget også være at indføre grønne vejafgifter, såkaldt roadpricing. Det vil betyde, at bilisterne skal betale en afgift for at køre på kommunens veje, og dermed vil det blive dyrere at være bilist.

Fjern parkeringspladser

Derudover foreslås det at nedlægge offentlige parkeringspladser, hvilket samlet vil fjerne 34.000 pladser.

Som eksempel er der opstillet fire etaper. I den første nedlægges 550 pladser indenfor Allegade-ringen. I den næste er det 11.275 pladser mellem Allegade-ringen og Ringgaden.

I tredje etape nedlægges halvdelen af pladserne mellem Ringgaden og Ringvejen-ringen, hvilket svarer til 11.275 pladser. I sidste etape nedlægges resten, også 11.275 pladser.

Det kommer til at koste fra 220 millioner til 2,5 milliarder kroner.

Derudover står der i oplægget, at man kan øge frekvensen og kapaciteten på letbanen, lave udlån af elcykler gratis i op til tre måneder og etablering af nye supercykelstier. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her