Drømmen om to afgange til Grenaa udskudt i 15 måneder

Udbygningen af Letbanen bliver ramt af en stor forsinkelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det er på Trustrup Station, der skal laves et nyt krydsningsspor. Det bliver forsinket med mere end et år.

Det nye krydsningsspor ved Trustrup Station bliver forsinket med 15 måneder. Sporet er afgørende for, at der kan køre to tog i timen mellem Grenaa og Ryomgård.

Det oplyser Letbanen, der har fået en ny tidsplan fra leverandøren af det nye krydsningsspor, ASAL.

- Det er selvfølgelig meget frustrerende, udtaler administrerende direktør i Aarhus Letbane Michael Borre i en pressemeddelelse.

Trustrup Station har længe været en varm kartoffel. Tidligere er Djursland blevet lovet, at der vil gå to tog i timen i 2018, men det er endnu ikke sket, og nu får landsdelen endnu en nedslående nyhed. En nyhed der ikke falder i god jord hos borgmester i Syddjurs Kommune Ole Bollesen (S).

- Vi er rigtig kede af, at det er skubbet yderligere, men vi kan som kommune ikke gøre noget ved det. Udover, at vi lægger pres på for, at det måske kan stå færdigt i slutningen af 2021, siger Ole Bollesen til TV2 ØSTJYLLAND

Problemet er, at stationen i Trustrup skal bygges om, for at togene kan passere hinanden. Udbygningen af stationen i Trustrup er udfordret af en aftale med leverandøren ASAL og efterfølgende coronakrisen.

Oprindeligt var det planen, at stationen skulle være klar til to afgange i timen samtidig med, at Grenaabanen åbnede i april 2019. Men Letbanen og ASAL har haft svært ved at blive enige om vilkårene for udbygningen af Trustrup Station.

VIDEO: Det nye krydsningsspor ved Trustrup Station, der skal gøre det muligt for Letbanen at køre med to tog i timen mellem Grenaa og Ryomgård, bliver forsinket med 15 måneder.

Spildtid for pendler

Det er ikke kun borgmesteren i Syddjurs Kommune, der er frustreret over endnu en forsinkelse.

Kasper lanng Sørensen pendler hver dag fra Grenaa til sit studie i Aarhus. Han er vant til at vente længe, hvis han misser en afgang med letbanen.

- Det er mange timer i løbet af ugen, hvor jeg har spildtid. Både derind og når jeg skal hjem igen, fortæller Kasper Lanng Sørensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Kasper Lanng Sørensen er begyndt overveje, om han skal se på lejlighed i Aarhus, fordi det ikke længere kan betale sig for ham at bo i Grenaa.

Men drømmescenariet for Kasper Lanng Sørensen er ikke at flytte til Aarhus. Det er at blive boende i Grenaa, men stadig have fleksibilitet i sin hverdag med en letbane, der kører to gange i timen. Det må han desværre vente med til slutningen af 2021.

Kasper Lanng Sørensen pendler hver dag fra Grenaa til Aarhus.

Seks år gamle planer er stadig bare planer

Allerede tilbage i 2014 - længe før letbanestrækningerne stod klar - var det planen, at der skulle køre to tog i timen på Grenaabanen. For med kun en enkelt afgang får borgerne i Norddjurs nøjagtigt det samme, man gjorde med den gamle nærbane, som letbanen har erstattet.

Den ene forhindring efter den anden er dog kommet i vejen. Først var det bøvl med at få godkendelse af Banedanmark til, at man kunne køre 100 kilometer i timen på strækningen, hvilket er en forudsætning for at kunne få sendt to tog afsted i timen. 

Dernæst skulle der laves krydsspor, så togene kunne passere hinanden, fordi letbanen er en et-sporet jernbane. Det manglede man på stationen i Trustrup.

Og det er altså det krydsspor, der nu er udskudt yderligere 15 måneder.

Ole Bollesen finder det frustrerende, at letbanen er så længe om at blive færdig på Djursland.

- Vi er glade for at letbanen kører, men det gør det først til en rigtig letbane, når den går to gange i timen fra Grenaa og fire gange i timen fra Hornslet, siger Ole Bollesen til TV2 ØSTJYLLAND

I begyndelsen af 2020 lykkedes det de to parter at indgå en aftale, men lykken varede kort. I marts ramte corona Danmark, og det fører nu til nye, store forsinkelser for de mange passagerer, der drømmer om to afgange hver time til og fra Grenaa. Den internationale coronakrise har forsinket leverancer og medarbejdere i at komme til Danmark, lyder forklaringen fra Letbanen.

TV2 ØSTJYLLAND forsøgte tilbage i september at få letbanedirektøren til at komme med en tidshorisont på krydsningssporet ved Trustrup. Det var han dengang ikke meget for. 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google