Drømmen om to afgange til Grenaa udskudt i 15 måneder
Udbygningen af Letbanen bliver ramt af en stor forsinkelse.
Det nye krydsningsspor ved Trustrup Station bliver forsinket med 15 måneder. Sporet er afgørende for, at der kan køre to tog i timen mellem Grenaa og Ryomgård.
Det oplyser Letbanen, der har fået en ny tidsplan fra leverandøren af det nye krydsningsspor, ASAL.
- Det er selvfølgelig meget frustrerende, udtaler administrerende direktør i Aarhus Letbane Michael Borre i en pressemeddelelse.
Trustrup Station har længe været en varm kartoffel. Tidligere er Djursland blevet lovet, at der vil gå to tog i timen i 2018, men det er endnu ikke sket, og nu får landsdelen endnu en nedslående nyhed. En nyhed der ikke falder i god jord hos borgmester i Syddjurs Kommune Ole Bollesen (S).
- Vi er rigtig kede af, at det er skubbet yderligere, men vi kan som kommune ikke gøre noget ved det. Udover, at vi lægger pres på for, at det måske kan stå færdigt i slutningen af 2021, siger Ole Bollesen til TV2 ØSTJYLLAND
Problemet er, at stationen i Trustrup skal bygges om, for at togene kan passere hinanden. Udbygningen af stationen i Trustrup er udfordret af en aftale med leverandøren ASAL og efterfølgende coronakrisen.
Oprindeligt var det planen, at stationen skulle være klar til to afgange i timen samtidig med, at Grenaabanen åbnede i april 2019. Men Letbanen og ASAL har haft svært ved at blive enige om vilkårene for udbygningen af Trustrup Station.
Spildtid for pendler
Det er ikke kun borgmesteren i Syddjurs Kommune, der er frustreret over endnu en forsinkelse.
Kasper lanng Sørensen pendler hver dag fra Grenaa til sit studie i Aarhus. Han er vant til at vente længe, hvis han misser en afgang med letbanen.
- Det er mange timer i løbet af ugen, hvor jeg har spildtid. Både derind og når jeg skal hjem igen, fortæller Kasper Lanng Sørensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Kasper Lanng Sørensen er begyndt overveje, om han skal se på lejlighed i Aarhus, fordi det ikke længere kan betale sig for ham at bo i Grenaa.
Men drømmescenariet for Kasper Lanng Sørensen er ikke at flytte til Aarhus. Det er at blive boende i Grenaa, men stadig have fleksibilitet i sin hverdag med en letbane, der kører to gange i timen. Det må han desværre vente med til slutningen af 2021.
Seks år gamle planer er stadig bare planer
Allerede tilbage i 2014 - længe før letbanestrækningerne stod klar - var det planen, at der skulle køre to tog i timen på Grenaabanen. For med kun en enkelt afgang får borgerne i Norddjurs nøjagtigt det samme, man gjorde med den gamle nærbane, som letbanen har erstattet.
Den ene forhindring efter den anden er dog kommet i vejen. Først var det bøvl med at få godkendelse af Banedanmark til, at man kunne køre 100 kilometer i timen på strækningen, hvilket er en forudsætning for at kunne få sendt to tog afsted i timen.
Dernæst skulle der laves krydsspor, så togene kunne passere hinanden, fordi letbanen er en et-sporet jernbane. Det manglede man på stationen i Trustrup.
Og det er altså det krydsspor, der nu er udskudt yderligere 15 måneder.
Ole Bollesen finder det frustrerende, at letbanen er så længe om at blive færdig på Djursland.
- Vi er glade for at letbanen kører, men det gør det først til en rigtig letbane, når den går to gange i timen fra Grenaa og fire gange i timen fra Hornslet, siger Ole Bollesen til TV2 ØSTJYLLAND
I begyndelsen af 2020 lykkedes det de to parter at indgå en aftale, men lykken varede kort. I marts ramte corona Danmark, og det fører nu til nye, store forsinkelser for de mange passagerer, der drømmer om to afgange hver time til og fra Grenaa. Den internationale coronakrise har forsinket leverancer og medarbejdere i at komme til Danmark, lyder forklaringen fra Letbanen.