Skole har stor succes med at blande børn med og uden diagnoser
Kristoffer og Zander er lige begyndt i 1. klasse. Her går børn med og uden diagnose i samme klasse. Det er en stor fordel for begge drenge, mener forældre
På Katrinebjergskolen i Aarhus kan to klasser fejre et års fødselsdag.
Det er de to Nest-klasser, hvor børn med og uden autisme går i samme klasse.
Ideen kommer fra USA og Katrinebjergskolen var sidste år den første skole herhjemme, der forsøgte sig med Nest-klasser.
Zander er en af de elever med en autistdiagnose, der går i en Nest-klasse på Katrinebjergskolen. Her efter sommerferien er han begyndt i 1.B.
- Det er helt vildt fantastisk, siger Elise Marie Pedersen, der er mor til Zander.
Rutiner og struktur
Det er især rammerne til børn med autisme, der er gode for hendes søn.
- Han skal have rutiner og struktur, fordi han godt kan være lidt fastlåst i, at tingene skal være, som de plejer, siger Elise Marie Pedersen.
Kristoffer går også i 1.B på Katrinebjergskolen. Han har ikke auisme.
- Han er glad for at gå i skole. Det kan være, at han også ville være det i en almindelig klasse, men det fungerer, siger Janne Gammelgård.
Hun er glad for blandingen af børn med og uden diagnoser.
- Det at være i en klasse, hvor man har fokus på, at de hver især har svært ved noget forskelligt, giver en rummelighed. Det er okay, at der er nogle ting, man ikke kan, men det kan vi hjælpe hinanden med. Uanset om der er diagnose eller ej, siger Jane Gammelgård.
For hende betyder det meget, at der er to lærer i klassen hele tiden.
- Kristoffer har en god fantasi. Jeg kunne godt være bange for, at han ikke helt ville fange alt, der bliver sagt i en almindelig klasse. Han kan godt komme til at stikke hovedet ned i skoletasken og så glemme, hvad han var på vej ned efter, siger Jane Gammelgård.
I videoen øverst i artiklen kan du se mere om Nest-klassen på Katrinebjergskolen.
Nest-klasser versus almindelige skoleklasser:
Det er en specialklasse med kun 16 elever
Heraf har fire af eleverne en grad af autisme
Der er to lærere i klassen hele tiden - nogle gange en tredje pædagog
Lærerne arbejder ud fra visuelle skemaer og tavler
Hele skoledagen er inddelt i faste strukturer
Kilde: Aarhus Kommune