Skole har stor succes med at blande børn med og uden diagnoser

Kristoffer og Zander er lige begyndt i 1. klasse. Her går børn med og uden diagnose i samme klasse. Det er en stor fordel for begge drenge, mener forældre

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Kristoffer og Zander går i 1.B. på Katrinebjergskolen. Den ene dreng har autisme. Den anden har ikke.

På Katrinebjergskolen i Aarhus kan to klasser fejre et års fødselsdag.

Det er de to Nest-klasser, hvor børn med og uden autisme går i samme klasse.

Ideen kommer fra USA og Katrinebjergskolen var sidste år den første skole herhjemme, der forsøgte sig med Nest-klasser.

Det er helt vildt fantastisk.
Elise Marie Pedersen, mor til nest-klasse elev

Zander er en af de elever med en autistdiagnose, der går i en Nest-klasse på Katrinebjergskolen. Her efter sommerferien er han begyndt i 1.B.

- Det er helt vildt fantastisk, siger Elise Marie Pedersen, der er mor til Zander.

Rutiner og struktur

Det er især rammerne til børn med autisme, der er gode for hendes søn.

- Han skal have rutiner og struktur, fordi han godt kan være lidt fastlåst i, at tingene skal være, som de plejer, siger Elise Marie Pedersen.

Nest er en metode hvor normalt begavede børn med autisme inkluderes med børn uden diagnose. Nøgleord er brug af struktur, tydelighed og visuel støtte, så eleverne hele tiden ved, hvad de skal. Det giver dem overskud til at lære.

Kristoffer går også i 1.B på Katrinebjergskolen. Han har ikke auisme.

- Han er glad for at gå i skole. Det kan være, at han også ville være det i en almindelig klasse, men det fungerer, siger Janne Gammelgård.

Hun er glad for blandingen af børn med og uden diagnoser.

VIDEO: På Katrinebjergskolen i Aarhus har nest-klassen et års jubilæum. Her går børn med og uden diagnoser i klasse sammen. Mød Kristoffer fra 1.B. Han har ikke nogen diagnose, men hans mor er alligevel meget glad for to-lærersystemet og det store fokus på struktur.

- Det at være i en klasse, hvor man har fokus på, at de hver især har svært ved noget forskelligt, giver en rummelighed. Det er okay, at der er nogle ting, man ikke kan, men det kan vi hjælpe hinanden med. Uanset om der er diagnose eller ej, siger Jane Gammelgård.

Jeg kunne godt være bange for, at han ikke helt ville fange alt, der bliver sagt i en almindelig klasse.
Jane Gammelgård, mor til elev i Nest-klasse

For hende betyder det meget, at der er to lærer i klassen hele tiden.

- Kristoffer har en god fantasi. Jeg kunne godt være bange for, at han ikke helt ville fange alt, der bliver sagt i en almindelig klasse. Han kan godt komme til at stikke hovedet ned i skoletasken og så glemme, hvad han var på vej ned efter, siger Jane Gammelgård.

I videoen øverst i artiklen kan du se mere om Nest-klassen på Katrinebjergskolen.

Nest-klasser versus almindelige skoleklasser:

Det er en specialklasse med kun 16 elever
Heraf har fire af eleverne en grad af autisme
Der er to lærere i klassen hele tiden - nogle gange en tredje pædagog
Lærerne arbejder ud fra visuelle skemaer og tavler
Hele skoledagen er inddelt i faste strukturer

Kilde: Aarhus Kommune

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her