Forældre til normale børn foretrækker klasse med autister
Lokalerne og undervisningen i to nye skoleklasser er tilpasset børn med autisme
En skole i Aarhus opretter som den første i Europa to 0. klasser, der er opbygget efter en succesfuld amerikansk model, hvor almindelige børn skal tilpasse sig forholdene for inklusionsbørn.
Klasserne på Katrinebjergskolen er yderst populære både hos forældre til børn med og uden særlige behov.
- Der har været flere almindelige forældre, hvis man kan kalde dem det, som har ønsket at få deres børn i en NEST-klasse, end der har været plads til, siger Christian Hellum, der er skoleleder på Katrinebjergskolen i Aarhus.
NEST-klasserne har især været populære, fordi hver klasse består af kun 16 elever - fire med autisme og 12 uden. Derudover er to lærere tilknyttet alle timerne, og undervisningen er mere struktureret.
-Jeg synes, at ideen er spændende, fordi de kommer sammen med børn, der måske ikke er ligesom dem selv og udvikler sig sammen med dem, siger Gert Laursen, hvis barn er begyndt i en af de nye klasser.
Inspirationen til NEST-klasserne kommer fra USA, hvor metoden har været en stor succes for børn med og uden autisme.
Læs også:
- Man kan kalde det for omvendt inklusion, fordi klasselokalerne og undervisningen er tilpasset børn med autisme, men både børn med og uden autisme får noget ud af det, siger Dr. Donia Fahim, der arbejder på New York University og er specialist i NEST programmet.
Egmont Fonden har doneret 5,8 millioner kroner til det danske projekt, og over de næste tre år vil danske forskere følge de to klasser.
I tv-indslaget øverst i artiklen kan du se mere om NEST-klasserne på Katrinebjergskolen.