Stort torv omdannes til grøn oase og bilerne sendes væk

Planen for omdannelsen af Vesterbro Torv i Aarhus er nu klar - og det betyder farvel til bilisterne, der ikke længere kan krydse pladsen på tværs.

Udgivet Opdateret
Nogenlunde sådan her kan Vesterbro Torv komme til at se ud. Her er det tydeligt, at der lukket fra trafik på den nordlige vej. Foto: LYTT Architecture (visualisering)

Det har været flere år undervejs, men nu er planen for omdannelsen af Vesterbro Torv klar.

Planen betyder kort og godt, at bilerne sendes væk, torvet udvides med plads til mere grønt, udeservering og markeder. Det oplyser Aarhus Kommune i en pressemeddelelse. 

- Vesterbro Torv har et kæmpestort potentiale for at blive en smuk oase i hjertet af Aarhus. Jeg ser for mig, hvordan torvet kan blive grønt og levende. Faktisk kan Vesterbro Torv åbne muligheden for, at vi kan gøre hele bydelen mere grøn og cykelvenlig, og at vi kan genskabe alléerne med store, flotte trækroner, siger Nicolaj Bang (K), rådmand for Teknik og Miljø, med henvisning til de omkringliggende veje. 

P-kælderen under Vesterbro Torv, der lige nu er lukket på grund af dårlig stand, bliver ikke genåbnet. / Foto: Google Street View

Helt konkret betyder det, at vejen, der går nord om torvet, lukkes helt for alt trafik. Derudover bliver vejen syd om pladsen omdannet til sluse for busser og med plads til bløde trafikanter. Dermed lukkes der helt for biltrafik på tværs af torvet. Dermed kan selve torvearealet udvides gevaldigt mod nord.

Ifølge Aarhus Kommune vil ændringerne betyde mindre trafik på vejene hen til Vesterbro Torv, som i stedet kan forvandles til bygader med mere plads til gående, cykler og grønt fra Nørreport, gennem Nørre Allé, Vesterbrogade, Ceres-krydset, Silkeborgvej og helt ud til Ringgaden. 

Vesterbrogade før og efter

Det er kommunens ønske, at det skal være med til at binde flere af de nye bykvarterer som for eksempel Ceresbyen, Trælasten og Amtssygehuset bedre sammen med resten af Midtbyen.

- Jeg ønsker at give byrådet muligheden for at lave en løsning, hvor vi ikke bare gør Vesterbro Torv til en attraktion i byen, men skaber en helt ny bydel i et område, der de seneste år er gået fra rå industri til grøn midtby, siger rådmanden i pressemeddelelsen. 

7.000 daglige bilister skal flyttes 

Aarhus Kommune oplyser, at den har foretaget GPS-målinger af trafikken, der krydser Vesterbro Torv. Målingerne viser, at cirka halvdelen af de 13.000 daglige bilister på torvet skal ind til byen, mens resten er gennemkørende. 

Det betyder, at cirka 7.000 bilister dagligt skal flyttes ud på andre veje. Her forventer kommunen, at mange af dem i stedet vil benytte sig af Ringgaden, hvor trafikmængden er faldet med seks til otte procent siden 2015.

Sådan omdannes Vesterbro Torv

  • Vejen på torvets solside mod nord bliver fjernet, og vejen på sydsiden lukkes for biltrafik og omdannes til sluse for busser, cyklister og gående. Vester Allé og Hjortensgade bliver ensrettet mod nord.

  • Fremkommeligheden for busser og cyklister bliver bedre, når dele af biltrafikken flyttes til de større veje. Bl.a. vil buslinjerne 2A, 3A, 4A, 11 og 13 gennem Vesterbro Torv tilsammen kunne spare op imod 15 minutter hver time i myldretiden.

  • De samlede ændringer giver mindre gennemkørende trafik i flere gader, der støder op til torvet – det vil give mere plads til beboere, der skal ind og ud, og bedre adgang for dem, der skal handle i byens butikker.

  • Omdannelsen af Vesterbro Torv er tænkt sammen med den kommende trafikstruktur for Midtbyen, som byrådet ønskede ved seneste budgetforlig. Den tæller foruden ændringerne på Vesterbro Torv trafikplanen for Banegårdskvarteret samt planerne om letbane eller BRT gennem Ceres-krydset.

  • Omdannelsen af torvet kommer til at omfatte flere blågrønne løsninger med klimatilpasning, så Midtbyen kan håndtere vandet fra oven under skybrud og lede det sikkert videre til åen, så kældre på og omkring torvet undgår oversvømmelse.

  • P-kælderen under torvet er lukket, fordi den er er i dårlig stand. Den lukkes permanent.

Kilde: Aarhus Kommune

Hvis alt går planmæssigt, kan det nye Vesterbro Torv stå klar i 2025. Inden det kan ske, skal planen endeligt godkendes i byrådet - hvor man tilbage i 2018 vedtog at arbejde videre med planerne om at fredeliggøre Vesterbro Torv med mindre biltrafik.

Til den plan har byrådet allerede afsat 25 millioner kroner. Aarhus Vand bidrager desuden med seks millioner kroner til klimatilpasning. Dertil kommer 8,5 millioner kroner til at forbedre forholdene for cyklisterne øst for torvet. 

Hvis de omkringliggende gader skal forskønnes med træer og andet, vil det kræve, at byrådet finder flere penge, oplyser kommunen.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her