Veje mørklægges: Motorvejstavler slukkes for at spare energi
Det er noget af en energiregning, Vejdirektoratet betaler for at oplyse motorvejstavlerne. Nu slukkes en række tavler for at spare energi
De store, oplyste vejvisningstavler, der hænger henover motorvejene, sluger for meget energi.
Derfor vil Vejdirektoratet slukke belysningen af udvalgte motorvejstavler ved Aarhus og på Fyn fra slutningen af februar frem til sommer.
Vejdirektoratet er opmærksom på, at forsøget medfører, at det kan blive sværere for trafikanterne at læse tavlerne særligt i perioder med rim og dugdannelse.
- Umiddelbart tænker vi ikke, at det får konsekvenser for trafiksikkerheden. Der er enkelte tilfælde ved dug, hvor det opleves som mørke skjolder på skiltene. Vores vurdering er dog, at det faktum, at når vi skilter på motorvejene i flere omgange, og at vi ved at trafikanterne i langt større omfang end tidligere bruger navigationssystemer i deres biler – gør, at slukningen ikke vil være en stor gene for bilisterne, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Michael Aakjer Nielsen, til TV2 ØSTJYLLAND.
- Da de store motorvejstavler sluger rigtig meget energi, når de belyses om natten, har vi besluttet at prøve, om vi kan undvære belysningen af dem, siger Michael Aakjer Nielsen.
Her slukker Vejdirektoratet for belysningen af tavlerne:
- På motorvejsnettet omkring Århus
- På motorvejsnettet på Fyn, dvs. Fynske Motorvej og Svendborgmotorvejen.
I alt vil 46 belysningsanlæg blive slukket som en del af forsøget.
Han henviser til, at forsøget i øvrigt vil bringe Danmark på linje med flere af vores nabolande, hvor motorvejstavlerne ofte heller ikke er belyste om natten.
Fakta
Energiforbruget til belysning af de i alt omkring 430 portaltavler over motorvejene i hele Danmark udgør omkring 650 MWh om året.
Det svarer til energiforbruget i ca. 150 parcelhuse
Forsøget starter mellem den 26. og 28 februar og slutter den 1. juni. Når det er gennemført, vil Vejdirektoratet beslutte, om belysningen af tavlerne kan reduceres permanent, og om det kan udbredes til hele motorvejsnettet.
Mens forsøget står på, vil Vejdirektoratet foretage en vurdering af de trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser.
- Vi har valgt et velafgrænset område, så vi i forsøgsperioden kan tage fat i trafikanterne og spørge dem ind til, hvordan deres oplevelse er, siger Michael Aakjer Nielsen.
FDM: Fint forsøg, men...
Hos FDM mener man, at det er et fint forsøg, selvom det også skaber bekymringer.
- Som udgangspunkt er det et rigtig fint forsøg. Hvis man kan konstatere, at det ikke er nødvendigt med lys i tavlerne, kan samfundet jo spare penge. Men spørgsmålet er, om det er det, der bliver konklusionen. Vi har en bekymring om, at der kan være situationer, hvor det kan gå ud over trafiksikkerheden, siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos FDM, der er Danmarks største interesseorganisation for bilejere.
Han fortsætter:
- Jeg kan godt se for mig, at en bilist, der hverken er stedkendt eller kører med gps på grund af de slukkede tavler, først i allersidste øjeblik finder ud af, at man eksempelvis skal dreje af motorvejen og så får lavet en sen og hasarderet manøvre, der kan føre til trafikuheld.
Vejdirektoratet slukker for tavlerne henholdsvis via en fjernslukning eller ved at sende fagfolk til de enkelte tavler.
Der er tale om i alt 46 tavler.
Artiklen er klokken 15.55 opdateret med interview med Dennis Lange fra FDM.