Gambling er blevet hverdag: Marcus tabte 120.000 kr. på en aften

Marcus Kondrup Nielsen er eks-ludoman. Han har på egen krop oplevet, hvordan det føles, når spil ikke længere er sjovt

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er nærmest umuligt at undgå dem. Der er reklamer om dem i hobetal, i den lokale sportsklub er de hverdag og selv i mange gymnasieklasser er de et yndet emne. Pengespillene.

Når man har spillet 120.000 kr. væk på en aften, så har man et problem, som man ikke selv kan håndtere.
Marcus Kondrup Nielsen, Horsens

Alle jagter den store gevinst, men for en stadig stigende gruppe unge mænd tager det overhånd. En af dem er 20-årige Marcus Kondrup Nielsen fra Horsens.

- Når man har spillet 120.000 kr. væk på en aften, så har man et problem, som man ikke selv kan håndtere, siger han i dag om tiden, hvor spillet styrede hans liv.

Kærligheden til spil startede, da Marcus var 12-13 år gammel, og han tilbragte mange lørdage sammen med sin morfar, der var ivrig tipper.

- I nogle år herefter spillede jeg på fodboldkampe i kiosken meget stille og roligt og ikke for sindssygt høje beløb. Det var først, da jeg blev 18 år og fik mulighed for at spille på nettet, at det tog fart, siger Marcus til TV2 ØSTJYLLAND.

Bare noget man gør

Onlinebetting får da også af mange eksperter på området skylden for de unge mænds spilproblemer. Ifølge Det Nationale Forskningscenter for Velfærds (SFI) seneste undersøgelse på området har over halvdelen af de 17-årige prøvet pengespil. Og 26 pct. af de 17-årige drenge har i 2016 en risikabel spiladfærd.

- Blandt dem er der ikke mange, som er ekstreme og taber millioner. Men der er flere unge mænd, som ryger ind i risikozonen for at få problemer, siger seniorforsker hos VIVE (det tidligere SFI), Torben Fridberg, til TV2 ØSTJYLLAND.

Unge og ludomani

- Omkring 31.600 unge har en risikabel spilleadfærd i forhold til pengespil. De er i farezonen for at udvikle ludomani. 
- De fleste unge spiller i et eller andet omfang. Over halvdelen (57 pct.) af de 17-årige har prøvet pengespil.
- Særligt yngre mænd har spilleproblemerne. 26 pct. af de 17-årige drenge har i 2016 en risikabel spiladfærd.
- Signifikant flere unge drenge mellem 17-20 år har risikabel spilleadfærd i 2016 i forhold til 2005 og 2007.
- 28 pct. af de 15-17-årige drenge, der nogensinde har prøvet pengespil, spiller mindst flere gange om måneden.
- I 2017 var 28 pct. af Center for Ludomanis klinter under 25 år. I 2009 var 7 pct. under 25 år.
- Den største gruppering af klienter hos Center for Ludomani i 2017 var unge mænd, som indgik/indgår sportsvæddemål.
- Center for Ludomani har set en stigning i henvendelser fra børn under 18 år.

Kilde: Pengespil og spilleproblemer i Danmark 2005-2016, SFI 2016 og Center for Ludomani.

Ifølge ham viste den seneste undersøgelse af danskernes spilvaner faktisk, at færre end tidligere spiller om penge, men tendensen er anderledes hos de unge mænd.

- Her hersker der en kultur om, at det bare er noget, man gør. De unge mænd er optaget af væddemål på sportsspil, og interessen er kun blevet større i takt med, at udbuddet er blevet det. Og så er det bare nemt, forklarer Torben Fridberg.

Fyldte alt i hverdagen

Marcus Kondrup Nielsen kan nikke genkendende til meget, at det undersøgelsen viser.

- Til sidst fyldte spil alt i min hverdag. Det første, jeg gjorde, når jeg var stået op, var at tjekke min telefon. Måske havde jeg spillet om natten, måske havde jeg ikke, men skulle se, hvad der snart gik i gang, fortæller han.

Marcus spillede primært på fodbold og tennis. I dag holder han foredrag om sin fortid som ludoman. 

I begyndelsen går det faktisk også meget godt for Marcus. Han sætter 500 kr. ind på sin spilkonto hos en af de store udenlandske bettingfirmaer, og på kort tid er de forvandlet til hele 120.000 kroner.

Men som skrevet er alle pengene tabt på blot en aften, og i dag kan den tidligere spiller godt se, at han på det tidspunkt var afhængig.

Var sur og asocial

- Ellers havde man da ikke fortsat.

Hans omgivelser – særligt den nærmeste familie – kunne nu også mærke en forskel på Marcus' væremåde.

Jeg var næsten altid i dårligt humør og isolerede mig meget. Jeg havde ikke lyst til at være sammen med nogen.
Marcus Kondrup Nielsen, Horsens

- De kunne mærke, at jeg ikke havde det godt. Jeg var næsten altid i dårligt humør og isolerede mig meget. Jeg havde ikke lyst til at være sammen med nogen, siger Marcus.

Hans mor og morfar fik ham overtalt til at gå i behandling hos Center for Ludomani, og i over et år har han ikke spillet. I alt vurderer han selv, at han nok er endt med et underskud på sine spil på 40-60.000 kroner.

Kæmper for sund spillekultur

Unge som Marcus er ikke et særsyn hos Center for Ludomani.

- Vi ser desværre flere og flere unge. De har tabt færre penge, men de har ofte også færre penge at gøre med, så på den måde er det mange penge for dem. Vi ser stadig de lidt ældre, der har taget en masse quicklån og skylder flere 100.000 kroner væk. Men de fylder mindre end tidligere, siger behandlingsleder hos Center for Ludomani, Henrik Thrane Brandt, til TV2 ØSTJYLLAND.

Hos centret kæmper man for at skabe en sund spillekultur, og lige nu mener man ikke, at der bliver gjort nok for især at beskytte unge mennesker mod de fare, der kan være i bettingverdenen.

- Spil fylder enormt meget i det offentlige rum. Når jeg er med min søn på stadion, er der oddsreklamer, og stadionspeakeren fortæller, hvordan man spiller på telefonen. Fodbold i tv er pakket ind i reklamer for tv, og flere kendisser reklamerer for spil. Spillet bliver på den måde normaliseret, lyder det fra behandlingslederen.

Spillekort kan være løsningen

Spil er blevet en del af sporten, oplever han.

- Forestil dig, at vi så den samme massive markedsføring for alkohol og cigaretter. Sikke et ramaskrig der ville være.

Forestil dig, at vi så den samme massive markedsføring for alkohol og cigaretter. Sikke et ramaskrig der ville være.
Henrik Thrane Brandt, Center for Ludomani 

Hos Center for Ludomani er man fortaler for et såkaldt spillekort, så det undgås, at unge under 18 år spiller om penge.

- Det kunne være en løsning, så de ikke starter så tidligt. Når medier laver de her test med to 16-årige, der går ind i en kiosk og ser, om de kan spille, så lykkes det for 8 ud af 10, og det er problematisk, mener Henrik Thrane Brandt.

Hos spilindustriens brancheorganisation, DOGA, er man også tilhænger af et spillekort.

Har selv et ansvar

- Vi repræsenterer mange spiludbydere på nettet, som i dag kan overvåge spillerne og ringe til dem, hvis deres spiladfærd udvikler sig i en negativ retning. At man registrerer spil kan kun være godt, og jeg er forundret over, at regeringen ikke vil det, siger direktøren hos DOGA, Morten Rønde, til TV2 ØSTJYLLAND.

I forhold til spilindustriens reklamer og deres indflydelse på antallet af ludomaner, ser han ikke en direkte kobling.

- Der mangler forskning på området. Vi ved ikke præcist, hvordan spillerne bliver påvirket af reklamerne. Og man har selv et ansvar som spiller, men ellers er det regeringen, der sætter reglerne for, hvorledes man skal udbyde spil på en ansvarlig måde - og de regler overholder spiludbyderne, slår han fast.

Samtidig pointerer han, at der faktisk er flere ludomaner i lande som Norge og Sverige, hvor der er flere restriktioner. Hvis forskning viser, at reklamer har en tydelig negativ effekt, så er DOGA dog også åben for løsninger.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google