Helene vil have flere kolleger: - Mit bostøtte-hjerte bløder
Ventetiden på at få en bostøtte i Aarhus Kommune er tårnhøj. Nu står en af bostøtterne frem. Hun håber, at der kan blive råd til at ansætte flere.
Helene Heidi Jørgensen kalder det den bedste arbejdsplads, hun nogensinde har haft. Hun arbejder som bostøtte hos SORAS, der yder støtte og rådgivning til voksne med en autismeforstyrrelse i Aarhus Kommune.
Men som vi i går kunne fortælle, er der lige nu tårnhøje ventetider på hjælp fra bostøtter som Helene Heidi Jørgensen. Lige nu venter 114 borgere på hjælp til praktiske gøremål som indkøb, tøjvask og rengøring. I gennemsnit venter borgerne i ti måneder på bostøtten.
- Mit bostøttehjerte bløder. De her mennesker har jo brug for det. Jeg kan slet ikke have det, og jeg bliver så ked af det, siger Helene Heidi Jørgensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Hun har arbejdet i SORAS siden marts 2016 og fortæller, at hun er meget stolt af det arbejde, de laver. Derfor håber hun også, at flere får mulighed for at få besøg af hende eller en af kollegaerne.
- Når vi kommer ind og hjælper med struktur og planlægning, så sker der noget i deres liv. De kan magte lidt mere hele tiden, og kan til sidst stå på egne ben, har skabt et hjem og har fået mening ind i deres liv. Det har vi været med til, og det bliver jeg så rørt over hver gang, siger Helene Heidi Jørgensen.
Pårørende må træde til
En af dem, der lige nu er på venteliste til bostøtte, er 24-årige Maria Sommer-Kosack, der bor i Viby. Hun lider af atypisk autisme, og har brug for hjælp til at få tingene klaret i hjemmet.
For seks måneder siden fik hun tilsagn om bostøtte fra Aarhus Kommune, men indtil videre er hjælpen udeblevet.
- Jeg synes, det er sindssygt, at ventetiden er så lang. Det kan også betyde, at man får det dårligt. I min situation betyder det, at jeg ind i mellem kommer ud på psyk, fordi jeg får det dårligt, når jeg ikke kan magte tingene herhjemme. Jeg synes, det er dybt problematisk, siger Maria Sommer-Kosack til TV2 ØSTJYLLAND.
Den lange ventetid betyder blandt andet, at der bliver trukket store veksler på hendes mor. Hun hjælper både med de praktiske ting i hjemmet, men hun tager også med til møder og hjælper med papirarbejdet i forhold til hendes diagnose og dialogen med kommunen.
- Jeg er selvfølgelig glad for, at hun gør det, for ellers ville det ikke blive gjort, og så ville mit hjem sejle, ligesom jeg synes det gør nogle gange. Men det er forkert, at ansvaret ligger på hende, siger Maria Sommer-Kosack.
Ventetiden ærgrer også hendes mor, Inge Sommer Thuesen, der hellere ville bruge tiden på nærvær med datteren i stedet for de praktiske opgaver.
- Det er hårdt at være pårørende til, fordi man jo har et fuldtidsarbejde ved siden af. Det er ligesom at have to jobs, samtidig med at man gerne vil være mor, siger Inge Sommer Thuesen.
- Det svarer til, at man skal vente halvandet år på at få en hjemmehjælper. Sådan er det jo heller ikke - det får man lidt hurtigere, siger hun.
Handleplan på vej
Ifølge Aarhus Kommune skyldes den lange ventetid blandt andet en kraftig stigning i antallet af borgere med autismeforstyrrelser, som har brug for bostøtte.
I et svar på en 10-dages forespørgsel fra Enhedslistens Viggo Jonasen skriver forvaltningen, at der I perioden fra 2016-2020 har været en stigning på 55 procent. Fra 265 personer til 411.
Er det acceptabelt, at borgere, der har fået tildelt støtte, skal vente i gennemsnit i ti måneder?
- Nej, det er det ikke. Det er alt for lang tid, det er vi fuldstændigt enige om. Det er uholdbart, og derfor arbejder vi med forskellige initiativer, siger socialchef i Aarhus Kommune Lotte Henriksen.
Forvaltningen skal nu aflevere en handleplan til rådmand for Sociale Forhold & Beskæftigelse Kristian Würtz (S). Den skal indeholde initiativer til at nedbringe ventetiden.
Der skal blandt andet arbejdes med muligheden for virtuel bostøtte og så vil kommunen arbejde på at tage kontakt til alle borgere, der får tilkendt bostøtte, i løbet af den første måned.
Derved håber de, at de nemmere kan afklare det fulde behov og undgå følelsen af, at man er blevet glemt.
Området skal prioriteres
Socialchef Lotte Henriksen har også et ønske om flere medarbejdere, men hvis der skal ansættes flere bostøtter, kræver det, at der afsættes flere penge. Det er rådmanden klar til.
- Det er der slet ingen tvivl om. Jeg mener, at det er naturligt, at nogle af de penge, der er sikret til socialområdet, kommer til at gå til bostøtten, siger Kristian Würtz til TV2 ØSTJYLLAND.
Sidste år afsatte rådmanden en million kroner ekstra til bostøtten, men Kristian Würtz erkender, at det langt fra har været nok til at bringe ventetiden ned.
Burde I ikke have sat ind før ventetiden i gennemsnit blev ti måneder?
- Jamen, jeg mener, at der også blev forsøgt sidste år, men vi kan se, at det ikke har været nok, og så er der ikke andet at gøre end at tage fat på nogle initiativer, der kan bringe ventetiden ned, siger Kristian Würtz.
Helene Heidi Jørgensen håber, at der snart kommer mere hjælp til dem med autisme, der lige nu sidder og venter. Hun er helt klar til at tage imod nye kollegaer.
- Når politikerne har erkendt, at det er det, der skal til, så skal vi nok få givet noget bostøtte. Vi er gode til at tage os af nye medarbejdere og undervise dem, så det skal vi nok klare, siger hun.
Den nye handleplan bliver fremlagt i næste uge. Socialchef Lotte Henriksen forventer, at man kan se forbedringer i løbet af 2022.