Pia holder altid i kø på broen – har en bøn til politikerne
Stort set alle randrusianske bilister har prøvet at holde i kø på Randersbro. Nu er problemet blevet et stort valgtema, og flere løsninger er i spil.
- Noget skal der gøres, og det kan kun gå for langsomt.
Så klar er udmeldingen fra Pia Kærgaard Nielsen, når hun bliver spurgt ind til de lange køer, som hun tit ender i.
Flere gange om ugen tager hun fra hjemmet i Randers-bydelen Dronningborg til jobbet i Aarhus.
- Det tager stort set den samme tid at komme her fra Dronningborg til sydbyen, som det gør at komme fra sydbyen og resten af vejen til Aarhus, fortæller Pia Kærgaard Nielsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Skal tidligere afsted
En strækning på få kilometer tager altså ifølge hende lige så lang tid som omkring 25 kilometer.
For på det korte stykke sidder hun i kø. Ofte i lang tid.
- Jeg vil gerne afsted inden kl. 7 om morgenen for at undgå den tunge trafik. Ellers bliver det en kamp at komme frem, siger hun.
Ofte sidder Pia Kærgaard Nielsen i kø fra rundkørslen ved politistationen og til et stykke over Randersbro. Her får frustrationerne frit spil hos bilisterne.
- Man ser, at folk sidder og banker i rattet, og man kan næsten se de grå hår vokse. Alle er enige om, at det er et knudepunkt. Det er utroligt, at der ikke er gjort noget ved det endnu, siger hun.
Bussen bliver forsinket
En anden, der hver dag holder i kø ved Randersbro, er buschaufføren Fabian Brix.
Køen giver forsinkelser for passagererne.
- Mellem kl. 14 og 16 der kan jeg tit ikke følge med. Jeg bliver forsinket, og folk bliver sure. Jeg kan godt blive 12 min forsinket, det gør jeg tit, fortæller buschaufføren til TV2 ØSTJYLLAND.
Køerne påvirker chaufførens humør:
- Det er daglig stress. Man ender altid med at komme hjem fra arbejde og være irriteret.
Flere løsninger i spil
Både Pia Kærgaard Nielsen og Fabian Brix så gerne, at der blev gjort noget ved køproblemerne.
Politikerne har da også flere løsninger i spil.
Arbejder mere hjemmefra
Fabian Brix er ikke tilhænger af den ene løsning frem for den anden, men han er sikker på én ting:
- Noget skal der gøres. Men jeg ved ikke, om det er løsningen at gøre Aarhusvej større eller lave en ny bro. Men noget skal der gøres.
Pia Kærgaard Nielsen arbejder i dag mere hjemmefra for at undgå at sidde i kø og få mere tid til sig selv. Men hun ville ønske, det var anderledes.
Hun stemmer for en Østbro, og hvis den kommer, tror hun, det får stor betydning.
- Jeg elsker mit arbejde og elsker at komme der. Og jeg ville være fantastisk, hvis jeg kunne komme derud hver dag. Og det vil jeg helt sikkert prioritere, hvis vejen derud var noget nemmere.
'Vil flytte 10.000 biler væk'
Bilisten vil formentlig sætte sit kryds ved det nye parti på stemmesedlen, Østbroen, som har en stor mærkesag.
De vil have Østbroen over fjorden.
- Klimabroen er ikke et komplet projekt. Der er alt for mange ting, vi ikke ved. Østbroen vil flytte 10.000 biler væk fra Randersbro, og den vil løse de problemer, vi har med køer, siger spidskandidat for Østbroen, Erik Bo Andersen, til TV2 ØSTJYLLAND.
Vil have planer skrottet
Han mener, at politikerne bør skrotte planerne om Klimabroen, som et stort flertal i det nuværende byråd ellers har besluttet at gå videre med.
Også selvom det betyder, at man har brugt penge, som man intet får ud af.
- Jeg har også i mit arbejdsliv brugt penge på projekter, der ikke blev til noget. Jeg ser ingen grund til at blive ved med at smide penge efter en dårlig idé, siger Erik Bo Andersen.
Klimabroen kommer til at koste omkring 550 mio. kroner., hvorimod Østbroen vil være cirka dobbelt så dyr.
Det ser Erik Bo Andersen ikke som en hindring:
- Vi skal indse i Randers, at vi ikke kan alting selv. I Aarhus og Aalborg har man fået statens hjælp til store anlægsopgaver, og dem skal vi lade os inspirere af.
Vil have Klimabro først
En af Østbroens modstandere er Det Konservative Folkepartis Daniel Madié.
Han vil have Klimabroen etableret først, inden der skal kigges på mulighederne for en anden overgang over fjorden.
Som han i øvrigt helst ikke ser, bliver en bro.
- Klimabroen vil flytte klart mest trafik væk fra Randersbro, og samtidig får vi muligheder i vores byudviklingsprojekt Flodbyen Randers. For at det kan blive til noget, er vi nødt til at skabe tilgængelighed for nye borgere, siger Daniel Madié til TV2 ØSTJYLLAND.
- Samtidig kan en dæmning ved Klimabroen være med til at sikre Randers Midtby mod oversvømmelser, fortsætter han.
Ingen trafikstøj fra elbiler
Han medgiver, at nogle veje vil få mere trafik med Klimabroen, hvor Østbroen vil genere færre.
Men det er det værd, mener Det Konservative Folkepartis spidskandidat.
- Nogle veje får mere trafik, men borgerne her slipper så også for mindre kø. Og jeg tror altså ikke, at det bliver så slemt med eksempelvis trafikstøj for de berørte, for i fremtiden kører vi i elbiler, siger Daniel Madié.
I vores udsendelse i aften kl. 19.30 uddyber Erik Bo Andersen og Daniel Madié deres holdninger til emnet.
Det mener kandidaterne
Spørgsmålet om Klimabro eller Østbro splitter både partierne og kandidater internt i hvert enkelt parti.
I vores kandidattest er cirka 44 pct. af byrådskandidaterne mest stemt for Klimabroen, 24 pct. er neutrale, imens 32 pct. stemmer for en Østbro.
Blandt de klareste fortalere for Klimabroen er Liberal Alliance, SF, Radikale Venstre, Socialdemokratiet og Venstre.
For Østbroen er naturligvis partiet Østbroen, imens også et flertal af kandidaterne fra Beboerlisten, Velfærdslisten, Nye Borgerlige og Kristendemokraterne helst ser en Østbro.
Rent faktisk er et flertal i Daniel Madiés Det Konservative Folkeparti for Østbroen.
Se indslag her: