Nyt etagebyggeri skal skabe mere byliv
På byrådsmødet tirsdag aften blev det besluttet, at der skal bygges nye etageboliger på Egevej i Hadsten
Tomme butikslokaler, færre turister og en næsten øde bydel er blevet virkelighed for området ved togstationen i Hadsten. Her er der ikke længere travlhed og liv i gaderne som førhen. Men det skal der nu laves om på.
På byrådsmødet tirsdag aften besluttede byrådet i Favrskov Kommune nemlig, at der kan bygges helt nye etageboliger på Egevej i Hadsten. De nye boliger skal være med til at sikre, at bydelen igen vågner op:
- Når der kommer flere boliger i området, er det med til at give flere borgere i bymidten, og det skaber det så også liv. Vi vil jo gerne have noget byfortætning og udnyttelse af de bynære områder, og det her projekt ligger mere eller mindre til højrebenet, siger Anders G. Christensen, der er byrådskandidat for Venstre i Favrskov, til TV2 ØSTJYLLAND.
Oprindeligt var det ejeren af området, der ønskede at rive de gamle byginger ned til fordel for et nyere og højere byggeri. Derfor har Favrskov Kommune lavet en lokalplan, der på gårsdagens byrådsmøde blev godkendt:
- Det er en lokalplan, vi har arbejdet med i to-tre år i byrådet. Det første forslag blev ikke godkendt, så sagen har været længe undervejs, siger Anders G. Christensen.
Frygt for bilkaos ved Egevej
Én af årsagerne til, at lokalplanen har været længe undervejs er, at der til at begynde med ikke var tænkt en optimal parkeringsplan ind for området. For ud over at tiltrække flere beboere, vil byggeriet også betyde flere parkerede biler. Særligt Peder Meyhoff, der er byrådskandidat fra Enhedslisten, ville sikre, at der ikke opstod bilkaos på Egevej:
- I det første udkast af lokalplanen fra bygherren skulle der være parkering inde i gården eller på vejen. Det kunne jeg godt frygte, ville gå hen og blive et problem, siger Peder Meyhoff til TV2 ØSTJYLLAND.
Den frygt deler Anders G. Christensen:
Parkering er en af de problemstillinger, vi har arbejdet med i lang tid. På Egevej er der en række parkeringspladser, der blandt andet bruges af kommunalt personale og virksomheder. Og når man bygger flere boliger, vil der komme flere biler specielt fra Bøgevej, siger Anders G. Christensen.
For at undgå parkeringsproblemet er det nu blevet tænkt ind i lokalplanen, at der skal bygges garager under selve boligbyggeriet. Og det betyder også, at gårdmiljøet i midten af byggeriet bliver mere naturskønt:
- Jeg synes, det var rigtig synd at lave et gårdmiljø, der skulle bruges til bilparkering, fordi så kunne det ikke rigtigt bruges til noget andet. Men nu kommer der træer og legeplads og en masse andet, man virkelig kan bruge, siger Peder Meyhoff.
Enhedslistens byrådsmedlem er nu godt tilfreds med den enedelige lokalplan:
- Jeg er faktisk meget glad for det, som det ser ud nu. Jeg er enig i, at det kan være en udfordring på sigt at få plads til alle bilerne, men det må vi kigge på i fremtiden, siger Peder Meyhoff.
Hos Venstre er det særligt udsigterne til et fornyet byliv, der skaber glæde:
- Vi har et handelsliv i Hadsten, som er under pres fra Aarhus og Randers, så jo flere borgere, der bor bynært i Hadsten og andre centerbyer, desto større er muligheden for at holde liv i detailhandlen, som er med til at skabe liv i byen, så det ikke bliver en soveby, fortæller Anders G. Christensen.
Selvom det nu er godkendt at bygge tre etager på området, er det op til bygherrerne, hvor meget de vælger at realisere det.