Anne Sofie får fravær i skolen, når letbanen ikke kører: - Usikkerheden er det værste
Når letbanen gang på gang holder stille fra morgenstunden, betyder det, at Anne Sofie Damtoft Kjer ikke kan møde i skole til tiden. For hende er den evige usikkerhed det værste.
Det er tidligt mandag morgen, og Anne Sofie Damtoft Kjer står på perronen i Ryomgård og venter på et letbanetog.
Men desværre har nattens temperatur været under frysepunktet, og Letbanen holder derfor stille fra morgenstunden.
Anne Sofie Damtoft Kjer, må derfor tålmodigt vente på, at letbanen er i stand til at køre, inden hun kan møde ind på Risskov Gymnasium, hvor hun går i 3.g.
Denne morgen resulterede letbanens forsinkelse i, at hun først kunne være på skolen efter pausen, og dermed fik hun fravær for de første to lektioner.
- Jeg sidder om morgenen og tjekker, om jeg skal ringe til mine forældre og få dem til at køre mig. Det er irriterende, for begge mine forældre skal på arbejde om morgenen, og de ved ikke, om jeg kommer godt afsted. Selv når den står som om, den kører, så sker det alligevel, at den ikke gør det. Den usikkerhed er trættende, siger Anne Sofie Damtoft Kjer til TV2 ØSTJYLLAND.
Ingen gode alternativer til Letbanen
For en passager som Anne Sofie Damtoft Kjer, der skal fra Ryomgård på Djursland til Risskov og retur hver dag, er der ikke noget godt alternativ til Letbanen, når den ikke kører.
Faktisk er der kun ét alternativ, og det er først at tage bussen fra Ryomgård til Rønde, og derfra at tage bussen fra Rønde til Risskov. Begge busser går kun hver anden time.
- Jeg bruger lidt over en time på transport, når Letbanen kører normalt. Men hvis jeg så står og skal hjem fra skole, og der ikke går nogen Letbane, så bliver jeg nødt til at tage en bus, som jeg kan risikere at skulle vente på i to timer, og så kan jeg være heldig, at mine forældre henter mig i Rønde, siger Anne Sofie Damtoft Kjer.
Hvis hun skal udskifte letbanen en til en med anden offentlig transport, så går hun fra at skulle bruge to timer på transport om dagen til at skulle bruge i omegnen af fire timer. Måske endda mere, hvis timingen er uheldig.
- Da jeg gik i 1.g, kørte bussen stadig, og det fungerede rigtig fint, men når nu busserne ikke kører længere, så regner man jo med, at erstatningen gør. Jeg forventer jo, at det fungerer, når nu jeg betaler for et ungdomskort, siger Anne Sofie Damtoft Kjer.
Man kan være fristet til at spørge, om ikke Anne Sofie Damtoft Kjer selv bærer en del af ansvaret, når nu hun har valgt et gymnasium i Risskov, der kræver, at hun skal køre med letbanen hver dag. Men det mener hun ikke er tilfældet.
- Jeg så Risskov Gymnasium som en mulighed, fordi jeg kunne se, at det fungerede med transport til og fra skolen. Men nu er Letbanen pludselig min eneste mulighed, og jeg kan ikke se, at jeg kan gøre andet end at stole på, at den kører, når nu de skriver det, siger Anne Sofie Damtoft Kjer.
Mærkelige aflysninger uden varsel eller begrundelse
Både mandag og fredag i sidste uge har frostvejret været årsagen til, at Letbanen har holdt stille i flere timer fra morgenstunden.
En problematik, som Anne Sofie Damtoft Kjer ikke kan forstå, stadig kan være et problem flere år efter, at Aarhus Letbanes første tog blev sat i drift.
- Jeg synes, det er helt utroligt ironisk, at man har valgt at erstatte bus og tog med en letbane, der ikke kan køre i frostvejr. Det var forståeligt det første år, men det er helt utroligt, at det stadig kan være et problem nu, siger Anne Sofie Damtoft Kjer.
Men det er ikke kun, når der er frostvejr, letbanen svigter. Anne Sofie Damtoft Kjer har også flere gange oplevet mystiske aflysninger uden forklaring tidligere på året.
- Jeg har oplevet, at der i Midttrafik Live-appen har stået, at letbanen er kørt afsted fra Aarhus Hovedbanegård, men inden den når til Risskov, står den som aflyst uden nogen form for forklaring, og uden at man erstatter den med anden transport, siger Anne Sofie Damtoft Kjer.
Det er altså meget svært for Anne Sofie Damtoft Kjer at holde sig opdateret på Midttrafik Live-appen, når den er så længe om at opdatere, men det er der en helt simpel forklaring på.
- Udfordringen med Midttrafik Live-appen er, at den ikke er rigtig live på letbanen, som den er på busserne. På letbanen har vi ikke det system, som Midttrafik bruger i deres busser. Vi lægger i stedet køreplanerne ind, og så er det ud fra det, at den opdateres, siger direktør for Aarhus Letbane Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.
Han fortæller i den forbindelse, at der er en aftale om, at det på sigt skal laves, så det GPS-system, der er i letbanen, kan overføres til Midttrafik Live-appen, så den også reelt er live på Letbanen.
Det er dog ikke et af de projekter, der står først for hos Letbanen, og derfor anbefaler Michael Borre, at man tjekker appen Rejseplanen i stedet for, da den næsten altid er opdateret med seneste nyt.
Letbanedirektør beklager svigt af passagerer
For Anne Sofie Damtoft Kjer har Letbane-aflysninger den konsekvens, at hun går glip af undervisningen og får fravær, der i yderste tilfælde kan få hende smidt ud af skolen.
Men det er ikke kun hende, der bliver hårdt ramt af konsekvenser, når Letbanen som denne morgen må holde stille i flere timer. Noget de fra Letbanens side beklager.
- Det er altid beklageligt, når vores aflysninger og forsinkelser giver konsekvenser for vores kunder. Jeg tænker, at det er et udtryk for, at vi udfører en vigtig funktion, og at det er vigtigt, at man kan stole på Letbanen, hvilket vi hver dag arbejder for, siger Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.
Letbanedirektøren beretter desuden, at de har løst problemet, der mandag morgen gjorde, at nattefrosten fik Letbanen til at holde stille, og de forventer ikke, at frostvejr bliver et problem igen fremadrettet.