Letbanebomme gik ikke ned: - Vi frygter, at det går galt på et tidspunkt
En letbanebanebom i Mørke forblev oppe i halvanden time, mens flere letbanetog passerede lørdag. Nette Birk, der bor ved siden af overkørslen, frygter, at det kan ende i en ulykke.
Som nabo til letbaneoverkørslen i Mørke følger Nette Birk og hendes kæreste dagligt letbanens færden gennem byen på Grenåbanen.
Lørdag var de fire gange vidner til, at bommene ved letbaneoverkørslen forblev oppe, mens letbanetoget langsomt kørte gennem med hornet i bund:
- Vi stod og røg en cigaret, og så kunne vi høre toget hyle helt vildt voldsomt, og høre hvordan en bil bremsede hårdt. Jeg synes, det er forfærdeligt, og vi frygter, at det går galt på et eller andet tidspunkt, fortæller Nette Birk til TV2 ØSTJYLLAND.
Hun mener jævnligt, at det sker, at bommene ikke kører ned.
Nette Birk og hendes kæreste optog videoen nedenfor, da bommene ikke virkede lørdag:
Ingen grund til at frygte en ulykke
At bommene ved Mørke jævnligt fejler kan administrerende direktør hos Aarhus Letbane ikke genkende. Han fortæller mandag eftermiddag, at grunden til at bommene forblev oppe, var en fejl på to computere, der styrer overkørslen.
- Det er ikke en af de overkørsler, vi har mange fejl på. Når det sker, får chaufføren signal om, at overkørslen ikke virker, og så skal han stoppe op og tude med hornet og så køre langsomt over, fortæller Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND
Ifølge Aarhus Letbanes data var der i løbet af lørdagen forsinkelser på ni af afgangene på strækningen, mens nogle blev aflyst på grund af samme fejl.
Men der er ingen grund til at frygte en ulykke, forklarer Michael Borre:
- Først og fremmest vil chaufføren altid få signal om, at overkørslen ikke virker, og så vil han netop tude med hornet og køre langsomt over.
- Som bilist skal man desuden altid være forsigtig, når man kører over en letbaneoverskæring. Man har ubetinget vigepligt jævnfør færdselsloven, så man skal altid orientere sig, inden man kører over, og man vil tydeligt kunne se og høre letbanen, siger han.
Kan ikke undgå fejl
I oktober 2019 opstod der også problemer ved letbaneoverkørslen i Mørke. Dengang forblev bommene nede og dannede kø af biler ved letbaneoverkørslen. Nogle biler valgte at zigzagge igennem overkørslen, udenom bommene, for at komme forbi.
Også dengang skete fejlen på grund af driftsforstyrrelser.
- Der er to måder, hvorpå bommen kan reagere, når der er fejl i systemet. Enten kan bommen være oppe eller nede. Det er en afvejning. Vi vurderer, at det er bedst, at den bliver oppe. Særligt ude på Djursland, hvor det godt kan tage lang tid, før vores folk kan komme derud og fikse det, og trafikken ellers går i stå, siger Michael Borre.
Lørdag blev der også sendt vedligeholdelsesentreprenører ud for at rette op på fejlen. Ifølge Michael Borre nåede der at være fejl på systemet i halvanden time.
Er jeres system sikkert nok, hvis fejl som de her kan ske?
-Vi vedligeholder overkørslerne, og man kan ikke undgå fejl. Der er ikke 0-fejls-kultur i jernbaner. Det er teknik, og det kan i stykker. Vi vedligeholder efter de foreskrevne regler og retter fejlene, når de opstår, siger Michael Borre.
Et problem, hvis man ikke er opmærksom
For Nette Birk er lyden af hornet en evig påmindelse om frygten for, at det skal gå galt på et tidspunkt:
- Det er et problem, hvis der sidder en i en bil, som ikke er så opmærksom, som man skal være, og derfor kører direkte ud foran, siger Nette Birk.
Da Nette Birk og hendes familie opdagede, at bommene ikke gik ned, kontaktede de 114 og snakkede også med en togfører i letbanen, der fortalte, at han havde meldt fejlen ind.