Efter dødsulykke: Nu er der bomme ved letbaneoverkørsel
Mandag blev der sat bomme op ved den letbaneoverkørsel ved Trustrup, hvor en nordmand og hans søn kom ud for en dødsulykke tidligere på året.
Det er nu fortid med jernbaneoverskæringer uden bomme ved mange af letbaneoverkørslerne.
Mandag blev én af de allersidste bomme sat op ved de overkørsler, hvor der indtil nu blot har været advarselssignaler.
Der er tale om overkørslen i Trustrup på Albøgevej, hvor en 34-årig nordmand og hans 7-årige søn blev dræbt under en kollision med et letbanetog den 6. juli i år.
På det tidspunkt var overkørslen kun sikret med lys og lyd, men nu er der bomme, og det glæder Letbanens direktør.
- Det er jo en halvanden år gammel plan, vi har haft med Banedanmark. Nu er den blevet fulgt til dørs, og det er vi fint tilfredse med, siger Michael Borre til TV2 ØSJTYLLAND.
Det er et såkaldt halvbom-anlæg, der er blevet sat op ved overkørslen. Det vil sige, at bommen ikke dækker begge vejbaner, men kun højre vejbane.
Turde ikke køre over letbaneoverkørslen
Kirsten Mønsted bor i Albøge nær letbaneoverkørslen, hvor ulykken fandt sted den 6. juli. Ulykken rystede det lille lokalsamfund og satte sig som en usikkerhed i Kirsten:
- Efter ulykken har vi, når vi kom ude fra hovedvejen, valgt at køre en anden vej, fordi der er så dårligt udsyn ved overkørslen. Vi har haft en usikkerhedsfornemmelse for, om signalerne virkede, men det føles mere trygt nu, hvor vi ved, at der er bomme, siger Kirsten Mønsted til TV2 ØSTJYLLAND.
Der skal i alt sættes syv bomme op på jernbaneoverkørsler, hvor Letbanen kører, og næsten alle er sat op nu.
Letbanen skal køre hurtigere
Det er ikke den tragiske dødsulykke i juli, der er årsag til, at der nu er kommet bomme op.
Banedanmark oplyser overfor TV2 ØSTJYLLAND, at baggrunden for de nye bomme udelukkende er, at togene fremover skal kunne køre 100 kilometer i timen. Sådan lyder det også fra Letbanens direktør. Ifølge ham har det hele tiden været sikkert, ikke at have bomme ved overkørslen i Trustrup.
- Det har hele tiden været sikkert ikke at have bomme på den strækning, men når hastigheden bliver sat op, er det ikke sikkert længere, siger direktør ved Aarhus Letbane Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.
Fra Ryomgård til Grenaa må letbanen på nuværende tidspunkt køre 75 kilometer i timen, men nu hvor der er kommet bomme op, må de køre 100 kilometer i timen. Det betyder, at turen bliver 5 minutter hurtigere.
- Lige siden vi åbnede Grenåstrækningen, har vi haft problemer med forsinkelser, men så snart vi må sætte hastigheden op, kan vi indhente forsinkelserne, så det ser vi frem til, siger Michael Borre.
Samtidig bliver det også muligt at have to letbanetoge i gang på én gang, fordi der bliver bygget et krydsanlæg ved Trustrup, så togene får mulighed for at krydse hinanden.
Aarhus Letbane forventer, at dette anlæg står færdigt i slutningen af 2019, og at hastigheden vil blive sat op i 2020.
Lige nu er det Banedanmark, der har ansvaret for jernbaneovergangene på letbanens strækning, men fra den 1. oktober overdrages ansvaret til Aarhus Letbane.
- Det er fint for os, at vi ikke har anlæg uden bomme, når det er os, der får ansvaret. Jeg mener nu, det hele tiden har været sikkert uden bomme, men nu stilles der spørgsmålstegn ved dem, så det er fint, vi ikke skal tage stilling til det, siger Michael Borre.