Forældre vrede over aflyste letbanetog - vores børn kommer for sent i skole
Tre aflysninger på 10 dage er blot det seneste sygdomstegn på letbanestrækningen fra Mårslet til Odder.
På skoledage står Pelle Winther Krogh hver morgen omkring klokken 7.30 står og venter på Mårslet Station.
Han venter på letbanetoget med afgang fra stationen klokken 7.40. Toget skal bringe ham til Odder, hvor han er elev i Skovbakkeskolen.
Problemet er bare, at letbanetoget ofte ikke kommer. I de seneste 10 dage har 14-årige Pelle ventet forgæves tre gange. Senest torsdag morgen.
- Afgangen 7.40 er den, man typisk tager med, hvis man går i skole eller i gymnasiet i Odder. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det altid er den afgang, der bliver aflyst, siger Pelles mor, Mona Winther Krogh.
Hun har sammen med en række andre forældre i Mårslet arrangeret samkørsel for at sikre, at deres børn kommer i skole, uanset om letbanen kører eller ej. Ifølge Mona Winther Krogh har der nemlig været mange aflysninger, siden Aarhus Letbane startede med at køre på strækningen mellem Mårslet og Odder i slutningen af august.
Det er dog ikke en optimal ordning, da forældrene først får en melding om aflysning eller forsinkelse ganske kort tid før, letbanetoget burde køre. Det betyder, at børnene tit kommer for sent i skole alligevel.
- Det giver stress hver morgen, og Pelle mister undervisningstid. Vi er dybt afhængige af Letbanen, fordi der ikke er anden offentlig transport i Mårslet. Jeg føler, at Letbanen tager os som gidsler, siger Mona Winther Krogh til TV2 ØSTJYLLAND.
Mona Winther Krogh og hendes 14-årige søn Pelle er langt fra de eneste, der er ærgerlige over situationen i Mårslet.
Laura Moeslund står i den situation, at hun starter nyt job i Aarhus i morgen, fredag. Det betyder i realiteten, at hun om morgenen kan stå at vinke til sin søn, Mathias, på den anden side af stationen i Mårslet.
Han skal, som Pelle Winther Krogh, med letbanetoget mod Odder klokken 7.40, mens Laura skal med toget mod Aarhus få minutter senere.
- Jeg er selv bekymret for min egen situation. Jeg kan allerede mærke morgen-stressen i maven, når det gælder letbanetoget til Odder, og nu bliver det dobbeltstress, siger Laura Moeslund til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Jeg vil heller ikke selv komme for sent og så ikke vide, om min dreng kommer frem til skolen. Min mand må prøve at bidrage til samkørsel om morgenen, og så må han komme for på sent på arbejde.
Torsdag kunne man se aflysningen på Midttrafiks hjemmeside, men det er langt fra altid tilfældet, lyder det fra Laura Moeslund.
Mona Winther Krogh undrer sig over, at Midttrafik og Aarhus Letbane lover bod og bedring, når et medie tager en historie om letbanen op.
- Jeg synes ikke, det bliver bedre. Så sig dog, at det ikke fungerer, og at det aldrig kommer til at fungere og sæt en bus ind i stedet, lyder det fra Mona Winther Krogh.
Midttrafik: Vi knokler
Martin Boisen Tams, leder af trafik og kundeservice i Midttrafik, vil ikke udtale sig om, hvorvidt familier i Mårslet bliver 'taget som gidsler' af letbanen, men han godt forstå, hvis mange i Mårslet er utilfredse med situationen.
- Jeg kan godt forstå, at det er rigtig frustrerende, men jeg kan også love, at der bliver knoklet på at løse problemerne. Jeg er godt klar over, at vi ikke er i mål endnu, men mit indtryk er, at det skal vi nok komme, siger Martin Boisen Tams til TV2 ØSTJYLLAND.
Han bekræfter, at der har været aflysninger tre dage i løbet af de seneste 10 dage.
- I de tilfælde er de blevet aflyst på grund af togmangel, hvilket ofte er et resultat af tekniske fejl, lyder det.
Der er også en særlig grund til, at det er ofte er letbanetoget klokken 7.40 fra Mårslet, der bliver aflyst.
- Lige præcis den afgang er en ekstra afgang, og så har man valgt at sige, at det er den afgang, man tager ud, hvis man har haft så mange tog ude af drift, at der er togmangel, siger Martin Boisen Tams til TV2 ØSTJYLLAND.
Lederen af trafik og kundeservice i Midttrafik vil nu starte en undersøgelse af, hvorfor aflysningerne fra Mårslet ofte først kan ses på Midttrafiks hjemmeside så sent, at kunderne ikke kan bruge informationen.
- Vi arbejder sammen med Letbanen på at forbedre informationen til kunderne, og så arbejder Letbanen videre på at skaffe de godkendelser, som kan gøre, at man kan opleve en større regelmæssighed, siger Martin Boisen Tams til TV2 ØSTJYLLAND.
Til spørgsmålet om hvorfor letbanen ikke kører, som den skal på nuværende tidspunkt, lyder svaret:
- Det har vist sig, at der har været så mange børnesygdomme, at det er svært at opretholde den køreplan, der er lagt op til fra start af.
Han henviser til, at man kan læse mere om Midttrafiks rejsegaranti på selskabets hjemmeside.